• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Wouter Haan: “Vestiging in België vanwege cultuur.”

PARTNER BIJDRAGE - Drukland.be is al een jaar of zes in eigendom van Simian. Met een omzet van nu al 7,5 miljoen euro in België, wil Wouter Haan de volgende stap zetten met een omzet van
15 miljoen euro binnen drie jaar.

• Leestijd ca. 5 minuten

Haan deed natuurlijk uitgebreid onderzoek in onder andere Antwerpen, Brussel en nog een paar andere steden. "Brussel viel al snel af vanwege het grote Franstalige gebied. In Antwerpen konden we geen lokatie vinden welke aansloot bij onze behoeften. En het gaat dus niet om de afstand hoor, want dit moet echt een vestiging worden waarin lokale werknemers de dagelijkse zaken voor hun rekening nemen." Haan voegt er lachend aan toe dat het heen en weer rijden vanuit het hoge noorden toch al een rot eind is, het uurtje extra vanaf Antwerpen naar Brugge speelt dan nog nauwelijks een rol.

Haan: "25% van onze omzet komt nu al uit België."

Personeel goed te vinden

Haan zegt ook dat personeel in dit deel van België relatief makkelijk is te vinden. "De vacatures die nu uitstaan leveren al genoeg reacties op. Maar voorlopig komen hier een aantal collega's vanuit Simian uit Westerbroek in 'wisseldiensten'. Het kantoor is voorzien van een inpandige woning met voldoende slaapruimtes voor de collega's die hier nu tijdelijk drukland.be opstarten. Maar we willen veel van het typisch Belgische cultuurtje gaan leren, en daar dus deel van uitmaken. Het is allemaal net even anders in woordkeuzes, onderling begrip en gewoontes."

"Dat het ook leuk mag zijn", licht Haan lachend toe met het uitzicht op De Markt, hartje Brugge.

Eigen klanten beter gaan bedienen

Haan zegt niet te gaan produceren in België. "Onze logistiek is zo goed op orde, dat we vanuit Nederland, een beetje afhankelijk van de bestelling, doorgaans de volgende dag in België kunnen leveren." Haan merkt op dat de online markt in Nederland gewoon wat verder is ontwikkeld. Het aanbod in België is doorgaans wat kleiner, de logistiek is wat minder geavanceerd en papiersoorten/formaten zijn volgens Haan allemaal wat beperkter.

10 man personeel

Haan: "We beginnen met vijf tot zes mensen voor de 'klantendienst', zoals de Belgen dat zeggen. Bij ons heet dat klantenservice. Daarna gaan we mensen aantrekken die zich lokaal ook bezighouden met SEO/SEA (zeg maar website/webshop optimalisatie voor de Belgische markt). Alles afgestemd op het Vlaams, dat is echt een verschil," zegt Haan met een glimlach.

Of de Belgen meer bellen dan Nederlanders, weet Haan nog niet precies. "Er zijn wel kenmerkende vragen vanuit België die we in Westerbroek ontvangen, vooral over de betaalwijze via het Belgische alternatief voor iDEAL, Bancontact. Maar ook over aanleverspecificaties, papiersoorten en formaten wordt vaak gebeld vanuit het 'zuiden'."

Even naar eigen land

In Nederland herstelt Simian van de gevolgen van corona. "We herstellen nu flink en we komen langzaam maar zeker weer op het niveau van 2019, dus qua omzet op het pre-coronaniveau. Alle groeiambities zijn natuurlijk een jaar doorgeschoven. 2020 was natuurlijk slecht voor de gehele industrie. Maar voor ons was het een bijzonder jaar hoor. We wilden gaan 'knallen' met de nieuwe hal die we in maart 2020 openden. Van corona wisten we niets, we dachten dat het na een paar maanden wel voorbij zou zijn, we zijn nu anderhalf jaar verder."

Haan: "Het gelijktijdig openen van de nieuwe hal en corona was voor ons wel een heel bijzondere cocktail."

Hoe gaat het met de Landa machine?

De start van de testresultaten van de Landa machine bij Reclameland die in nogal wat 'loep discussies' resulteerden

Haan: "De Landa draait nu nog wat minder dan gewild, we hadden gewoon minder orders dan verwacht voor deze machine, en dat heeft dus niets met de machine zelf te maken. We gaan na de zomer wel naar een 2-ploegen met de Landa, zodat de verhouding van tussentijds schoonmaken naar verhouding gunstig wordt. En daarnaast - dat vind ik ook nog wel een dingetje - wordt er nu alles aan gedaan om de 'tijd tussen jobs' op nul te krijgen. Ik wil gewoon geen wisseltijden, Landa kent dat streven vanuit onze visie. Het kan altijd beter."

