• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: Canon

untold-drupa-stories

EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er nog meer waren voor drupa en op welke wijze het verzetten van drupa 2020 effect heeft op de marketingactiviteiten van het Japanse bedrijf. In gesprek met Frank Huigen en Thijs van Thienen.

• Leestijd ca. 3 minuten

Frank Huigen

Ook aan Frank Huigen (Director Production Printing Products Benelux) en Thijs van Thienen (Business Developer Benelux Commercial Printing) de vraag hoe hun huidige werkweek en die van hun collega's eruit ziet. Frank: “Je zult begrijpen dat we in onze provincie al langer gewend zijn aan thuiswerken, nu dus al bijna 5 weken.  Ons kantoor in Den Bosch is zeer beperkt open. Onze technische mensen en servicediensten bezoeken uiteraard onze klanten en volgen daarbij de voorschriften van het RIVM en de klant.”

Wat ervaren jullie qua sfeer en betrokkenheid in de branche?

“Het beeld welke wij zien verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Maar over het algemeen zien we dat de schrik over corona ook zorgt voor saamhorigheid en betrokkenheid. Natuurlijk maakt men zich zorgen over de nabije toekomst voor wat betreft omzetontwikkelingen, maar gelukkig horen we nog geen wanhoopskreten. Veel is natuurlijk afhankelijk van de segmenten waarin de bedrijven werkzaam zijn.”

Canon varioPRINT iX-serie in een reeks van aankondigingen

Jullie introduceerden de varioPRINT iX-serie, was dat jullie drupa primeur?

Thijs van Thienen

Van Thienen: “We hebben een reeks van aankondigingen, maar de iX-serie (3200 en 2100) is inderdaad wel het paradepaardje, welke voor drupa bedoeld was. We hebben de 'tone of voice' van deze belangrijke introductie echter wel aangepast aan de tijd waarin we leven. Het is een fantastisch nieuw platform, maar ik wil benadrukken dat we ook al onze bestaande platformen volop blijven ondersteunen en dus ook upgraden. Dus de iX-serie is zeker geen vervanger voor de VarioPrint i300. Daarvan hebben we nu 20 installaties in Nederland en dat platform blijft zich volop ontwikkelen. Ten opzichte van drupa 2016 is in feite alleen de ombouw van de i300 nog vanuit die tijd.”

Canon wilde bestaande relaties niet verrassen tijdens drupa, dus het introductieprogramma voor de iX-serie stond al gepland voor het 2e kwartaal.

Wat waren jullie nog meer van plan?

Huigen: “Dat laten we de komende weken zien in gepaste stapjes. We hebben in verschillende segmenten nog een aantal innovaties die voor uiteenlopende markten die wij bedienen, interessant zijn. Wat we nu wel al kunnen zeggen, is dat we de eerste varioPRINT iX-machine nog dit jaar voor de zomer zullen installeren bij de eerste opdrachtgever in eigen land.” Reguliere uitleveringen zijn gepland vanaf juli.

Ook innovaties te verwachten in het signsegment en ook in production print rondom toner.

Hoe verandert het verzetten van drupa jullie marketing voor de korte termijn?

Van Thienen: “Wij geloven in persoonlijk contact met onze klanten, dus wij gaan geen 'massale' webinars organiseren. We hebben in de afgelopen weken één-op-één Skype sessies gehouden met onze klanten. Met daarin een presentatie van hetgeen nu speelt rondom de introductie van de iX-serie. Dat heeft het voordeel dat we directe feedback krijgen van de klanten die we persoonlijk kennen. Dat is bij een webinar toch aanzienlijk lastiger en dus ook minder persoonlijk.”

Heel benieuwd wat de toekomst van drupa wordt, ook na 2021.

Gaan jullie deelname aan drupa 2021 heroverwegen?

Huigen: “Dat is natuurlijk een vraag die iedereen bezighoudt. De discussies rondom een event met een omvang als die van drupa worden door deze bijzondere situatie natuurlijk versterkt. Daarnaast heeft de steeds kortere time-to-market de rol van beurzen wel veranderd. Natuurlijk wil drupa zich richten op innovaties binnen de branche, maar bij Canon - en ik denk dat dat voor alle high-end fabrikanten zal gelden - gaan de productinnovaties altijd sneller dan de drupa-cyclus. Niettemin zijn wij van nature gecommitteerd aan de grafische industrie en zullen blijven deelnemen aan drupa zolang de industrie daar behoefte aan heeft.”

Van Thienen vult aan: “Weet dat de voorbereidingen voor Canon ruim een jaar in beslag nemen. Met een beursoppervlakte van ruim 3700 vierkante meter en vele lokale Canon-vertegenwoordigingen wereldwijd, is het geen kleinigheidje om 'er even bij te doen'. In feite moeten we nu al begonnen zijn met drupa 2021, terwijl we nog maar net gewend zijn aan het feit dat drupa 2020 is verzet naar april 2021. Ik moet overigens wel zeggen dat ook wij als grote speler door drupa prima worden begeleid richting 2021. En daarbij zijn ook wij blij met de data in april 2021, die veel beter passen dan de oorspronkelijke data dit jaar in juni. In de komende weken zullen we met een gepaste 'tone of voice' de marktintroducties doen, die we van plan waren. Zonder enige vorm van uitbundigheid, hoe mooi de de nieuwe iX-serie ook is. We zien in deze tijd geen aanleiding voor extra feestelijkheden.”

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: Xeikon TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo een 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: HP TOELEVERANCIERS - HP kondigde nog voor het cancellen van drupa de nieuwe serie HP Indigo machines aan. Op 12 maart deden we daar uitgebreid verslag van, net een dag voordat...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Landa TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met Koen Vlieghe, Regional business manager Europe van Landa. Na de verkoop van de tweede Landa S10P in Nederland biedt hij een ambitieus overzicht van...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: Papyrus TOELEVERANCIERS - Papier consultant Trudie Brandse van Papyrus kent vrijwel alle marktbewegingen in het medium print. Zij is ervan overtuigd dat de huidige situatie tijdelijk is, al moet dat begrip...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

8 april 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: 2020, 2021, Canon, drupa

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Cijfers online nieuwsconsumptie 2020 in kaart gebracht 15 januari 2021
  • Opnames voor VIGC #BOPE21 in volle gang 15 januari 2021
  • HYBRID Software overgenomen door Global Graphics 15 januari 2021
  • Startups testen duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag 15 januari 2021
  • Oproep brancheverkenning signmarkt door Techniek Nederland 14 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze
  • WhatTheyThink over Nederlandse grafische branche
  • Over een maand: de ‘Flex’ editie van #BOPE

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing