PARTNER BIJDRAGE - De tweede FuturePrint Virtual Summit vindt plaats van 12 tot 16 oktober. Juriaan van Beelen, Chief Co-creation bij Print.com is één van de FuturePrint Virtual Summit sprekers. De redactie van FuturePrint sprak met hem over print.com, de gevolgen van COVID-19, en de toekomst van print.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Geplaatst in overleg met Juriaan van Beelen, als partnerbijdrage voor print.com.
• De FuturePrint Virtual Summit start vandaag, boek de sessie met Juriaan van Beelen.
Wat waren je ervaringen voordat je bij print.com ging werken?
“Ik ben mijn printreis begonnen bij DVC.nl, één van de toonaangevende bedrijven op het gebied van vlaggendruk en digitaal printen. Daarna werkte ik bij Drukwerkdeal.nl en Printdeal.be, dat in 2014 werd overgenomen door Cimpress. Daarna heb ik als freelance consultant diverse projecten mogen uitvoeren, zowel binnen als buiten de grafische industrie.
Vertel eens iets meer over het bedrijf print.com
“Print.com is een webapplicatie die uitsluitend bestemd is voor grafische professionals, zoals: ontwerpers, lokale drukkers, copyshop, signmakers en inhouse marketeers. Een gesloten applicatie die professionals uit de industrie in staat stelt om zo snel mogelijk drukwerk te bestellen, zodat ze kunnen kiezen uit een grote verscheidenheid aan producten en verschillende soorten afwerkingen. Ongeveer 70% van de verkochte producten wordt in eigen beheer geproduceerd. We hebben de applicatie vanaf het begin samen met onze klanten gecreëerd, met als resultaat: grensverleggende functies die het dagelijks leven van een grafische professional gemakkelijker maken, omdat we deze specifieke functies en producten samen met hen hebben bedacht.”
Welke invloed heeft Covid-19 gehad op de ontwikkelingen van de strategische plannen van print.com?
“Ja, natuurlijk waren we bezorgd, zoals iedereen toen COVID-19 voet aan wal zette in Europa. Onze inkomsten daalden, het was een zeer onzekere periode. Maar het maakte ons ook creatief en nog meer gericht op wat voor ons het belangrijkste is: de relatie met onze klanten. Omdat we al dagelijks contact met hen hadden om te begrijpen wat hun behoeften waren, kwamen we met een aantal innovatieve en nuttige hulpmiddelen om hen te helpen de voortdurende storm te bestrijden. We hebben verschillende verbeteringen aangebracht aan onze webapplicatie, een aantal inspirerende landingspagina's gemaakt met inhoud die klaar was om te worden gedeeld met hun eigen klanten via hun eigen marketingkanalen (zoals covid.print.com). We hebben ook veel producten toegevoegd die tijdens de crisis (en nog steeds) zeer goed verkochten. Wat ik me persoonlijk nog goed herinner, is het moment waarop we besloten om elke klant te bellen wanneer ze een bestelling zouden plaatsen, om ze te bedanken. Écht dankbaar zijn voor een actie of gedrag (in dit geval het plaatsen van een bestelling bij Print.com, wat ze ook elders hadden kunnen doen) schept een onmiddellijke band. Heel eenvoudig: we hebben met mensen gebeld en hen gezegd: 'Hé, ik waardeer het echt dat je een bestelling bij ons hebt geplaatst, bedankt'. Ik herinner me dat veel klanten ons bedankten voor het feit dat we de tijd namen om hen te bellen, sommige van hen gaven ook aan ook dat ze nooit zo'n ervaring hadden gehad met een leverancier. Mooie en oprechte gesprekken volgden, met als gevolg dat er op een dieper niveau een band ontstond tussen de mensen, en niet alleen over de business werd gesproken.”
Juriaan van Beelen met zijn presentatie 'Connecting The Dots'
Denk je dat print nog steeds een positieve toekomst heeft?
“Ja, natuurlijk. Kijk eens naar generatie Z. Onderzoek heeft aangetoond dat het richten op een jongere via Instagram, Snapchat of TikTok erg moeilijk is vanwege de hoeveelheid content op die platformen. Iemand een mooi geprinte flyer geven, op mooi papier, met een coole afwerking (contoursnede, folie, noem maar op)...triggert verschillende zintuigen, in plaats van alleen de ogen. Kijk ook naar prints op kleding voor bedrijven. Ik verwacht niet dat een MKB'er (zoals tuinmannen bijvoorbeeld) aan je achtertuin werkt met het logo van hun bedrijf op hun voorhoofd getatoeëerd!”
Welk advies zou je printprofessionals willen meegeven om verder te kunnen groeien?
“Blijf zoeken naar wat je klanten echt willen halen uit hun samenwerking met jou. Praat met ze, stel ze af en toe vragen: 'Hoe bevalt onze relatie?' 'Is er iets wat we kunnen doen om je gelukkiger te maken?' Geloof me, je zult verrast zijn door de antwoorden die je zult krijgen. Je gaat zien in hoeverre het je dagelijkse samenwerking met klanten positief zal beïnvloeden.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.