• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Utrecht loopt vooruit op hoger beroep JAJA sticker

utrecht

BRANCHE - Utrecht wacht het hoger beroep in de JAJA kwestie in Amsterdam niet af. Dat hoeft ook niet, elke gemeente staat - tot nu toe - nog op zichzelf in deze kwestie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil de zaak echter landelijk oplossen.

• Leestijd ca. 1 minuut

Uitzonderlijk is het feit dat Utrecht met haar maatregelen ook de huis-aan-huis-bladen in de JAJA sticker opneemt. Deze week heeft de gemeenteraad daarover het besluit genomen. Ook in Utrecht vormt de (veronderstelde) besparing van miljoenen kilo's bedrukt papier het hoofdargument voor de invoering van de JAJA sticker.

Geen kans op komst City Utrecht na besluit gemeenteraad

Politiek

Wederom zijn het de partijen met een 'groene' bril, zoals Partij voor de Dieren (PvdD), GroenLinks en de ChristenUnie. Deze dienden al drie jaar geleden een motie in voor de invoering van de JAJA sticker. Uiteindelijk stemden PvdD, ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Student & Starter, DENK en SP in grote meerderheid voor de motie.

Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren zegt zonder enige schroom: 'De verschillende huishoudens in Utrecht moeten nu een klein stapje zetten met het plakken van een sticker, maar de winst voor het milieu is enorm.' GroenLinks in Utrecht liet via een bescheiden tweet weten dat de partij blij is met de invoering.

Weinig vrienden voor de huis-aan-huis-bladen in de Utrechtse raad: alleen VVD Utrecht, Stadsbelang Utrecht en PVV Stad Utrecht stemden voor een uitzondering voor deze vorm van informatievoorziening aan de bewoners.

Lokale ondernemers twee keerde de dupe, zowel eigen folders als reclame in huis-aan-huis-bladen bereiken het publiek niet meer

Gemeentelijke informatie

Utrecht heeft de resultaten van Amsterdam gebruikt voor het doen van een eigen onderzoek in de stad. Daaruit zou zijn gebleken dat 39% van de inwoners van de stad reclamedrukwerk ongelezen weggooit. Huis-aan-huis-bladen bevatten meestal een zogenaamde gemeentepagina, waarin relevante informatie wordt gepubliceerd over genomen besluiten, aanvragen en andere gemeente gerelateerde informatie.

Gemeente vindt eigen content belangrijk

Utrecht zegt nu dat dat soort inhoud buiten de regeling valt. Of de gemeente nu dus zelf met een huis-aan-huis verspreiding van hun publicaties, werd niet bekend gemaakt. Een woordvoerder zei slechts dat 'papieren boodschappen met feitelijk informatie' buiten de nieuwe regel valt. Dat kan dus ook informatie zijn van bijvoorbeeld nutsvoorzieningen. En dan nu maar afwachten of een folder van een energiebedrijf dan ook werkelijk geen reclame bevat.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze...
  2. Hoger beroep: ‘JAJA sticker mag van rechter’ BRANCHE - De rechter heeft vanochtend in hoger beroep het uiteindelijke oordeel gegeven rondom de JAJA sticker kwestie in Amsterdam. Zijn oordeel opent de mogelijkheden voor andere gemeentes ook een...
  3. Uitspraak hoger beroep Ja/Ja-sticker uitgesteld BRANCHE - De uitspraak in het hoger beroep inzake de invoering van de Ja/Ja-sticker in de gemeente Amsterdam is uitgesteld....
  4. Uitspraak hoger beroep JA/JA Amsterdam op 11 juni Voor het gerechtshof Amsterdam diende vandaag het hoger beroep dat het KVGO en de partners MailDB en Spotta tegen de uitspraak van de rechtbank over de invoering van de Ja/Ja-sticker...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

19 juli 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: ja/ja, utrecht

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Cijfers online nieuwsconsumptie 2020 in kaart gebracht 15 januari 2021
  • Opnames voor VIGC #BOPE21 in volle gang 15 januari 2021
  • HYBRID Software overgenomen door Global Graphics 15 januari 2021
  • Startups testen duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag 15 januari 2021
  • Oproep brancheverkenning signmarkt door Techniek Nederland 14 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze
  • WhatTheyThink over Nederlandse grafische branche
  • Over een maand: de ‘Flex’ editie van #BOPE

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing