• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Hoezo praten over de arbeidsmarkt in de branche?

OPINIE - Jarenlang hebben ondernemers in de branche noodgedwongen moeten snijden in talloze zaken: technologie, mensen, marketing en bovenal lonen en dus in capaciteit van kennis en kunde. Is er anno 2019 een keerpunt? Praat komende donderdag in ieder geval mee!

• Leestijd ca. 4 minuten

Als dat keerpunt er al zou zijn, wordt dat nauwelijks herkend. Talloze ondernemers sudderen - niet zelden heel begrijpelijk - gewoon door in de 'veiligheidsmodus' welke tijdens de crisis is ontstaan. En dan is er ineens 'Het Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat'. Het zou elke ondernemers wakker moeten schudden, want het draait om mensen en hun competenties. Afgelopen week bezocht de redactie de klantendag van Dienstencentrum/Stivako. Ook daar dezelfde geluiden: 'Het gaat om de mensen'. Nieuw is dat natuurlijk niet, maar een toename van de aandacht voor de arbeidsmarkt - en dus de mens -  mag best wel eens.

Doe komende donderdag mee en prikkel het debat

Herkenning vaak gering

De ondernemers in de branche zijn in het afgelopen decennium in hun schulp gekropen om vooral te overleven. Velen zijn daar niet meer uitgekomen  en zagen links en recht de online wereld zich ontwikkelen als een gezwel welke voor velen nog als veel erger werd ervaren dan de economische crisis. De herkenning was en is nog steeds minimaal. Natuurlijk kan lang niet elke MKB ondernemer ineens een online equivalent opzetten die een 'gelijke' zou kunnen zijn van welke online partij dan ook. Natuurlijk zijn er voldoende ondernemers die hun kansen zagen, ook als toeleverancier voor de online spelers. De redactie maakte er in het afgelopen voorjaar een speciale serie over. Ook als niet online bedrijf kan je echt wel succes boeken. Waar zit dat succes dan precies? Alex Kunst gaat het debat leiden. Printmedianieuws is er zeker bij om verslag te doen. Maar op voorhand is het de vraag wat de vraag nu werkelijk is. De aankondigingen waren vaag en vooral voorzichtig, maar de prikkel is er, dus om er vorm aan te geven is meedoen de kans om het debat mede inhoud te geven.

Presentatie nieuwe editie 'Grafimedia in Cijfers'

Geen zicht op de werkelijkheid

Alex Kunst praat 'het' aan elkaar

Alex zegt op facebook dat als je iets hebt met de grafische industrie (wat een oubollige, maar voor ouderen wel een herkenbare term), dan wil je daarbij zijn. Nou, dat willen we wel eens zien. Hoe nieuwsgierig zijn we dan naar de adviezen van onder andere topeconoom Mathijs Bouman, die een indrukwekkende lijst van publicaties en mediakanalen kan laten zien waar 'hij wat gezegd heeft'. Bij wat navraag blijkt niemand te weten wat hij komende donderdag gaat zeggen. De redactie vreest dat het 'weer' zo een algemeen 'meta verhaal' gaat worden met zo nu en dan de uitspraak 'u binnen de grafische branche herkent vast wel.....'.

Mathijs Bouman

Circle Media Group

Het zou toch wat zijn geweest als wat (top)mensen vanuit het dramatische einde van de Circle Media Group zouden zijn uitgenodigd om eens wat te zeggen over de arbeidsmarkt binnen de branche. Dat zou heel veel mensen hebben getrokken. Hoe het wel of niet zou moeten binnen het samenspel van productie, markten, marketing, technologie, sales en vooral strategie en visie vanuit het (te ver weg zittende) management. Maar zeer begrijpelijk dat dat niet is gebeurd. Het debat zou overspoeld worden met emoties.

Ondernemer Marco Aarnink van print.com publiceerde deze week zijn column over de wijze waarop zijn medewerkers de sleutels zijn tot het succes van zijn bedrijf. Hij heeft niets met adviseurs, inspirators en andere goeroes.

Volgend jaar Aarnink uitnodigen als keynote spreker?

Veel leren

Groot of klein, bovenstaande vragen gelden dus onverminderd voor het MKB. Vaak onmogelijk om daar een antwoord op te geven, want  de middelen ontbreken meer dan eens. En dat is begrijpelijk. Maar ondernemers die geen tijd nemen om in debat te gaan, zijn op voorhand de verliezers van het debat. Uit ervaring is bekend dat de online ondernemers doorgaans weinig hebben met extern advies, maar daarentegen willen ze wel heel graag delen. Een eigenschap die de gemiddelde offline grafische ondernemer niet heeft. Het is dus maar de vraag of het antwoord op de toekomst gegeven kan worden door het Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat in deze eerste editie, of juist door de jonge online ondernemers die kennelijk zonder al teveel moeite hun arbeidsvraagstukken makkelijk kunnen invullen.

Zo een kans?

Alex Kunst zegt dat zo een kans om er met elkaar over te praten 'niet snel opnieuw voorbij' komt. Wat een onzin, zo een initiatief moet een jaarlijkse formule worden en dan niet met 'goeroes' die van buitenaf onze branche met wat algemeenheden aanschouwen, maar met ondernemers die weten waar het over gaat, zowel online als offline. Maar dan moeten A&O grafimediafonds en GOC gewoon wel wat vroeger beginnen.

Komende donderdag zijn wij er in ieder geval bij. Doe dus ook mee en schrijf je nu nog in. Wat de redactie betreft wordt dit een jaarlijks groots gedragen event. Het  initiatief is uitstekend, nu doorzetten en het 'heilige huisjes denken' snel achter ons laten. Daarom volgende week de start van 'Het Jaarlijkse Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat'.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Het Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat EVENEMENT - De arbeidsmarkt verandert sterk en snel en dat ervaart ook de grafimediabranche. Hoe gaan we daar mee om, welke ontwikkelingen zijn er gaande? Doe mee aan het debat...
  2. Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat: losse meningen OPINIE - Het Grote Grafische Arbeidsmarkt Debat leverde aan de hand van 5 stellingen vooral een reeks losse meningen op. De marco-economische beschouwingen, gepresenteerd door Mathijs Bouman, schetsten wel een...
  3. ‘Wordt er nog gelachen in de branche?’ Anders dan bijvoorbeeld bij de uitgevers worden er in de grafische bedrijfstak weinig leuke evenementen georganiseerd: de Kalenderwedstrijd is een uitzondering....
  4. Praten over duurzaamheid niet populair COLUMN - Tijdens de recente DSCOOP conferentie in Wenen, een 'netwerkfeest' voor gebruikers van HP Indigo technologieën, werd er volop kennis gedeeld tussen zowel HP gebruikers, HP zelf en gerelateerde...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

21 juni 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: arbeidsmarkt

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • NCV viert jubileum met glossy ‘Mijn Cosmetica’ 3 juli 2025
  • Meppen presenteert eigen dorpsmagazine 3 juli 2025
  • Nieuwe Komori GL-637-pers voor De Groot Drukkerij 2 juli 2025
  • ProductionToGo introduceert nieuwe generatie 3D metaalprinter nu ook op Benelux markt 2 juli 2025
  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten
  • Miller Newsprint op Malta: kranten op SCREEN
  • Gisteren dag van de ‘huis-aan-huiskrant’
  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.