• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

VIGC laat zich niet klein krijgen door corona

EVENEMENT - Het VIGC-team draait deze week gewoon een 'dubbele week', met in het begin van de week de tweedaagse Hackaton en gisteren de online editie van het jaarlijkse Congres, dat normaal als offline event plaatsvindt bij Lamot in Mechelen. Een samenvattende impressie vanaf het virtuele redactiekantoor door Jolanda van Drie en Peter Luit.

• Leestijd ca. 5 minuten

Francesca Vanthielen

Met het thema: 'Industrie 4.0 (Print 4.0) en slimme automatisatie' presenteert het VIGC-team een wervelwind aan interessante sprekers, die ieder hun eigen visie geven op de mogelijkheden van vergaande automatisering. Het (Print 4.0) in de eventnaam betekent dat veel van deze sprekers een bruggetje maken naar kansen van nieuwe technologieën voor de grafische industrie. De presentatie van het evenement, een live-uitzending, is in handen van Francesca Vanthielen. Zij zorgt voor samenhang tussen alle presentaties, panelgesprekken en filmpjes van de partners.

Jo Caudron - internetondernemer en schrijver

De keynote wordt afgetrapt door Jo Caudron. Hij brengt op het snijvlak van digitale disruptie en maatschappelijke ontwikkelingen, een beeld waarvan hij dacht dat die ontwikkeling nog wel wat jaren zou duren. Zijn boek is naar eigen zeggen ineens onvoorstelbaar actueel: "In mijn boek De wereld is Rond wil ik vooral een optimistische puzzel oplossen voor een wereldbeeld voor de komende 10 jaar." Hij voegt daar snel aan toe dat de basis wordt gevormd door de situatie van vandaag, die hij kenmerkt als "een beetje een kunstmatige situatie."

"We gaan ons minder bewegen, zaken zoals werk en winkels komen meer naar je toe. Het is inmiddels de realiteit. Van lineair leven naar circulair leven. Van bezit naar gebruik."

Caudron tot slot: "De transformatie die we tot nu toe alleen digitaal meemaakten, zal gaan samensmelten met grote maatschappelijke veranderingen, die door corona flink wordt versneld."

Tommy Schouten - Geostick

De labelindustrie zal volgens Schouten steeds meer groeien naar kortere levenscycli, digitaal printen en personaliseren. "Wij staan open voor alle mogelijke vormen van automatisering, maar we stellen ons altijd de vraag of het werkt voor onze klanten, dus soms moeten we weleens terug naar de tekentafel. De kennis van alle processen in de keten zijn van belang bij automatisering. Die kennis heb je natuurlijk niet altijd, daar heb je hulp vanuit de gehele keten voor nodig." Een voorbeeld bij Geostick is de logistieke automatisering, waarin het bedrijf recent heeft geautomatiseerd. Schouten: "Het is van belang dat we binnen dit soorten processen alle werknemers meekrijgen."

Onze digitale productie vindt volledig plaats in the cloud.

Dirk Deroo - Dataline

"Tast automatisering het gezond verstand aan?" Daarmee trapt Dirk Deroo af, met een focus op zijn audit software. Deze software is door het bedrijf ontwikkeld onder de naam: MAS - Auditor. Hij scant hiermee bedrijven in processen en subprocessen. Deze zeer uitgebreide software geeft een kijkje in de eigen keuken. Dat inkijkje betreft de optimalisatie van processen, de mate van automatiseringsmogelijkheden, knelpunten, kosten en opbrengsten. De eindresultaten zijn zowel operationeel als strategisch van belang richting stuurbare bedrijfsresultaten. Deroo laat weten dat de MAS software als open source en als 3rd party tool beschikbaar zal komen.

Er werden al 23 bedrijven doorgelicht door middel van de MAS - Auditor.

Screenshot van de MAS - editor

Jos Steutelings - VIGC

vigc-logo-kleinVIGC heeft heel snel ingespeeld op de gevolgen van de coronacrisis. Francesca Vanthielen wil van Steutelings weten hoe ze zo snel hebben kunnen schakelen richting digitale events. "We wilden zoveel mogelijk in contact blijven met onze leden en partners. Dat doen we volop. We zijn een innovatiebedrijf en een netwerkorganisatie op basis van een non-profit model, maar natuurlijk moeten we voldoende leden werven en behouden. We zoeken naar uitbreiding in Nederland, en ook iets buiten het traditionele grafische segment. Verder gaan we zeker uitbreiden in de ontwikkeling van hybride events, ook voor onze opleidingen."

Het panelgesprek (zie kopfoto) met Jean Van Houtryve (Visix), Lieven Steyaert (Symeta), Paul Huybrechts  (Mediahuis/Coldset Printing Partner en Marcel Vlassak (Smurfit Kappa Van Mierlo) toonde vooral aan dat het belang van steeds verdergaande 'automatisatie' in de gehele keten plaatsvindt.

Lieven Steyaert, Jean Van Houtryve, Paul Huybrechts, Marcel Vlassak

Toon van Rossum - Enfocus

Toon van Rossum

Toon van Rossum van Enfocus geeft een workflow overview voor mogelijke roadmaps richting specifieke automatisering. Zijn werkwijze is als het ware het operationele vervolg op de resultaten van het onderzoek van Dirk Deroo van Dataline. Hij stelt onder meer: "Try to be as lazy as possible." Met die uitspraak bedoelt hij dat je vooral gericht te werk moet gaan en niet met grote stappen alles in één keer moet willen doen.

