• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Reclameland steunt JA/JA-sticker: “Wij zijn voor.”

BRANCHE - Het Zaanse online nieuwsplatform De Orkaan meldt dat de gemeente Zaanstad de JA/JA-sticker per 1 januari aanstaande gaat invoeren. Terwijl KVGO nog steeds strijdbaar is, zegt directeur Wouter Haan van Reclameland voor de invoering van de JA/JA-sticker te zijn.

• Leestijd ca. 2 minuten

Haan zegt in een opinieartikel in Trouw geen enkel probleem te hebben met de JA/JA-sticker. Inmiddels hebben twaalf gemeentes en vier grotere steden de JA/JA-stickers ingevoerd. Milieu Centraal stelt dat de invoering tot nu toe zo'n
27 miljoen kilo drukwerk heeft gescheeld. De redactie heeft de onderbouwing van dat getal niet kunnen achterhalen.

Duur en niet duurzaam

Natuurlijk heeft Haan gelijk als hij zegt dat folders duur zijn en zeker niet duurzaam, wanneer ze ongelezen de papierbak ingaan of als kattenbakvulling worden gebruikt. Hij onderbouwt zijn argumenten met het bewezen nut van digitale personalisering van tal van media-uitingen die gericht bij de consument terechtkomen op basis van profielen. Zo komt reclame binnen via socialmediakanalen, via e-mail en push notificaties op basis van eerder koop-gedrag. Volgens hem kan dat ook in print. Haan in het artikel: "Laat dit meteen het begin zijn van een nieuwe fase in de rijke drukkersgeschiedenis. Het is niet voor het eerst dat de drukkerij zich moet aanpassen. Reclame in de bioscoop, op tv, in nieuwsapps: jouw verhaal en boodschap zijn niet meer enkel terug te vinden in folders. Ondertussen weten consumenten en bedrijven ons al jaren te vinden voor hun kalenders, naamkaartjes, speciaal maatwerk en honderden andere artikelen. Geproduceerd in een steeds milieuvriendelijker drukkerij, met oog voor maatschappij en omgeving. Veranderen hoort bij ons vak."

Personaliseren met print

Er zijn in Europa al tal van voorbeelden waarbij consumenten zelf kunnen aangeven welke interesses zij hebben, en daarmee de hoeveelheid gedrukte folders kunnen beperken, en dus als geadresseerd maatwerk kunnen ontvangen. Om dat landelijk te kunnen doen moet de gehele keten met elkaar samenwerken. De input van de consument is het startpunt voor het succes van een dergelijke aanpak. Nu nog leven een aantal digitale varianten naast elkaar en verspreiders van papieren folders hebben nog geen gezamenlijke uniforme aanpak.

Niet in de brievenbus, wel veel drukwerk

Grote retailers hebben nog steeds een groot vertrouwen in gedrukte media voor het thema acties. Albert Heijn liet bij Mohn druck maar liefst 1,9 miljoen exemplaren drukken van de kersteditie van Allerhande. Deze gaan echter niet door de brievenbus, maar worden ter plekke van de filialen gretig door de consument meegenomen. Daarnaast werden er maar liefst 5,3 miljoen exemplaren gedrukt van de 'We love Kerst' folder en 2,5 miljoen wijngidsen. De wekelijkse Bonus-folder gaat wel mee in de reguliere brievenbusreclame.

City naar Zaanstad?

Of het City initiatief in navolging van enkele andere grote gemeentes of steden ook ingevoerd zal worden in Zaanstad, is nog maar de vraag. In het voorjaar werd bekendgemaakt dat City inmiddels een totale productie-oplage heeft van 700.000 exemplaren in diverse varianten. De redactie van CITY is in handen van Trusted Media Publishers uit Amsterdam. De landelijke distributeur SPOTTA is verantwoordelijk voor de advertentieverkoop en de bezorging van City. City wordt gedrukt bij Koninklijke Em. de Jong in Baarle-Nassau.

Zaanstad gaat voor 'digitaal'

Peperstraat, Zaandam (foto De Orkaan)

Tegelijk met de invoering van de JA/JA-sticker probeert de gemeente de bevolking te overtuigen te kiezen voor een volledige digitale consumptie van reclamefolders.

Traag

De invoering van de JA/JA-sticker werd in Zaanstad diverse keren uitgesteld. Al in 2017 werd de motie tot invoering door de gemeenteraad aangenomen. Op 1 januari is het dus eindelijk zover. Compleet met een sanctiesysteem voor overtredingen. Insteken van reclamefolders in
huis-aan-huisbladen is ook niet toegestaan.

Bronnen: Trouw, De Orkaan

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. TROS Radar onderzocht gevolgen JA/JA sticker BRANCHE - Bijna 40.000 mensen deden mee aan het Radar testpanel over de effecten van de NEE/NEE of NEE/JA sticker. Ze blijken niet altijd effectief te zijn. De JA/JA sticker...
  2. Spotta en Gamma: ‘Helpen met plakken JA/JA- sticker’ BRANCHE - Spotta zegt op haar LinkedIn pagina onderzoek te hebben gedaan naar de wens van consumenten om wel folders te willen ontvangen, maar kennelijk niet de moeite nemen om...
  3. Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze...
  4. Kansen voor drukkers bij JA/JA-sticker? BRANCHE - Amsterdam heeft gesproken, ondanks verzet van KVGO en anderen. De stad wil vanaf 1 juni 2017 geen ongevraagde reclamefolders meer ontvangen, tenzij de brievenbus is voorzien van een...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

14 december 2021 door de redactie Reageer

Categorie: branche Tags: JAJA, Reclameland, Zaanstad

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • KURZ ‘vakbeurs’ van maar liefst 4 maanden 18 mei 2022
  • CO2 & Energiereductie: bent u er klaar voor?  18 mei 2022
  • Print Against War documenteert omstandigheden Oekraïense drukkers 18 mei 2022
  • Boekje Grafimedia cao 2022-2024 verschenen 17 mei 2022
  • Senefelder met eigen uitgave ‘IMPRINTANT’ 17 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2021 en 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten
  • Benelux Online Print Event op 8 juni in Antwerpen
  • Krantenuitgevers en Google bereiken ‘akkoord’

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.