• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker

BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze het 'niet zo nauw' nemen met de JAJA sticker.

Alleen huizen met een JAJA stickers mogen worden voorzien van reclamefolders. Is er geen stickers aanwezig, dan mag de bezorger niet ongevraagd reclame afleveren. Amsterdam zegt volgens het bureau Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) dat slechts 19% een JAJA sticker heeft. De folderbranche zelf zegt 23% te hebben geteld. Hoe dan ook, alle emoties hebben wel effect gehad. Voor de invoering ontving 49% van de huishoudens ongevraagd reclamedrukwerk.

Melden

Marieke van Doorninck

De inwoners worden sinds kort aangemoedigd 'misbruik' te melden bij de gemeente. Volgen de gemeente gebeurde dat afgelopen jaar 2000 keer, eigenlijk betrekkelijk weinig op het totale inwonersaantal van de stad. Op basis van het getalletje 2000 gaat de gemeente nu  handhavers inzetten. De kosten van die handhavers zouden moeten worden betaald door de verspreiders. Al zegt wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid, GroenLinks) in het Parool wat anders: 'Als bij wijze van spreken Blokker de folder heeft laten drukken, moet Blokker betalen.'

Procedure

Inmiddels heeft de branche het nakijken. Digitale folders, het huis-aan-huis-blad City Amsterdam en een handjevol initiatieven met gepersonaliseerde papieren folders beginnen langzaam maar zeker het 'reclame speelveld' in Amsterdam in te vullen. De komende hoger beroep procedure maakt weinig kans van slagen in deze inmiddels ingezette marktwerking. Van de rechter zal een uitspraak worden verlangd, maar de kans wordt steeds kleiner dat de JAJA stickers door de 'aanval' van de huidige belanghebbenden zal gaan verdwijnen.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Uitspraak hoger beroep Ja/Ja-sticker uitgesteld BRANCHE - De uitspraak in het hoger beroep inzake de invoering van de Ja/Ja-sticker in de gemeente Amsterdam is uitgesteld....
  2. Spotta: ‘Folderdisplay aanvulling op JAJA sticker’ BRANCHE - De motor voor het aantal alternatieve oplossingen om aandacht te trekken van consumenten voor wekelijkse aanbiedingen van retailers, draait op volle toeren. Het is de vraag of de...
  3. Hoger beroep: ‘JAJA sticker mag van rechter’ BRANCHE - De rechter heeft vanochtend in hoger beroep het uiteindelijke oordeel gegeven rondom de JAJA sticker kwestie in Amsterdam. Zijn oordeel opent de mogelijkheden voor andere gemeentes ook een...
  4. Amstelveen verwerpt JAJA sticker van GroenLinks BRANCHE - De VVD gerichte gemeente Amstelveen voelt niets voor het invoeren van de JAJA sticker. Eindelijk een tegengeluid ten opzichte van de gemeentes waarin gemeentelijke GroenLinks partijen een stempel...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

8 februari 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Uniek kijkje in wereldwijd web2print aanbod met INKISH marathon 20 april 2021
  • Canon Insights Webinar over sterke rol print 20 april 2021
  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021
  • Een week vol online print events 19 april 2021
  • Infosource en Keypoint Intelligence geven Canon ‘leiderschap’ op het gebied van inkjet 19 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Innoveren en excelleren in de grafimedia industrie (1)
  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen
  • Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing