EVENEMENT - Met inmiddels meer dan 120 deelnemers loopt de 2020 edities van de talkshow 'Business & Technology Update' naar verwachting. De samenwerking met CMBO werd uitgebreid met KVGO en VIGC. Dat droeg bij tot aanzienlijk meer deelnemers. Inschrijven kan alleen nog op de wachtlijst.
• Leestijd ca. 3 minuten
Peter Luit: “Ik ben op een positieve manier altijd een beetje jaloers op hetgeen onze zuiderburen twee keer per jaar voor elkaar krijgen. VIGC is in staat op geheel eigen kracht topevents neer te zetten, waar grafisch België op afkomt. Maar ook Nederlanders trotseren de rit naar België, omdat ons land relatief weinig te bieden heeft op dit gebied. De brancheorganisaties doen echt hun best, maar door de versnippering in clubjes moet elke organisatie het slechts doen met steeds enkele tientallen deelnemers. Daar is niets fout mee hoor, ook met 30-40 deelnemers kan je best een relevante middag/avond organiseren. Maar het krijgt pas echt impact als je minimaal 100 deelnemers scoort.”
Nederland verdient ook een eigen jaarlijks congres voor de gehele sector.
Voorbereiding
“Van het VIGC, maar ook van Prindustry leerden we dat een bijna extreem vroege start nodig is om 'A' sprekers aan boort te krijgen. Zeker als je met elkaar van gedachten wil wisselen over on- en offline businessmodellen, en de daaraan gekoppelde technologische uitdagingen. Agenda's lopen snel vol. We hebben geleerd dat je met 'B' sprekers ook 'B' publiek krijgt, en dan is de 'B' locatie ook al gauw te duur en pak je een biertje uit een krat. Allemaal niets fout mee, maar met de 2020 editie van #BTU wilden we het toch net een keertje iets anders doen. Dat gaat nu zeker lukken. Naast de 'A' sprekers nu ook de toplocatie (letterlijk) bij VNO-NCW in Den Haag.”
Geen verkeerde businessmodellen
Tijdens het Prindustry Connect Event in Gorinchem kregen de deelnemers aldaar al een klein voorproefje van hetgeen op 21 november in groter verband zal worden herhaald. Luit: “Er is in online print geen sprake van goede of slechte businessmodellen. Het wordt dus ook zeker geen wedstrijd in een race naar het winnende businessmodel. Het is voor de deelnemers interessant om juist te ervaren welke modellen bestaan en op welke wijze zij hun werk doen in de gekozen situaties door verschillende ondernemers. En datzelfde geldt voor bedrijven die bewust kiezen voor een offline benadering. Anno 2019 is het van belang dat je duidelijke keuzes maakt op welke wijze je je bedrijf positioneert. Achteraf een beetje boekhouden en dan kijken wat je per order, per maand of per jaar 'overhoudt' kan echt niet meer.”
Aan tafel zitten:
- Haico Meijerink (directeur Drukwerkdeal): “De meest succesvolle businessmodellen beginnen bij wat klanten willen: meer, beter, sneller, makkelijker en goedkoper; er komt nooit een einde aan extreme klantgerichtheid”
- Wouter Haan (directeur Simian): “Zonder eigen productie is online verkopen niets meer dan dozen schuiven”
- Hans Scheffer (directeur HelloPrint): “2020 zal in het teken staan van een nieuwe shift in het grafisch landschap, maar dan nu online”
- René de Heij (directeur Probo): “Van productdenken naar innovatie, services en een sterkere klant”
- Erwin Koerts (directeur Aeroprint): “Als je niks beter bent dan een ander kun je alleen maar goedkoper zijn”
- Annette Dales (directeur Multicopy): “Geef je onderneming de grootsheid die ze verdient”
- Leon van Nunen (directeur ControlMedia): “Wij gaan knallen met een groei van 25% volgend jaar”
- Ramon van Wingerden (directeur Prindustry): “50% van de omzet van online aanbieders komt van resellers”
Technologie
Naast de businessmodellen staan diverse technologische ontwikkelingen centraal. De komst van kunstmatige intelligentie zal grote invloed krijgen op de werkwijze en workflows binnen de geautomatiseerde printfabriek. Automatische keuze van uitvoerapparatuur op basis van orderspecificaties en substraten, gang-printing (automatische vel-indeling), (preventief) onderhoud op afstand door middel van IOT (Internet Of Things), zijn voorbeelden van ontwikkelingen waar de branche in de komende tijd mee te maken gaat krijgen. Dat alles vergt een steeds meer gestroomlijnde workflow van ook de logistiek. Geautomatiseerd verpakken, op postcode sorteren en vaste afhaalmomenten door koeriers, zijn een vereiste binnen 'just-in-time production & delivery'. De branche kan wat dat betreft veel leren van bedrijven als bol.com, maar ook al van diverse online spelers die de afgelopen jaren procentueel aanzienlijk meer investeerden in interne logistieke processen in vergelijking tot productie apparatuur.
Uitverkocht
Inmiddels is het event uitverkocht. Inschrijven kan alleen nog door op een wachtlijst geplaatst te worden door een e-mail te sturen. En dat is een luxe die de gezamenlijke organisaties niet gewend zijn. De samenwerking met CMBO (Arjen Molendijk), KVGO (Miguel Delcour) en VIGC (Jos Steutelings) vormen een goed voorbeeld van de wijze waarop we in ons land en België een congres kunnen organiseren wat navolging verdient. Luit: “In de afgelopen jaren waarin we de titel ontwikkelden, hebben we de omvang en de kwaliteit onvoldoende tot ontwikkeling laten komen. Door de vroege start hebben we geleerd dat we voor zoiets gewoon echt de tijd moeten nemen om het geheel tot een succes te ontwikkelen. De voorbereidingen zijn nog in volle gang. Maar het is nu al een bedankje waard richting onze sponsors die dit event mede mogelijk hebben gemaakt: Fujifilm, HelloPrint, Print.com, Simian en VNO-NCW.”
kopfoto: evenement locatie VNO-NCW Den Haag
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.