• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Inspireren met social media, print en marketing!

Soial media, print & marketing - grafimedia (1)

MARKETING - Social media kun je inzetten als marketingkanaal, als onderdeel van de communicatiemix en zelfs als bronplatform om content vanaf te drukken. Laat je als grafisch bedrijf inspireren door de veelzijdige mogelijkheden van social media in combinatie met marketing en print!

Social media marketing voor print

Social media marketing is het gebruik van social media platforms om je ​​product, dienst of bedrijf te promoten. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog. De kern van social media marketing is de juiste persoon te bereiken via het juiste kanaal.

Ook als grafisch bedrijf kun je je doelgroep bereiken via social media. Je start uiteraard met het bepalen van die doelgroep. Wie wil je bereiken? Op welke social media bevinden zij zich? Wat doen ze op social media? Zijn ze al bekend met jouw merk, product of dienst? Deze info vormt de basis voor je social media plan. Vergeet ook niet om je lokale concurrenten te analyseren, om je van hen te kunnen onderscheiden in je social media strategie.

Soial media, print & marketing - grafimedia (1)Social media marketing is geschikt voor grote én kleinere bedrijven, omdat het goedkoop en laagdrempelig is. Zeker lokaal kun je leuke acties doen richting je doelgroep op een social medium. Spring in op een huidige actie in de regio, werk samen met een lokale held – of ‘influencer’ – of verras met een wedstrijd voor dorpsgenoten die innovatiever is dan de standaard ‘like, share & winactie’.  Goede social media marketing is gelijk aan goede contentmarketing. En goede content zet je neer door een goed verhaal te creëren rondom je product of bedrijf. Mensen lezen graag leuke verhalen, die ze willen delen met anderen.

Social media en print in marketing

Het betreft inmiddels haast een gevleugelde uitdrukking: online media en printmedia gaan perfect samen in de communicatiemix. Je klanten hebben vaak baat bij een campagne met meerdere communicatiemiddelen, die dan natuurlijk op elkaar afgestemd zijn.

Social media summer deal picAls je klant deelneemt aan een beurs kan hij dit communiceren via posters, maar ook vermelden in een e-mailhandtekening, nieuwsbrief en via sociale media. Een spreiding van communicatiekanalen zorgt voor een groter bereik. Het kan ook gaan om opeenvolgende communicatiestappen. Zo beweegt een QR-code mensen van print naar online. Wanneer iemand een flyer ontvangt, kan hij via het scannen van de QR-code online meer informatie vinden of zich ergens voor inschrijven.

Campagnes via social mediakanalen zijn meetbaar. Denk aan het aantal (nieuwe) volgers, retweets of likes. Via de statistieken van elk social platform krijg je snel inzicht in je bereik of het aantal vertoningen van berichten. Je aangeboden communicatiecampagne verkrijgt zo de meerwaarde die klanten zo graag zien. Voor de jongere generatie klanten geldt wel dat je hen vaak wegwijs moet maken in het landschap van printmedia en alle promotievoordelen die (een combi met) gedrukte media biedt.

Social media print voor marketing

Social media, print en marketing kunnen nog tot een andere interessante combinatie leiden. Bernd Zipper, trendwatcher in online print, deponeerde in 2019 de benaming ‘social media print’. Dit betekent dat content van social media, zoals Instagram, WhatsApp of Facebook geprint wordt. Het is volgens Zipper een groeiende trend. Tijdens zijn Online Print Symposium in München in maart 2020, adviseerde hij grafische bedrijven vooral deze trend, die zich veelal plaatsvindt onder de jongere generatie, de fervente smartphonegebruikers, niet uit te vlakken. Zij zijn de voornaamste gebruikers van social media en zij openen hiermee nieuwe kanalen voor het bestellen van printproducten.

De Duitse Zipper noemde enkele mooie voorbeelden. Zo is er de app ‘Print Studio’ van het Amerikaanse bedrijf Social Print Studio. Deze app biedt de mogelijkheid om je Instagram foto’s af te drukken en thuis te bezorgen. Voordat je de foto’s laat printen kun je ervoor kiezen frames om je foto te plaatsen, er een geschenk van te maken of zelfs een heel fotoboek te maken.

selfieprintfun

Een ander voorbeeld vinden we bij het Nederlandse ShareYourSelfie, een Instagram en Twitter printer voor op evenementen. De SelfiePrintFun drukt social media foto’s ter plekke af. Het gaat om een instant hashtag printer die wordt aangestuurd op basis van een Instagram of Twitter hashtag. Wanneer iemand op het evenement de hashtag van jouw event bij een Instagram of Twitter bericht plaatst, merkt de printer dit op en schuift er automatisch een polaroid-achtige foto uit de printer.

Voorbeelden social media

Social media is een verzamelbegrip voor online platforms waar gebruikers informatie met elkaar delen en een dialoog met elkaar aangaan. De content die zij met elkaar delen betreffen niet alleen teksten, maar ook video’s, muziek, foto’s of podcasts.
De meest bekende vorm van sociale media zijn de sociale netwerksites, zoals Instagram en Twitter, maar social media zijn ook: weblogs, fora, muziekplatforms, wiki’s of datingsites.

Voorbeelden social media

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Tim de Kraker van print.com: social-media marketing OPINIE - Tim de Kraker van print.com maakte middenin de corona-crisis slim gebruik van zijn eigen LinkedIn profiel, waarin hij zowel ondernemers als KVGO voorzitter Dick Naafs aan het woord...
  2. Chevalier: ‘Van drukker naar social media expert’ MENSEN - De naam Chevalier zal bij velen nog inspirerende herinneringen oproepen. Het bedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht sprak vele jaren tot de verbeelding met bijvoorbeeld Japanse inkten en al heel vroeg...
  3. Social media vaak nog geïsoleerd ten opzichte van totale ‘mediaplaatje’ Het is onomkeerbaar: de invloed van social media in commerciële bedrijfsprocessen. Vrienden, likes, retweets en profielen zijn menig bedrijf 'wat' waard in de communicatie naar hun doelgroepen, die zij al...
  4. Print straks marketing middel bij New Skool Media EVENEMENT - Als het aan Rob Koghee van New Skool Media ligt, wordt print gewoon een marketing middel, voor de consument gratis te verkrijgen, als blijkt dat zijn e-commerce resultaten...

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

26 maart 2020 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: marketing Tags: social media, social media marketing

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023
  • Opvolging bij Rozijn Repro binnen familie 21 maart 2023
  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.