• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Utrecht loopt vooruit op hoger beroep JAJA sticker

utrecht

BRANCHE - Utrecht wacht het hoger beroep in de JAJA kwestie in Amsterdam niet af. Dat hoeft ook niet, elke gemeente staat - tot nu toe - nog op zichzelf in deze kwestie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil de zaak echter landelijk oplossen.

• Leestijd ca. 1 minuut

Uitzonderlijk is het feit dat Utrecht met haar maatregelen ook de huis-aan-huis-bladen in de JAJA sticker opneemt. Deze week heeft de gemeenteraad daarover het besluit genomen. Ook in Utrecht vormt de (veronderstelde) besparing van miljoenen kilo's bedrukt papier het hoofdargument voor de invoering van de JAJA sticker.

Geen kans op komst City Utrecht na besluit gemeenteraad

Politiek

Wederom zijn het de partijen met een 'groene' bril, zoals Partij voor de Dieren (PvdD), GroenLinks en de ChristenUnie. Deze dienden al drie jaar geleden een motie in voor de invoering van de JAJA sticker. Uiteindelijk stemden PvdD, ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Student & Starter, DENK en SP in grote meerderheid voor de motie.

Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren zegt zonder enige schroom: 'De verschillende huishoudens in Utrecht moeten nu een klein stapje zetten met het plakken van een sticker, maar de winst voor het milieu is enorm.' GroenLinks in Utrecht liet via een bescheiden tweet weten dat de partij blij is met de invoering.

Weinig vrienden voor de huis-aan-huis-bladen in de Utrechtse raad: alleen VVD Utrecht, Stadsbelang Utrecht en PVV Stad Utrecht stemden voor een uitzondering voor deze vorm van informatievoorziening aan de bewoners.

Lokale ondernemers twee keerde de dupe, zowel eigen folders als reclame in huis-aan-huis-bladen bereiken het publiek niet meer

Gemeentelijke informatie

Utrecht heeft de resultaten van Amsterdam gebruikt voor het doen van een eigen onderzoek in de stad. Daaruit zou zijn gebleken dat 39% van de inwoners van de stad reclamedrukwerk ongelezen weggooit. Huis-aan-huis-bladen bevatten meestal een zogenaamde gemeentepagina, waarin relevante informatie wordt gepubliceerd over genomen besluiten, aanvragen en andere gemeente gerelateerde informatie.

Gemeente vindt eigen content belangrijk

Utrecht zegt nu dat dat soort inhoud buiten de regeling valt. Of de gemeente nu dus zelf met een huis-aan-huis verspreiding van hun publicaties, werd niet bekend gemaakt. Een woordvoerder zei slechts dat 'papieren boodschappen met feitelijk informatie' buiten de nieuwe regel valt. Dat kan dus ook informatie zijn van bijvoorbeeld nutsvoorzieningen. En dan nu maar afwachten of een folder van een energiebedrijf dan ook werkelijk geen reclame bevat.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Hoger beroep: ‘JAJA sticker mag van rechter’ BRANCHE - De rechter heeft vanochtend in hoger beroep het uiteindelijke oordeel gegeven rondom de JAJA sticker kwestie in Amsterdam. Zijn oordeel opent de mogelijkheden voor andere gemeentes ook een...
  2. Amstelveen verwerpt JAJA sticker van GroenLinks BRANCHE - De VVD gerichte gemeente Amstelveen voelt niets voor het invoeren van de JAJA sticker. Eindelijk een tegengeluid ten opzichte van de gemeentes waarin gemeentelijke GroenLinks partijen een stempel...
  3. Uitspraak hoger beroep Ja/Ja-sticker uitgesteld BRANCHE - De uitspraak in het hoger beroep inzake de invoering van de Ja/Ja-sticker in de gemeente Amsterdam is uitgesteld....
  4. Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 juli 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: ja/ja, utrecht

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Dutch Design Week viert 25 jaar met thema ‘Past. Present. Possible.’ 10 juli 2025
  • HP lanceert Indigo 6K+ Digital Press: slimmer, sneller en duurzamer 10 juli 2025
  • Kopers massaal in de rij voor Landa Digital Printing 9 juli 2025
  • ECO3 investeert in schonere lucht bij Duitse productie van offsetplaten 9 juli 2025
  • Grafisch Nieuws in nieuw jasje 8 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Talloze gegadigden voor overname van Landa
  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow
  • CanPack’s àndere offsetdruk op metaalverpakkingen
  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.