• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Onderhandelingen Grafimedia cao afgebroken

BRANCHE - Vanmiddag zijn de onderhandelingen voor een nieuwe Grafimedia cao afgebroken. De vakbonden hielden vast aan hun oorspronkelijk looneis, terwijl landelijk al duidelijk is geworden dat de vakbonden in vele branches deze eis hebben losgelaten.

Op 19 juni hebben de vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers tot na middernacht vergaderd over de haalbaarheid van een nieuwe gezamenlijke cao. Partijen leken elkaar op vele punten te kunnen vinden, maar besloten het 'finale akkoord' pas na een nachtje rust te ondertekenen. Vandaag zaten de partijen weer bij elkaar. Wat er precies gebeurd is, werd niet 100% duidelijk uit het persbericht van het KVGO. Wel duidelijk is dat het loonhuis vandaag dus uiteindelijk het breekpunt vormde.

Na middernacht

Het lijkt erop alsof de vakbonden zelf in de nacht onderling overleg hebben gehad en tot verbazing van de werkgevers vandaag dus toch de oorspronkelijke 3,5% (6% in 2 jaar met een minimum van 1000 euro) als harde eis (wederom) inbrachten. Het persbericht spreekt over het afwijzen van het werkgeversbod door de vakbonden. Of dat het landelijke bod van 2,41% was of minder, werd niet duidelijk gemaakt. Ook andere financiële details werden niet bekend gemaakt.

Onbegrijpelijk

Richard van den Berg

Binnen het 'spel' reageerde Richard van den Berg natuurlijk met termen als 'onbegrijpelijk, onfatsoenlijk en schofferend'. Behoorlijk zware taal vanuit werkgeverszijde. Van den Berg begrijpt niet dat de bonden na 5 rondes nu ineens terugkomen op eisen die al vanaf het begin door de werkgeversdelegatie niet werden geaccepteerd. Hij vermoedt dat de top van de vakbonden de touwtjes in handen hebben en per branche het krachtenspel bepalen.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Onderhandelingen Grafimedia cao gaan eindelijk beginnen Het heeft meer dan een half jaar geduurd, maar nu gaat het toch echt gebeuren: vakbonden en KVGO beginnen op 20 mei aan de echte onderhandelingen over een nieuwe Grafimedia...
  2. KVGO wil onderhandelen met vakbonden over Grafimedia cao Een dag voor het aflopen van het ultimatum van de vakbonden laat het KVGO weten in gesprek te willen met de vakbonden. ‘De wensen van vakbonden en werkgevers liggen nog...
  3. Onderhandelingen cao half september verder BRANCHE - Er komt voorlopig geen nieuwe grafimedia cao. Dat is duidelijk geworden doordat aan het 'zachte' ultimatum van de werkgevers door de werknemers geen gehoor is gegeven. Geen stakingen...
  4. Onderhandelingen over Grafimedia CAO pas afgerond in april Begin volgend jaar gaan de onderhandelingen over de Grafimedia CAO pas echt van start, inclusief de zaken die verband houden met het invoeren van de ‘Comfortabele’. ‘Medio april moet er...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

21 juni 2018 door Peter Luit 2 Reacties

Categorie: branche Tags: CAO

Reacties

  1. Brink zegt

    30 juli 2018 om 11:40

    Dat de goede jaren voorbij zijn weten we allemaal. Dat gezeur als “onbegrijpelijk” ook wel. Gewoon eerlijk tegen mensen zijn en zeggen dat ze beter in een andere branche hun toekomst kunnen zoeken.. Zelf gedeeltelijk de branche om zeep geholpen door “prijsstunters” hun werk te laten doen.. Hoe kun je de grafische industrie in godsnaam nog aantrekkelijk maken voor jongeren? Succes ermee..

    Log in om te reageren
    • Peter Luit zegt

      30 juli 2018 om 12:13

      @brink: dank voor je reactie. Het is inderdaad een flinke uitdaging jongeren enthousiast te krijgen voor de branche. Ik zie jongeren namelijk nog wel terecht komen bij de ‘hippe’ online bedrijven, waar ze het gevoel hebben meer in een ICT omgeving te werken dan binnen een drukkerij. Maar de roep om vakmanschap in het ‘gewone’ offline segment is er niet minder om. Brancheorganisaties, bonden en opleidingsbedrijven maken zich al langere tijd zorgen over de te geringe instroom.

      Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni aanstaande 20 mei 2022
  • Kamer van Koophandel: hogere energiekosten worden vaak niet doorberekend 20 mei 2022
  • MAKE IT ’22 Benelux trok maar liefst 300 bezoekers 20 mei 2022
  • Fujifilm met zes nieuwe printers op Fespa 20 mei 2022
  • Afbreekbare waterdichte papiercoating 19 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen
  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.