Dries Maerten - Conics

Terecht wordt de vraag gesteld of het nu niet te laat is om nog te beginnen met 'Industry 4.0'. Dries Maerten geeft vooral het advies te zoeken naar de 'quick-wins'. Francesca Vanthielen vraagt vervolgens of AI en Internet Of Things een rol kunnen spelen binnen de grafische branche. Maerten: "Ja, daar zijn veel uitdagingen, maar het vergt veel investeringen. De input van veel data is nodig om echt rendementen te kunnen behalen. De situatie verandert snel, dus juist in deze is data noodzaak om op juiste wijze te kunnen sturen, zonder ingrijpen van mensenhanden." Klein beginnen is zijn advies, voor met name MKB-bedrijven die hun stapjes nog moeten gaan zetten.

Dries Maerten

Jacques Michiels - Inkish.tv

Een digitale mindset is een gevolg van de Industrie 4.0. Dat vindt Jacques Michiels van Inkish.tv. Het slim automatiseren van traditionele processen vraagt volgens Michiels niet alleen om slimme IT-technologieën, maar ook om een slimme digitale manier van denken. Hij geeft een voorbeeld met een slimme cloudoplossing van HP voor cartridges. “Er is een volledig geautomatiseerde, eveneens duurzame, cyclus voor de cartridge gemaakt. Zo gaat er met deze oplossing een automatisch seintje naar de leverancier wanneer de inkt bijna op is. En de cartridge wordt geleverd met een portvrije envelop om het terugsturen en recyclen makkelijker te maken.”

Jacques Michiels

Met diverse van dergelijke slimme automatiseringen kan een drukkerij meegaan in de Printindustrie 4.0. Mogelijkheden voor een efficiëntere organisatie met automatisering liggen in bouwstenen, zoals: robotica, cloud computing, AR, AI, big data analyses of 3D printing. Michiels benadrukt dat bij 4.0 oplossingen, samenwerken in de keten van belang is. “Geïsoleerde drukkerijen zullen plaatsmaken voor (virtuele) bedrijfsnetwerken.”

Jan De Roeck - Esko

Jan de Roeck

Jan de Roeck van Esko bespreekt het digitale maturiteitsmodel: een model om grip te krijgen op de digitale transformatie. Hij heeft zo’n model in beeld gebracht voor verpakkingsleveranciers met vijf fases: reactive organized, digitized, connected en intelligent. In de eerste fase worden acties ad-hoc, handmatig en offline opgevolgd. In de laatste fase werken teams met geavanceerde geautomatiseerde systemen, die hen buiten bedrijfsmuren verbindt met klanten en leveranciers. “Deze intelligente fase is nu alleen nog weggelegd voor de early adopters”, stelt De Roeck. Hij ziet één constante factor bij deze early adopters: “Deze bedrijven hebben allemaal een CIO, iemand met een IT achtergrond in het managementteam.”

Filip Van den Abeele - ingenieur en boekspreker

Filip Van den Abeele

De afsluitende keynotespreker is Filip Van den Abeele. Een ingenieur die zijn visie geeft op Industrie 4.0. Hij duikt in de digitale disruptie die 4.0 veroorzaakt. “Het gaat om een geheel nieuw ecosysteem. Duurzaamheid en technologie zijn de twee factoren in de nieuwe wereld met sterk verbonden intelligente machines die extreme personalisatie mogelijk maken.” Voorbeelden van deze fraaie definitie heeft de ingenieur voldoende. Zo benoemt hij de revolutie van 3D printing in de maakindustrie. Van den Abeele verwacht dat iedereen binnen een paar jaar zo’n printer thuis heeft staan. “Dit zal bijvoorbeeld een disruptie geven in de speelgoedindustrie. Consumenten kunnen zelf speelgoed printen of kleine elementen printen ter aanvulling op het gekochte product. AR maakt het weer mogelijk om producten uit een speelgoedgids via je mobiel tot leven te laten komen.” Zo zijn er diverse nieuwe technologieën waar alle industrieën op in kunnen – of waarschijnlijk wel moeten - springen.

Als redactieteam keken Peter Luit en Jolanda van Drie - ook virtueel op afstand van elkaar - drie uur aandachtig naar Het Congres. Een unicum online, want de aandacht verslapt dikwijls na enige tijd. Het zegt veel over de fantastische opzet die het VIGC-team van deze virtuele versie van Het Congres heeft gemaakt. Volkomen in stijl met het thema: ‘slimme automatisering’, waren alle technieken in dit virtuele event tot in de puntjes verzorgd. Het gaf een verzorgd totaalplaatje, compleet met presentatrice, een echte set, goede sprekers en zelfs een zangeres.

Nu u hier toch bent.......

#UPDATE: de volledige opname

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. VIGC-partners BBQ laat slagkracht en innovatie zien PARTNER BIJDRAGE - Met zo een 60 deelnemers was de 2021 editie van de VIGC partners BBQ 'uitverkocht'. Directeur Jos Steutelings maakte in zijn speech een opsomming van gebeurtenissen in...
  2. KVGO-enquête laat forse gevolgen corona zien BRANCHE - Het coronavirus zorgt voor een ongekende afname in omzet bij de leden van het KVGO. Dat blijkt uit een onlangs gehouden enquête waar ruim 25 procent van de...
  3. ‘Papier laat zich het lekkerst lezen’ Wie dacht dat digitaal het gaat winnen van papier, heeft het mis. Volgens een artikel in Het Parool heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ‘lezen van papier sneller, beter en effectiever...
  4. Inspirerend VIGC congres op 5 oktober EVENEMENT - Met ruim 270 deelnemers was het eerste VIGC congres in Antwerpen vorig jaar een groot succes. Zowel over de locatie, het netwerking aspect, de catering maar zeker ook...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

16 oktober 2020 door de redactie Reageer

Categorie: evenement Tags: Het Congres, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.