• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Utrecht loopt vooruit op hoger beroep JAJA sticker

utrecht

BRANCHE - Utrecht wacht het hoger beroep in de JAJA kwestie in Amsterdam niet af. Dat hoeft ook niet, elke gemeente staat - tot nu toe - nog op zichzelf in deze kwestie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil de zaak echter landelijk oplossen.

• Leestijd ca. 1 minuut

Uitzonderlijk is het feit dat Utrecht met haar maatregelen ook de huis-aan-huis-bladen in de JAJA sticker opneemt. Deze week heeft de gemeenteraad daarover het besluit genomen. Ook in Utrecht vormt de (veronderstelde) besparing van miljoenen kilo's bedrukt papier het hoofdargument voor de invoering van de JAJA sticker.

Geen kans op komst City Utrecht na besluit gemeenteraad

Politiek

Wederom zijn het de partijen met een 'groene' bril, zoals Partij voor de Dieren (PvdD), GroenLinks en de ChristenUnie. Deze dienden al drie jaar geleden een motie in voor de invoering van de JAJA sticker. Uiteindelijk stemden PvdD, ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Student & Starter, DENK en SP in grote meerderheid voor de motie.

Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren zegt zonder enige schroom: 'De verschillende huishoudens in Utrecht moeten nu een klein stapje zetten met het plakken van een sticker, maar de winst voor het milieu is enorm.' GroenLinks in Utrecht liet via een bescheiden tweet weten dat de partij blij is met de invoering.

Weinig vrienden voor de huis-aan-huis-bladen in de Utrechtse raad: alleen VVD Utrecht, Stadsbelang Utrecht en PVV Stad Utrecht stemden voor een uitzondering voor deze vorm van informatievoorziening aan de bewoners.

Lokale ondernemers twee keerde de dupe, zowel eigen folders als reclame in huis-aan-huis-bladen bereiken het publiek niet meer

Gemeentelijke informatie

Utrecht heeft de resultaten van Amsterdam gebruikt voor het doen van een eigen onderzoek in de stad. Daaruit zou zijn gebleken dat 39% van de inwoners van de stad reclamedrukwerk ongelezen weggooit. Huis-aan-huis-bladen bevatten meestal een zogenaamde gemeentepagina, waarin relevante informatie wordt gepubliceerd over genomen besluiten, aanvragen en andere gemeente gerelateerde informatie.

Gemeente vindt eigen content belangrijk

Utrecht zegt nu dat dat soort inhoud buiten de regeling valt. Of de gemeente nu dus zelf met een huis-aan-huis verspreiding van hun publicaties, werd niet bekend gemaakt. Een woordvoerder zei slechts dat 'papieren boodschappen met feitelijk informatie' buiten de nieuwe regel valt. Dat kan dus ook informatie zijn van bijvoorbeeld nutsvoorzieningen. En dan nu maar afwachten of een folder van een energiebedrijf dan ook werkelijk geen reclame bevat.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Hoger beroep: ‘JAJA sticker mag van rechter’ BRANCHE - De rechter heeft vanochtend in hoger beroep het uiteindelijke oordeel gegeven rondom de JAJA sticker kwestie in Amsterdam. Zijn oordeel opent de mogelijkheden voor andere gemeentes ook een...
  2. Amstelveen verwerpt JAJA sticker van GroenLinks BRANCHE - De VVD gerichte gemeente Amstelveen voelt niets voor het invoeren van de JAJA sticker. Eindelijk een tegengeluid ten opzichte van de gemeentes waarin gemeentelijke GroenLinks partijen een stempel...
  3. Uitspraak hoger beroep Ja/Ja-sticker uitgesteld BRANCHE - De uitspraak in het hoger beroep inzake de invoering van de Ja/Ja-sticker in de gemeente Amsterdam is uitgesteld....
  4. Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 juli 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: ja/ja, utrecht

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023
  • Opvolging bij Rozijn Repro binnen familie 21 maart 2023
  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.