• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Reclameland steunt JA/JA-sticker: “Wij zijn voor.”

BRANCHE - Het Zaanse online nieuwsplatform De Orkaan meldt dat de gemeente Zaanstad de JA/JA-sticker per 1 januari aanstaande gaat invoeren. Terwijl KVGO nog steeds strijdbaar is, zegt directeur Wouter Haan van Reclameland voor de invoering van de JA/JA-sticker te zijn.

• Leestijd ca. 2 minuten

Haan zegt in een opinieartikel in Trouw geen enkel probleem te hebben met de JA/JA-sticker. Inmiddels hebben twaalf gemeentes en vier grotere steden de JA/JA-stickers ingevoerd. Milieu Centraal stelt dat de invoering tot nu toe zo'n
27 miljoen kilo drukwerk heeft gescheeld. De redactie heeft de onderbouwing van dat getal niet kunnen achterhalen.

Duur en niet duurzaam

Natuurlijk heeft Haan gelijk als hij zegt dat folders duur zijn en zeker niet duurzaam, wanneer ze ongelezen de papierbak ingaan of als kattenbakvulling worden gebruikt. Hij onderbouwt zijn argumenten met het bewezen nut van digitale personalisering van tal van media-uitingen die gericht bij de consument terechtkomen op basis van profielen. Zo komt reclame binnen via socialmediakanalen, via e-mail en push notificaties op basis van eerder koop-gedrag. Volgens hem kan dat ook in print. Haan in het artikel: "Laat dit meteen het begin zijn van een nieuwe fase in de rijke drukkersgeschiedenis. Het is niet voor het eerst dat de drukkerij zich moet aanpassen. Reclame in de bioscoop, op tv, in nieuwsapps: jouw verhaal en boodschap zijn niet meer enkel terug te vinden in folders. Ondertussen weten consumenten en bedrijven ons al jaren te vinden voor hun kalenders, naamkaartjes, speciaal maatwerk en honderden andere artikelen. Geproduceerd in een steeds milieuvriendelijker drukkerij, met oog voor maatschappij en omgeving. Veranderen hoort bij ons vak."

Personaliseren met print

Er zijn in Europa al tal van voorbeelden waarbij consumenten zelf kunnen aangeven welke interesses zij hebben, en daarmee de hoeveelheid gedrukte folders kunnen beperken, en dus als geadresseerd maatwerk kunnen ontvangen. Om dat landelijk te kunnen doen moet de gehele keten met elkaar samenwerken. De input van de consument is het startpunt voor het succes van een dergelijke aanpak. Nu nog leven een aantal digitale varianten naast elkaar en verspreiders van papieren folders hebben nog geen gezamenlijke uniforme aanpak.

Niet in de brievenbus, wel veel drukwerk

Grote retailers hebben nog steeds een groot vertrouwen in gedrukte media voor het thema acties. Albert Heijn liet bij Mohn druck maar liefst 1,9 miljoen exemplaren drukken van de kersteditie van Allerhande. Deze gaan echter niet door de brievenbus, maar worden ter plekke van de filialen gretig door de consument meegenomen. Daarnaast werden er maar liefst 5,3 miljoen exemplaren gedrukt van de 'We love Kerst' folder en 2,5 miljoen wijngidsen. De wekelijkse Bonus-folder gaat wel mee in de reguliere brievenbusreclame.

City naar Zaanstad?

Of het City initiatief in navolging van enkele andere grote gemeentes of steden ook ingevoerd zal worden in Zaanstad, is nog maar de vraag. In het voorjaar werd bekendgemaakt dat City inmiddels een totale productie-oplage heeft van 700.000 exemplaren in diverse varianten. De redactie van CITY is in handen van Trusted Media Publishers uit Amsterdam. De landelijke distributeur SPOTTA is verantwoordelijk voor de advertentieverkoop en de bezorging van City. City wordt gedrukt bij Koninklijke Em. de Jong in Baarle-Nassau.

Zaanstad gaat voor 'digitaal'

Peperstraat, Zaandam (foto De Orkaan)

Tegelijk met de invoering van de JA/JA-sticker probeert de gemeente de bevolking te overtuigen te kiezen voor een volledige digitale consumptie van reclamefolders.

Traag

De invoering van de JA/JA-sticker werd in Zaanstad diverse keren uitgesteld. Al in 2017 werd de motie tot invoering door de gemeenteraad aangenomen. Op 1 januari is het dus eindelijk zover. Compleet met een sanctiesysteem voor overtredingen. Insteken van reclamefolders in
huis-aan-huisbladen is ook niet toegestaan.

Bronnen: Trouw, De Orkaan

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. TROS Radar onderzocht gevolgen JA/JA sticker BRANCHE - Bijna 40.000 mensen deden mee aan het Radar testpanel over de effecten van de NEE/NEE of NEE/JA sticker. Ze blijken niet altijd effectief te zijn. De JA/JA sticker...
  2. Spotta en Gamma: ‘Helpen met plakken JA/JA- sticker’ BRANCHE - Spotta zegt op haar LinkedIn pagina onderzoek te hebben gedaan naar de wens van consumenten om wel folders te willen ontvangen, maar kennelijk niet de moeite nemen om...
  3. Verspreider krijgt boete €500 bij negeren JAJA sticker BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De  gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze...
  4. Kansen voor drukkers bij JA/JA-sticker? BRANCHE - Amsterdam heeft gesproken, ondanks verzet van KVGO en anderen. De stad wil vanaf 1 juni 2017 geen ongevraagde reclamefolders meer ontvangen, tenzij de brievenbus is voorzien van een...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

14 december 2021 door de redactie Reageer

Categorie: branche Tags: JAJA, Reclameland, Zaanstad

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.