• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Lezing op Sign&Print 2019 bij VIGC

EVENEMENT - Op uitnodiging van het VIGC mocht de redactie een bijdage leveren aan het congres programma van het VIGC tijdens de eerste beursdag van Sign&Print Expo 2019 in Gorinchem. Een korte samenvatting.

Als opdracht werd de titel 'Nieuwe Innovaties in de Grafische Markt' gegeven. Wel iets om over na te denken, vooral 'nieuwe innovaties' heeft iets dubbels in zich. Bij innovatie neig je al snel te denken aan technologie.

ICT bepalend

Natuurlijk is ICT inmiddels de meest bepalende factor, niet alleen in productietechnologie, maar ook in workflow, standaarden en distributie. De bedrijfstak is een echte industrie geworden, waarbinnen traditioneel vakmanschap is geïntegreerd in intelligente systemen en automatisering. Vakmensen zijn operators geworden die processen sturen en controleren, maar niet meer zelf bepalend zijn voor de kwalitatieve details in een productieproces. Vanaf  creatie, via (wat we voor het gemak nog maar even prepress noemen) tot druk/print en distributie zijn inmiddels componenten van een sterk geautomatiseerd proces, zoals we dat vooral tegenkomen bij online aanbieders, die kwalitatieve producten leveren met een orderomvang van soms 1000 orders per dag of zelfs meer. Sceptici kunnen dan misschien zeggen dat het allemaal standaard producten zijn, maar de omvang van juist die producten is enorm en rendabel genoeg om een portfolio aan te bieden waar de grote meerderheid van de klanten juist wel om vraagt. Het exclusieve kunstboek is daarmee niet verdwenen, en ook niet de oplage van wekelijke tijdschriften van 100.000 of meer en dus ook niet de kranten die dagelijks landelijke en regionaal worden gedrukt en verspreid. Maar ook daar speelt automatisering een grote rol. Meer productie met minder mensen, een geheel normale industriële evolutie, waar elke branche misschien wel wat krampachtig mee omgaat vanwege het eigen belang. Maar uiteindelijk onvermijdelijk en tot slot gewoon.

Marketing

Terwijl veel bedrijven zich verkeken op ICT en automatisering werd maar al te vaak een nog belangrijker aspect vergeten binnen de ondernemings taken: marketing. Een decennia lang verwaarloosd verschijnsel binnen de branche. Ook hier maken de online bedrijven het onderscheid, waar erg veel van te leren is. In ons recent opgestarte serie laten de meeste online bedrijven een 'kijkje in de keuken' zien omtrent hetgeen zij op het gebied van marketing doen. Zowel in print als online. De komende weken zullen nog veel partijen hun visies delen met de abonnees van printmedianieuws. Opvallend is de openheid waarmee juist deze bedrijven hun kennis en kunde delen. Zij zijn he gesloten karakter van de branche allang al voorbij.

Meten is weten

In 'oude tijden' was je management informatie systeem het hulpmiddel om uren te  registreren en te factureren. Tegenwoordig is meten een optelsom van alle mogelijke on-line bewegingen rondom je eigen merk. Bestaande klanten, mogelijke nieuwe klanten en concurrenten bewegen zich op talloze online kanalen, zoekend naar de juiste producten voor hun marketing-communicatie doelstellingen. Ook weer weer weten de online bedrijven proces wat er gebeurt. Google Analytics op de webshop, Facebook campagnes, resultaten uit A/B testing door middel e-mail marketing en ook uit geprinte direct mail acties. Alles wordt gemeten, welke producten leveren we voor welke klanten, met welke producten kunnen we stoppen, welke nieuwe producten moet we ontwikkelen? Dus niet meer maken wat je zelf kunt met je eigen technologie, maar weten wat de vraag is naar welke producten in welke markten,

Print herleeft

We leven in spannende tijden waar het aantal online prikkels om aandacht te krijgen langzaam maar zeker een grens heeft bereikt. Nee, print zal daardoor niet  zomaar tientallen procenten groeien, maar wel in belang toenemen op basis van de juiste metingen naar de behoeften vanaf zender tot en met ontvanger. Die positieve ontwikkeling is zichtbaar, ook in het aantal vacatures in de branche, al is het 'spel' tussen vraag en aanbod van personeel zeer gefragmenteerd en spelen de van oorsprong traditionele grafische scholen niet meer in op de vraag naar vakmanschap, ingegeven door ICT en vooral een crossmediale insteek. het onderwijs is net  zo versnipperd als de branche zelf.

Eigen verantwoordelijkheid voor innovatie

'Innovatie ben je zelf'. Je kunt je niet meer verschuilen achter technologie van je toeleverancier. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Neem je die niet, dan word je geconfronteerd met opdrachtgevers die door je eigen leverancier worden benaderd om print in hun eigen productieproces te integreren. We zien dat vak in de zo aantrekkelijke sign- en verpakkingssegmenten. Print is niet meer uniek, is dus toegankelijk voor iedereen. Dus maak het verschil in duidelijke services, toegevoegde waarde, klantkennis, marketing en - soms - technologie. En zet - als de klant daarom vraagt - je productiemiddelen in op lokatie van de klant.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. VIGC trainingen op drie locaties weer van start TRAININGEN - De trainingen van het VIGC - in ons land verzorgd door printmediatrainingen - starten dit najaar in Turnhout, Haarlem en Gentbrugge. Ze volgen op een reeks online in-company...
  2. VIGC-congres: ander klantengedrag in online wereld EVENEMENT - Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) hield afgelopen donderdag een congres over de manier waarop online het gedrag van (ook grafische) klanten beïnvloedt. Eén van de 200...
  3. VIGC: Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers TRAININGEN - De nieuwe VIGC training 'Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers', werd gisteren ingevuld door printmediatrainingen.nl. Met 10 deelnemers was het de aftrap 'met diepgang' richting drupa....
  4. VIGC: Drukwerk als premium communicatiemiddel EVENEMENT - Het geloof in print spat er vanaf bij het VIGC - Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie - uit Turnhout. Gooit het innovatiecentrum met de titel 'drukwerk als premium communicatiemiddel'...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

26 maart 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: sign&print, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.