• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

A&O E-novate programma prikkelt samenwerking

BRANCHE - Het E-novate programma van het A&O fonds grafimediabranche prikkelt de samenwerking en innovatie binnen de gehele keten binnen de uitgeef- en grafimediabranche. Maar het ontbreekt nog wel aan branchebrede zichtbaarheid van onderzoeksresultaten.

• Leestijd ca. 3 minuten

Samenwerking tussen branche, bedrijfsleven en onderwijs komt in vrijwel alle sectoren voor. Ook in de grafimediabranche. Toch bereiken de resultaten slechts een selecte groep insiders en zo nu en dan een meewerkend bedrijf. Een ander verschijnsel is dat het onderwijs veelal initiatiefnemer is richting het bedrijfsleven, maar omgekeerd neemt datzelfde bedrijfsleven te weinig initiatieven om bij branche en onderwijsinstellingen duidelijke korte- en lange termijn behoeftes aan te geven.

Print/Press

Print/Press is een voorbeeld van een e-novate project, waarbinnen KVGO, Hogeschool van Amsterdam en een aantal bedrijven uit de branche hebben samengewerkt om met name de samenwerking tussen het creatieve- en het  technische proces te stimuleren. Als onderzoeksonderwerp werd variabele dataprinting gekozen, daar met name dit onderwerp qua kennis in het creatieve deel van de keten (te) weinig aandacht krijgt. Het zijn veelal de grotere merken die deze technieken toepassen, terwijl talloze (kleinere) projecten minstens net zo interessant en kostengunstig uitgevoerd zouden kunnen worden. Het project resulteerde in een kalender met de focus op gepersonaliseerde informatie en (creatief) materiaalgebruik. De website moest duidelijkheid geven over het doorlopen onderzoekstraject, samen met de creatie- en productietechnieken die per kalendermaand zijn gebruikt.

Onderzoek Print/Press goed voorbeeld wat navolging verdient, vooral op het gebied van aandacht

Te weinig bekendheid

Een prachtig project met potentie voor de gehele branche, maar bij vrijwel niemand bekend. Het project werd ook nog eens engelstalig uitgevoerd vanwege het vermeende internationale onderzoeksbelang vanuit het PublishingLab van de Hogeschool van Amsterdam. De driedeling branche, HvA en twee deelnemende bedrijven hadden eigenlijk een vierde partij nodig die de marketing zou hebben moeten doen voor de resultaten van het project. Dat had bijvoorbeeld PrintPakt kunnen zijn (notabene een project van het KVGO).

Amsterdam Creative Industries Network en Digital Society School nauwelijks bekend bij grafische bedrijfsleven

Noodzaak blijft

De noodzaak om meer samen te werken wordt er echter niet minder om. En juist in een tijd waarin het onderwijs op zowel MBO als HBO niveau grip verliest op hetgeen werkelijk in de branche gebeurt. De onderwijsinstellingen 'schieten met hagel' daar waar het gaat om scoren van voldoende aantallen studenten om vanuit het rijk over voldoende financiële middelen te kunnen beschikken. Het pallet aan hypermoderne media opleidingen spat van de websites en brochures af. Oog voor de ca. 500 vacatures in de 'gewone' grafische branche is er nauwelijks nog. Creatieve opleidingen dwalen steeds verder af van de mogelijkheden van print als primair communicatie medium. Studenten weten nauwelijks nog iets van grafische technieken, materialen, afterpress technologie, all-in-one digital printing en dus ook database printing.

Het bedrijfsleven klopt te weinig bij het onderwijs aan om 'dagelijkse' behoeften te verduidelijken

Van alle tijden

De onderlinge afstand tussen spelers in de keten is echter van alle tijden. De ontwerper wil absoluut geen DTP'er genoemd worden. En de webdesigner wil niets van 'dode bomen' weten. Misschien is en blijft dit wel een 'natuurlijk' verschijnsel. Maar de basis voor 'all-round' denken zou vanuit het bedrijfsleven wel bij het onderwijs onder de aandacht gebracht kunnen worden om de gaten tussen kennisgebieden beheersbaar te houden. En vanuit de branche zouden resultaten van onderzoeken en samenwerkingsprojecten duidelijker naar buiten moeten worden gebracht. De vakmedia zouden hierin voor het volledige speelveld een actieve rol kunnen vervullen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Verlies je lezer niet’ prikkelt grafische kennis PRODUCTIE INNOVATIE - Marc Mombaerts is auteur van het boek 'Verlies je lezer niet', een actueel basis boek over de balans tussen typografie, opmaak, beeldverwerking en drukken/printen....
  2. Samenwerking Pure Digital, Building Holland, BNO MARKETING - Pure Digital gaat een samenwerking aan met Building Holland, de meest toonaangevende beurs voor de bouw – en architectuurmarkt in Benelux, en met BNO, de meest vooraanstaande vereniging...
  3. Driedaags programma ‘Selling Print Online’ EVENEMENT - INKISH organiseert van 20 tot en met 22 april een online event over de verkoop van print via online kanalen. Sprekers uit diverse landen, waarbij Nederland aardig vertegenwoordigd...
  4. Ook CMBO wil méér samenwerking met andere grafische clubs KVGO voorzitter Verweij wil meer samenwerking met andere grafische organisaties zoals ZSO, CMBO, Kartoflex en vkgo. 'Er zijn nu nog te veel aparte kleine clubjes.' Wat vindt Arjen Molendijk, directeur...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

4 februari 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: a&o, bedrijfsleven, branche, e-novate, onderwijs

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.