• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Het KVGO op naar 2023: twaalf vragen & antwoorden

BRANCHE - Berenschot startte een onderzoek onder KVGO-leden. Met behulp van de antwoorden ontwikkelen het bestuur en de directie in nauwe samenspraak met de leden een strategisch plan dat een route uitstippelt naar 2023. Dit plan moet recht doen aan de eisen van deze tijd. Zowel KVGO-leden als potentiële leden moeten zich erin herkennen. Twaalf vragen en antwoorden.

• Leestijd ca. 4 minuten, artikel volledig overgenomen van de KVGO website, na het voorjaarsevenement op 16 mei doet printmedianieuws uitgebreid verslag van de resultaten.

Penningmeester Henk van Esch zei in de laatste Ledenraad in november 2017 te Venlo dat het KVGO er financieel prima voorstaat. Waarom dan dit onderzoek?

Op de korte en middellange termijn klopt dit. Nadat het bestuur in 2012 fors ingreep is de vereniging in staat uitgaven en inkomsten met elkaar in de pas te laten lopen. In september 2016 zette het bestuur lijnen uit naar de toekomst met het Beleidsplan 2017 – 2020.

Die periode is toch nog niet voorbij?

Er zijn drie ‘harde’ argumenten om dit plan eerder dan gebruikelijk te updaten. De belangrijkste is dat bij ongewijzigd beleid de organisatiegraad binnen de branche tot onder de zestig procent zou kunnen zakken. Dat zou betekenen dat de lobbykracht van het KVGO vermindert en dat het algemeen verbindend verklaren van de Grafimedia cao minder zeker zou worden.

En de andere twee argumenten?

Als Cees Verweij opnieuw tot voorzitter van het KVGO wordt gekozen is dat voor een periode tot de Ledenraadsvergadering in mei 2019. Aan het eind van dat jaar gaat directeur Fons Bakkes met pensioen. Ruim voor die tijd moeten er functieprofielen klaarliggen, zodat nieuwe mensen ingewerkt het roer kunnen overnemen.

Als er harde argumenten zijn, betekent dit dan ook dat er ‘zachtere’ zaken spelen?

Iedereen in de bedrijfstak kent de bedrijfseconomische situatie. Uitzonderingen daargelaten hebben ondernemingen moeite gelijke tred te houden met de bloeiende economie. Een aantal zaken komt bij elkaar die voor de ‘perfecte storm’ kunnen zorgen. Zonder er al te diep op in te gaan: digitalisering, wisseling van de generaties in de leiding van de bedrijven, sterke opkomst van de zzp’er, de trend naar schaalvergroting en nieuwe verdienmodellen die jonge bedrijven omarmen.

Als KVGO moeten wij er ons meer dan ooit op richten die nieuwe ondernemers aan ons te binden. Als je dat constateert moet je specialisten, die buiten je eigen cirkel staan, naar binnen durven laten kijken.

Er is toch een tijd gedacht dat ‘betere communicatie’ een deel van de oplossing zou kunnen zijn?

Het bestuur gaf een ervaren externe onderzoekster in september 2017 de opdracht om de communicatie van het KVGO tegen het licht te houden. Dat heeft ze gedaan. Haar bevindingen en adviezen gingen verder dan de communicatie alleen. Die kan altijd beter en daar zijn stappen gezet.

Eén van haar aanbevelingen was om een extern onderzoeksbureau fundamenteler naar doelen, taken en organisatie van het KVGO te laten kijken. Overigens voorzag het bestuur al de mogelijkheid dat deze ‘tweetrapsraket’ zich zou aandienen.

Waarom is er gekozen voor Berenschot? Is dat niet een veel te duur bureau voor een vereniging als het KVGO?

Wij hebben op voorspraak van het bureau dat het eerste onderzoek deed gekozen voor Berenschot. We kennen Berenschot van het goede werk dat zij voor collega-brancheorganisaties hebben verricht. Ze helpen al meer dan tachtig jaar organisaties over de hele wereld bij het oplossen van bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken, het realiseren van nieuwe strategieën, het verbeteren van prestaties en het bouwen en ontwikkelen van menselijk kapitaal. Pragmatisch, innovatief, mensgericht, onconventioneel en met veel plezier, zeggen ze zelf. Dat blijkt in de praktijk te kloppen.

