• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Random stickers’ Kopak op Canon VarioPrint i300

PARTNER BIJDRAGE - Koert van de Kerkhof, directeur/eigenaar van Kopak in Tilburg, is er duidelijk over, de Canon VarioPrint i300 zal voor relatief eenvoudige producties worden ingezet: stickers. Maar dan wel zodanig random via variabele dataprinting dat Kopak daarmee een unieke positie in de markt verkrijgt.

• Leestijd ca. 3 minuten

Kopak, de in Tilburg gevestigde one-stop-shop voor digitaal geproduceerde communicatiemiddelen, heeft onlangs een Canon VarioPrint i300 in gebruik genomen. Deze zal worden ingezet naast de bestaande vier Canon toner-printsystemen van het bedrijf, waarvan twee in zwart en twee full color (Canon imagePRESS C10000VP).

Brede portfolio

Koert van de Kerkhof

Kopak bedient haar klanten met een breed portfolio aan diensten, waaronder handling, fulfilment, grootformaat producties en directmail-campagnes. Van de Kerkhof zegt dat het bedrijf vooral acteert als een pro-actieve meedenker, en zegt vaak voor verrassend effectieve oplossingen te zorgen.

De Local Loyalty Group ontwikkelt winkelformules en -acties. Kopak is hierbij actief betrokken. Onderdeel hiervan zijn de plakplaatjes/stickers die klanten van een supermarkt kunnen verzamelen voor het samenstellen van een compleet album, zoals (lokale) voetballers of historische gebouwen in de omgeving van de supermarkt.

Random op het vel

Van de Kerkhof ligt toe waarom hij de Canon VarioPrint i300 gaat inzetten voor dit specifieke segment: "Voorheen werden dergelijke producties in offset gedaan, natuurlijk allemaal gestructureerd op volgorde. Daarna moesten de uitgesneden stickers als het ware in een 'cementmolen' willekeurig worden verdeeld, om te voorkomen dat steeds dezelfde setjes stickers bij de kassa zouden worden uitgedeeld. Met de variabele dataprinting mogelijkheden van de VarioPrint i300 integreren we de willekeurige verdeling van stickers meteen al in het printproces. Met daarbij uiteraard het behoud van de printkwaliteit."

Hoe hebben jullie je voorbereid op de investering in inkjet?

Van de Kerkhof: "We hebben al van oudsher een goede relatie met Canon, maar hebben voor deze grote investering ook gekeken bij andere aanbieders. We hebben overal tests gedaan, maar kwamen uiteindelijk toch weer terecht bij Canon. De betrouwbaarheid van de VarioPrint i300, gecombineerd met de prestaties en de continuïteit, gaven ons wederom het vertrouwen met Canon in zee te gaan."

De Canon VarioPrint i300 is het eerste inkjetsysteem binnen het bedrijf.

Hoe heb je de sommen gemaakt binnen deze voor jullie nieuwe technologie?

"We hebben al wat rekenervaring met de 4 tonersystemen, maar binnen inkjet liggen de sommen allemaal wat anders. De kosten van inkjetinkt spelen per afdruk een andere rol dan bij toner.
Met zowel de spreadsheets van Canon als onze eigen kostprijsanalyses, hebben we in basis de cijfers rond. En die uitgangspunten gaan we nu in de praktijk toetsen met de werkelijkheid."

De Canon VarioPrint i300, zoals geïnstalleerd bij Kopak in Tilburg

Van de Kerkhof benadrukt dat binnen die berekening ook wordt gekeken naar het verder flexibiliseren van de workflows door werk van beide Canon kleurentoner-systemen te migreren naar de VarioPrint i300.

Kopak bestaat volgend jaar 20 jaar, dat zal zeker resulteren in een feestje, samen met de 40 werknemers.

Hoe is de opdracht voor het maken van dergelijke omvangrijke hoeveelheden stickers bij jullie terechtgekomen?

Van de Kerkhof: "Ik ben zelf actief betrokken bij de Local Loyalty Group en van daaruit kwam de behoefte het proces te vereenvoudigen. Wij zijn als bedrijf met ons gehele team altijd op zoek naar oplossingen die net even beter kunnen dan hetgeen anderen aanbieden. En deze omvangrijke opdracht biedt ons de mogelijkheden in deze markt verder door te groeien."

Hoe hebben jullie de installatieperiode en de trainingen ervaren?

"De VarioPrint i300 is een forse machine. Je zou verwachten dat het vele weken zou duren voordat het eerste printje eruit zou verschijnen, maar dat viel heel erg mee. Na twee weken, inclusief de training van bestaande operators met ervaring binnen de Canon workflow, konden we al aan de slag met kleurprofielen en de substraten om aan de gewenste kwaliteitsspecificaties te kunnen voldoen."

Hebben jullie nog specifieke nabewerkingsapparatuur toegevoegd?

Productie en fulfillment bij Kopak

Van de Kerkhof: "Nee, dat hebben we niet gedaan, al onze nabewerking is offline. Inkjet heeft verschillende voordelen, zoals geen temperatuurgevoeligheid van de substraten na het printen, geen statische elektriciteit en dus minder vervorming van het papier in de nabewerking. Wij hoefden dus geen extra investeringen te doen in de nabewerking. We gaan ervan uit dat zowel onze via de toner systemen gemaakt producties, als de inkjetproducties via onze bestaande nabewerking kunnen worden verwerkt."

Zijn er extra mensen nodig om de VarioPrint i300 volledig te kunnen gaan inzetten?

"Vooralsnog kunnen we de vraag aan met onze bestaande medewerkers, die flexibel inzetbaar zijn verdeeld over de nu 5 gelijksoortig te bedienen printsystemen. Met de VarioPrint i300 hebben we een flinke investering gedaan, die zich in de komende maanden gaat bewijzen."

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Cimpress investeert in Canon varioPRINT iX PARTNER BIJDRAGE - Canon maakte afgelopen week bekend dat het een overeenkomst heeft gesloten met Cimpress, de wereldwijde marktleider op het gebied van mass-customization, voor levering van printtechnologie aan Cimpress-vestigingen...
  2. Nieuwe inkjetpersen Printforce bij Canon Expo 2015 Printforce investeert in een Océ Varioprint i300 en een Océ Imagestream 2400. Printforce-directeur Rombout Eikelenboom bezocht Canon Expo in Parijs om de deal te beklinken....
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Canon EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er...
  4. varioPRINT iX3200 100% inwisselbaar met offset PARTNER BIJDRAGE - Dat zegt Durk-Jorrit van der Eems tijdens de installatie van de Canon varioPRINT iX3200 inkjet machine....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

15 april 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: Canon, Canon VarioPrint i300, Koert van de Kerkhof, Kopak

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuwe Komori GL-637-pers voor De Groot Drukkerij 2 juli 2025
  • ProductionToGo introduceert nieuwe generatie 3D metaalprinter nu ook op Benelux markt 2 juli 2025
  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025
  • Wihabo naar Den Bosch verhuisd 30 juni 2025
  • Nationaal Industriealarm op 1 juli 27 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Gisteren dag van de ‘huis-aan-huiskrant’
  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen
  • PPWR verpakkingswet zorgvuldig in de EU-stijgers

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.