• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: Papyrus

untold-drupa-stories

TOELEVERANCIERS - Papier consultant Trudie Brandse van Papyrus kent vrijwel alle marktbewegingen in het medium print. Zij is ervan overtuigd dat de huidige situatie tijdelijk is, al moet dat begrip heel ruim worden genomen. De 'revival' van print zal onverminderd doorzetten.

• Leestijd ca. 3 minuten

trudi-brandse

Trudie Brandse

Trudie Brandse: “Ook ik werk momenteel grotendeels thuis, ondanks het feit dat papier vooral een 'gevoelsproduct' is. Ik ben mijn database aan het bijwerken, bel klanten om te vragen hoe het gaat en probeer vooral met positieve energie de mensen te helpen in hetgeen ze allemaal nog wel kunnen doen. Tegelijkertijd beginnen we als Papyrus ook de onvermijdelijke gevolgen van het coronavirus te merken.” Brandse licht vervolgens toe dat de zogenaamde hygiënetak Scaldia (onderdeel van Optigroup/Papyrus) het erg goed doet, naast toiletpapier, veel vraag naar tissuepapier en andere producten op dat gebied. Brandse, voorzichtig lachend: “We zien nu bestellingen binnen dat segment flink groeien, bedrijven die toiletpapier bestellen, bestellen nu soms zelfs extra, om ook hun medewerkers voor de thuisbehoeften te kunnen voorzien.”

Het is een tijdelijk 'ding', maar dat moet je wel ruim nemen.

Reguliere producten vaker 'on hold' door domino-effect

papyrusBrandse deelt de zorgen in de meer reguliere papiersoorten en dus ook in commercial print. “Kijk bijvoorbeeld naar het cancellen van het Songfestival, dat heeft een flinks reeks gevolgen voor nogal wat spelers, natuurlijk niet alleen in print, maar het raakt de branche wel in flinke mate. Je staat er zelf vaak niet bij stil, maar vooraankondigingen, programmaboekjes, posters, banners, noem maar op, dat valt in één keer weg.”

Wat gebeurt er in jullie eigen markt?

“De productie van de papierfabrieken in Duitsland (bijvoorbeeld Gmund) en Italië (bijvoorbeeld Cordenons), maar ook van vele anderen, gaat nog onverminderd door, en ook het transport van goederen gaat nog steeds goed. Dat is eigenlijk best een positief signaal. We maken ons natuurlijk wel zorgen over het al dan niet sluiten van grenzen. Als Papyrus is het goed om te zien dat voor vervoer van goederen de grenzen openblijven, hierdoor blijft onze beschikbaarheid in de Benelux optimaal.”

Wat zouden jullie gaan doen op drupa?

Brandse: “Als Nederlandse vertegenwoordiging zouden we drupa bezoeken samen met een aantal klanten. Papyrus is geen exposant op drupa. Vanuit de 17 landen waarin we actief zijn, zouden per land eigen teams drupa bezoeken, vooral om met eigen klanten te bestuderen welke trends zich het meest duidelijk manifesteren. We zien wat dat betreft duidelijk een tweedeling van gewone papiersoorten in traditionele offset naar specialere soorten in digitaal. Wat dat betreft zie je gewoon een beweging in de markt waarin papier weer een 'beleving wordt in het grijpmoment'. Dat gaat door deze situatie echt niet weg hoor. Ik zie hoe bijvoorbeeld Probo en ook print.com zich op dit gebied ontwikkelen in zeer fraaie toepassingen.”

“Drupa zou papier hebben verdeeld over twee hallen, waar je naast de bekende producenten ook volop zou zijn geïnspireerd door kleine, veelal Aziatische, producenten met best wel leuke producten, die natuurlijk wel via onze eigen standaarden zouden moeten passen in de markt van de 17 landen die we bedienen. Dat is vaak niet het geval.”

Wat heeft het cancellen voor gevolgen voor jullie marketing?

Brandse zegt dat de lopende marketingacties gewoon blijven doorgaan, rekening houdend met de huidige situatie. Er is volgens Brandse nog geen sprake van aanpassingen in de tijdslijn die internationaal voor dit jaar was uitgezet. Brandse: “Natuurlijk kan ik niet iedereen bezoeken, dat is afhankelijk van het coronabeleid van de individuele bedrijven. Natuurlijk is papier een gevoelsproduct, dus soms kan ik op basis van speciale verzoeken nog wel aankloppen hoor.”

The revival van print zet onverminderd door.

Wat zijn jullie plannen richting 2021?

“We zien een onverminderde behoefte aan speciale papiersoorten richting digitaal in alle segmenten, maar dus ook zeker in het label- en verpakkingensegment. Brandowners en ontwerpers zien dat ze daar het onderscheid kunnen maken. Juist daar begint de acceptatie voor digitaal toe te nemen. Dat bevestigt ook mijn visie dat de tweedeling in de branche verder doorgaat. Hoe het coronavirus dat proces zal gaan beïnvloeden, ik bedoel dan qua snelheid, kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar wat ons betreft is één ding zeker: 'The revival van print zet onverminderd door'.”

Deze gehele reeks artikelen is vanwege de bijzondere situatie waarin we als branche verkeren, voor iedereen toegankelijk.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: HP TOELEVERANCIERS - HP kondigde nog voor het cancellen van drupa de nieuwe serie HP Indigo machines aan. Op 12 maart deden we daar uitgebreid verslag van, net een dag voordat...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Landa TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met Koen Vlieghe, Regional business manager Europe van Landa. Na de verkoop van de tweede Landa S10P in Nederland biedt hij een ambitieus overzicht van...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Canon EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: Xeikon TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo een 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 maart 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: 2020, 2021, drupa, papyrus, untold

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Veel papierprijzen in Frankrijk zijn de afgelopen 18 maanden verdubbeld 25 mei 2022
  • Crown Van Gelder krijgt internationale erkenning voor ‘suikerbietenpapier’ 25 mei 2022
  • Foto-impressie Vakdag Print&Sign 24 mei 2022
  • Vakdag Print&Sign 24 mei 2022
  • Boekje ‘web-to-print’ nauwelijks de moeite waard 23 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • BBL grafische operator
  • Offsetdrukker
  • Medewerker Technische Dienst
  • Machine operator snij-/vouwmachine
  • Technisch DTP-er/CTP-er/Digitaal drukker
  • Snijder voor onze Polar snijmachines

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Uit ons archief, de afgelopen 5 jaar rondom 27 mei
  • Vakdag Print&Sign voelde onvoorspelbaarheid markt
  • Agfa zet in op inkjet, Offset Solutions in de verkoop
  • Cijfers Screen, Konica Minolta en Ricoh
  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.