En de kosten van het onderzoek?

Uiteraard kosten onderzoek en adviezen geld. Wij hebben bij de presentatie van de penningmeester in Venlo ruimte gevraagd en gekregen om dit traject te bekostigen. We blijven met het eerste externe onderzoek plus de uitgaven aan Berenschot ruim binnen de toen gevraagde ruimte van 160.000 euro.

Op welke vragen moet een antwoord komen?

Het onderzoek spitst zich toe op drie vragen. Wat wil het KVGO in 2023 zijn? Welke functies en activiteiten moet het KVGO aan de leden bieden? Hoe moet het KVGO hiertoe georganiseerd worden?

Er zijn per e-mail vragen aan leden en ex-leden gesteld, er zijn paneldiscussies geweest. Wat waren daar de belangrijkste onderwerpen?

De belangrijkste vragen die aan bod komen zijn: hoe worden de huidige taken en dienstverlening van het KVGO ervaren? Is de manier waarop het KVGO die taken en diensten uitvoert voldoende? Wat zijn de eventuele bestaande wensen waarin nu nog niet wordt voorzien door het KVGO?

Zijn er zaken die bij voorbaat onbespreekbaar zijn?

De onderzoekers en adviseurs van Berenschot hebben de opdracht een strategische route uit te stippelen naar 2023 en twee functieprofielen te schrijven die in die route passen. Daarbij zijn geen randvoorwaarden gesteld.

Zijn er al antwoorden bekend?

Tijdens het Voorjaarsevenement op 16 mei in Amersfoort gaat Berenschot de leden informeren over wat ze tot nu toe gedaan hebben en wat de – voorlopige – resultaten zijn. Wat de onderzoekers op die middag vooral willen is de leden actief betrekken en raadplegen. Over actuele zaken die spelen op bedrijfs- en sectorniveau, over de faciliterende rol die het KVGO hierin kan of moet spelen en welke diensten en activiteiten het KVGO zou moeten aanbieden of ontwikkelen om toegevoegde waarde aan bestaande en potentiële leden te leveren. Concreet zal Berenschot een presentatie verzorgen en daarna interactieve werksessies met de leden begeleiden.

Wanneer is het project afgerond?

Berenschot blijft aan boord totdat de functieprofielen er liggen en er een helder strategisch plan op papier staat dat reikt tot 2023. Het Bestuur zal dit plan tijdens de beleidsdag in juni dit jaar vaststellen. Daarna is het de taak van het bestuur, de directie en de medewerkers van het bureau het strategisch plan in daden om te zetten.

Een project als dit is nooit ‘klaar’. De bedrijfstak kent een grote dynamiek, markten veranderen. Het KVGO lijkt in vrijwel niets meer op de op 20 november 1901 opgerichte ‘Vereeniging van Steendrukkerspatroons’. Talloze malen hebben bestuurders, directie en leden plannen gemaakt en uitgevoerd om aan nieuwe realiteiten en maatschappelijke ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden. Dat is nu niet anders.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. KVGO neem de tijd voor visie op 2023 OPINIE - Het KVGO overschat zichzelf behoorlijk bij het nemen van een voorschot op de route op weg naar 2023. Berenschot slaagt er kennelijk in het geloof in deze visie zodanig...
  2. Is Berenschot wel nodig voor heroriëntatie KVGO? BRANCHE - Natuurlijk is het goed om met open vizier naar de branche te kijken en daarbij ook zo nu en dan in de spiegel te kijken. Maar of een...
  3. KVGO jaarverslag 2017 met ‘gewaagd kleurtje’ BRANCHE - Het KVGO jaarverslag 2017 toont zeker een unieke hoeveelheid grafisch kunnen. Het compacte boekje wekt in ieder de geval de nieuwsgierigheid op ten aanzien van papierkeuze, afwerkingstechniek, maar...
  4. Richard van den Berg legt KVGO-functies neer BRANCHE - Bestuurder Richard van den Berg heeft het bestuur van het KVGO gemeld al zijn KVGO-functies met onmiddellijke ingang neer te leggen. De aanleiding is dat hij zich niet...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

9 mei 2018 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: berenschot, directeur, kvgo, voorzitter

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.