• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Grafimedia-cao algemeen verbindend verklaard

BRANCHE - Op 30 augustus liet het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weten dat de Grafimedia-cao 2020-2021 algemeen verbindend is verklaard.

• Leestijd ca. 1 minuut
• Integraal overgenomen van KVGO website

Wat is algemeen verbindend verklaard?

Een bedrijfstak-cao is van toepassing op de werkgevers die lid zijn van de werkgeversvereniging die met de vakbonden de cao afsluit. In ons geval dus het KVGO. Die werkgevers zijn vanuit het
cao-recht verplicht om de cao niet alleen toe te passen op de werknemers die lid zijn van de afsluitende vakbond, in ons geval FNV Media en cultuur, CNV Vakmensen en De Unie, maar ook op de overige werknemers.

Als de cao-partijen willen dat de bedrijfstak-cao ook moet worden toegepast door werkgevers die niet zijn aangesloten bij de werkgeversvereniging, maar wel vallen onder de in de cao genoemde werkingssfeer, kunnen zij bij de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een verzoek indienen tot het algemeen verbindend verklaren van de cao: avv. Als de minister met de aanvraag instemt is daarmee de cao algemeen verbindend verklaard en dus van toepassing op alle werkgevers en hun werknemers.

Waarom avv?

Voor werkgevers is avv van belang omdat daarmee concurrentie op arbeidsvoorwaarden wordt voorkomen. Ieder bedrijf moet dan immers onder meer minstens dezelfde lonen betalen en dezelfde ploegen- en overwerktoeslagen toekennen. Voor de vakbonden is avv ook van belang. Het maakt voor de arbeidsvoorwaarden van de werknemers dan niet uit of hun werkgever wel of niet is aangesloten bij de werkgeversvereniging.

RVU Grafimedia nog niet voor iedereen

Nu de Grafimedia-cao 2020-2021 avv is verklaard, gelden de daarin opgenomen arbeids-
voorwaarden voor alle werkgevers en werknemers binnen de Grafimediabranche. De RVU Grafimedia is echter opgenomen in de cao voor de ASF-regelingen, de zogenaamde fondsen-cao. Deze cao is nog niet avv verklaard; een verzoek daartoe is nog in behandeling bij de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Tot die tijd is de RVU Grafimedia alleen toegankelijk voor werknemers die werkzaam zijn bij werkgevers die zijn aangesloten bij het KVGO.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. FNV wil bredere Algemeen Verbindend Verklaring OPINIE - Onder de titel 'Eerlijk loon voor iedereen in de Grafimedia en Uitgeverijen' roept FNV werknemers op om de AVV weer op de politieke agenda te krijgen om werkgevers...
  2. Onderhandelingen cao openstellen voor niet-leden OPINIE - Het KVGO meldt op haar website volledig achter de AVV (Algemeen Verbindend Verklaard) plannen van de vakbonden te staan. Ze gaan daarin zo ver dat ze ook samen...
  3. Grafimedia cao-onderhandelingen snel afgerond BRANCHE - Dat was in het verleden nog wel eens anders. De redactie kon er voorheen makkelijk een serie van maken met talloze hoogte- en dieptepunten voor zowel werkgevers als...
  4. Gesprekken over Grafimedia cao zitten muurvast Er is nog steeds geen nieuwe Grafimedia cao. ‘Er zit geen schot in de onderhandelingen’, zegt FNV KIEM bestuurder Bernard van Iren. ‘Het KVGO houdt vast aan ‘geen loonkostenstijging’ en...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

30 augustus 2021 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: avv, CAO

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • All-In Verspreidingen doet drie strategische overnames 2 oktober 2023
  • Kinderboekenweek belangrijk merk voor boekensector 2 oktober 2023
  • Damen Drukkers heeft met eigen kennis capaciteit om jonge mensen op te leiden tot zelfstandig drukspecialist 2 oktober 2023
  • MKB Nederland wil betrokkenheid ondernemers bij verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven in kaart brengen 29 september 2023
  • Verpakkingsbedrijf Elopak duurzaam onderscheiden 29 september 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Leergierige Machine-operator (m/v)
  • Junior Projectleider
  • Orderbegeleider
  • Operator / Vouwplakker
  • Machine Operator Vouwplakker
  • Productie medewerker nabewerking machinaal

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xerox koopt aandelen Icahn terug: volop speculaties
  • Met HR het verschil maken in nieuwe medewerkers
  • PPWR: veredeling eco? Labelexpo’23 was er vol van
  • VIGC: Het Congres – Transform, Empower, Succeed!
  • Verslag van een studiereis van de GSOB over de grens

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.