TOELEVERANCIERS - Papier consultant Trudie Brandse van Papyrus kent vrijwel alle marktbewegingen in het medium print. Zij is ervan overtuigd dat de huidige situatie tijdelijk is, al moet dat begrip heel ruim worden genomen. De 'revival' van print zal onverminderd doorzetten.
• Leestijd ca. 3 minuten
Trudie Brandse: “Ook ik werk momenteel grotendeels thuis, ondanks het feit dat papier vooral een 'gevoelsproduct' is. Ik ben mijn database aan het bijwerken, bel klanten om te vragen hoe het gaat en probeer vooral met positieve energie de mensen te helpen in hetgeen ze allemaal nog wel kunnen doen. Tegelijkertijd beginnen we als Papyrus ook de onvermijdelijke gevolgen van het coronavirus te merken.” Brandse licht vervolgens toe dat de zogenaamde hygiënetak Scaldia (onderdeel van Optigroup/Papyrus) het erg goed doet, naast toiletpapier, veel vraag naar tissuepapier en andere producten op dat gebied. Brandse, voorzichtig lachend: “We zien nu bestellingen binnen dat segment flink groeien, bedrijven die toiletpapier bestellen, bestellen nu soms zelfs extra, om ook hun medewerkers voor de thuisbehoeften te kunnen voorzien.”
Het is een tijdelijk 'ding', maar dat moet je wel ruim nemen.
Reguliere producten vaker 'on hold' door domino-effect
Brandse deelt de zorgen in de meer reguliere papiersoorten en dus ook in commercial print. “Kijk bijvoorbeeld naar het cancellen van het Songfestival, dat heeft een flinks reeks gevolgen voor nogal wat spelers, natuurlijk niet alleen in print, maar het raakt de branche wel in flinke mate. Je staat er zelf vaak niet bij stil, maar vooraankondigingen, programmaboekjes, posters, banners, noem maar op, dat valt in één keer weg.”
Wat gebeurt er in jullie eigen markt?
“De productie van de papierfabrieken in Duitsland (bijvoorbeeld Gmund) en Italië (bijvoorbeeld Cordenons), maar ook van vele anderen, gaat nog onverminderd door, en ook het transport van goederen gaat nog steeds goed. Dat is eigenlijk best een positief signaal. We maken ons natuurlijk wel zorgen over het al dan niet sluiten van grenzen. Als Papyrus is het goed om te zien dat voor vervoer van goederen de grenzen openblijven, hierdoor blijft onze beschikbaarheid in de Benelux optimaal.”
Wat zouden jullie gaan doen op drupa?
Brandse: “Als Nederlandse vertegenwoordiging zouden we drupa bezoeken samen met een aantal klanten. Papyrus is geen exposant op drupa. Vanuit de 17 landen waarin we actief zijn, zouden per land eigen teams drupa bezoeken, vooral om met eigen klanten te bestuderen welke trends zich het meest duidelijk manifesteren. We zien wat dat betreft duidelijk een tweedeling van gewone papiersoorten in traditionele offset naar specialere soorten in digitaal. Wat dat betreft zie je gewoon een beweging in de markt waarin papier weer een 'beleving wordt in het grijpmoment'. Dat gaat door deze situatie echt niet weg hoor. Ik zie hoe bijvoorbeeld Probo en ook print.com zich op dit gebied ontwikkelen in zeer fraaie toepassingen.”
“Drupa zou papier hebben verdeeld over twee hallen, waar je naast de bekende producenten ook volop zou zijn geïnspireerd door kleine, veelal Aziatische, producenten met best wel leuke producten, die natuurlijk wel via onze eigen standaarden zouden moeten passen in de markt van de 17 landen die we bedienen. Dat is vaak niet het geval.”
Wat heeft het cancellen voor gevolgen voor jullie marketing?
Brandse zegt dat de lopende marketingacties gewoon blijven doorgaan, rekening houdend met de huidige situatie. Er is volgens Brandse nog geen sprake van aanpassingen in de tijdslijn die internationaal voor dit jaar was uitgezet. Brandse: “Natuurlijk kan ik niet iedereen bezoeken, dat is afhankelijk van het coronabeleid van de individuele bedrijven. Natuurlijk is papier een gevoelsproduct, dus soms kan ik op basis van speciale verzoeken nog wel aankloppen hoor.”
The revival van print zet onverminderd door.
Wat zijn jullie plannen richting 2021?
“We zien een onverminderde behoefte aan speciale papiersoorten richting digitaal in alle segmenten, maar dus ook zeker in het label- en verpakkingensegment. Brandowners en ontwerpers zien dat ze daar het onderscheid kunnen maken. Juist daar begint de acceptatie voor digitaal toe te nemen. Dat bevestigt ook mijn visie dat de tweedeling in de branche verder doorgaat. Hoe het coronavirus dat proces zal gaan beïnvloeden, ik bedoel dan qua snelheid, kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar wat ons betreft is één ding zeker: 'The revival van print zet onverminderd door'.”
Deze gehele reeks artikelen is vanwege de bijzondere situatie waarin we als branche verkeren, voor iedereen toegankelijk.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.