"De 6500 snelheid halen we nu nog alleen op enkelzijdig niveau, de prioriteit dat ook dubbelzijdig te kunnen is van minder groot belang, in vergelijking tot de tijdsreductie voor jobwissels."

Haan is in zijn eindoordeel gemiddeld tevreden over de Landa. "Landa staat middenin het operationele veld en ze zijn voortdurend bezig de machine te verbeteren. Ik merk dat ze daarin pro-actiever zijn dan andere high-end printerfabrikanten, maar ook ten opzichte van persleveranciers."

Haan: "100 A1 posters in een paar minuten zonder de noodzaak om platen te maken, dat is toch geweldig?"

Textiel en vlaggen

Haan benadrukt dat deze twee relatief nieuwe segmenten heel goed draaien. Vooral de productie met de Kornit Atlas voor textiel print doet het erg goed. "We draaien nu in de vakantietijd met 2 ploegen, dat wordt straks weer 3 ploegen. Ik ben heel blij met de Kornit Atlas, we produceren heel veel op die machine in een zeer hoge kwaliteit."

Duurzaamheid

Tot slot wilde Haan zijn aandacht voor duurzaamheid benadrukken. Ook bij Simian geen 'green washing' kreet, maar een duidelijk omlijnd plan met concrete inhoud, waaronder de ruim 5700 zonnepanelen op de nieuwe hal van het bedrijfspand.

Duurzaamheid en circulariteit, dat zijn zaken waar een ondernemer volgens Wouter niet mee zou moeten wachten tot de overheid dit gaat eisen. “Proactief handelen, dat levert echt voordeel op. We merken dat klanten dit steeds belangrijker gaan vinden. Maar waar het nu misschien nog een ‘unique selling point’ is van een ondernemer, zal dit echt de nieuwe standaard gaan worden.” 

Samen met het Dienstencentrum en Deloitte heeft Haan een plan ontwikkeld voor de komende jaren. Haan: “De productieketen van de meeste papieren producten zijn al voor een groot deel circulair. Maar voor producten als een roll-up banner is dit lastiger, deze materialen recycle je niet simpel tot pulp. En wat doe je met de aluminium standaard? Die gooi je niet zomaar weg. Daarom bieden we onze klanten nu bijvoorbeeld een verwisselbare bannerset aan, waarvoor je de standaard telkens opnieuw kunt gebruiken.”

Haan sloot af met de uitspraak dat hij ook bij het doen van investeringen bij de toeleveranciers de eisen stelt om apparatuur te kunnen inkopen, voorzien van de certificaten voor duurzaamheid en circulariteit, zoals onlangs bij de aanschaf van een aantal Canon Colorado-printers.

Kopfoto: Drukland.be is gevestigd in één van de fraaie panden aan De Markt in Brugge.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Wouter Haan gaat de online drukwereld veranderen BEDRIJVEN - Eigenaar Wouter Haan van Simian, het moederbedrijf achter de drie drukwerksites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone zegt dat hij met een investeringsronde van 3,5 miljoen de online drukwereld wederom laat...
  2. Wouter Haan wil actieve rol spelen binnen KVGO BRANCHE - Met de toetreding van Simian als lid van het KVGO, is het bedrijf meteen één van de grotere leden van de brancheorganisatie. Aan tafel met Wouter Haan, directeur...
  3. Wouter Haan: ‘Online drukkers groeien juist wel’ PERSBERICHTEN – Nieuwe pers voor Drukkerij Verhaag: een Roland 708. Lagere winst voor grootste drukkerij van Europa: Bertelsmann Printing Group. Drie bèta-sites voor Nano-persen van Landa. Stagneert de groei van...
  4. ‘Het duurt nog even voor er printjes uitkomen’ BEDRIJVEN - Die uitspraak deed Wouter Haan bij de komst van maar liefst zes vrachtwagens in Westerbroek. Een imposant transport, dat is het zeker. Maar Haan is wel wat gewend...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

10 augustus 2021 door de redactie Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: 2020, Drukland, landa, Reclameland, wouter haan

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.