• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: Papyrus

untold-drupa-stories

TOELEVERANCIERS - Papier consultant Trudie Brandse van Papyrus kent vrijwel alle marktbewegingen in het medium print. Zij is ervan overtuigd dat de huidige situatie tijdelijk is, al moet dat begrip heel ruim worden genomen. De 'revival' van print zal onverminderd doorzetten.

• Leestijd ca. 3 minuten

trudi-brandse

Trudie Brandse

Trudie Brandse: “Ook ik werk momenteel grotendeels thuis, ondanks het feit dat papier vooral een 'gevoelsproduct' is. Ik ben mijn database aan het bijwerken, bel klanten om te vragen hoe het gaat en probeer vooral met positieve energie de mensen te helpen in hetgeen ze allemaal nog wel kunnen doen. Tegelijkertijd beginnen we als Papyrus ook de onvermijdelijke gevolgen van het coronavirus te merken.” Brandse licht vervolgens toe dat de zogenaamde hygiënetak Scaldia (onderdeel van Optigroup/Papyrus) het erg goed doet, naast toiletpapier, veel vraag naar tissuepapier en andere producten op dat gebied. Brandse, voorzichtig lachend: “We zien nu bestellingen binnen dat segment flink groeien, bedrijven die toiletpapier bestellen, bestellen nu soms zelfs extra, om ook hun medewerkers voor de thuisbehoeften te kunnen voorzien.”

Het is een tijdelijk 'ding', maar dat moet je wel ruim nemen.

Reguliere producten vaker 'on hold' door domino-effect

papyrusBrandse deelt de zorgen in de meer reguliere papiersoorten en dus ook in commercial print. “Kijk bijvoorbeeld naar het cancellen van het Songfestival, dat heeft een flinks reeks gevolgen voor nogal wat spelers, natuurlijk niet alleen in print, maar het raakt de branche wel in flinke mate. Je staat er zelf vaak niet bij stil, maar vooraankondigingen, programmaboekjes, posters, banners, noem maar op, dat valt in één keer weg.”

Wat gebeurt er in jullie eigen markt?

“De productie van de papierfabrieken in Duitsland (bijvoorbeeld Gmund) en Italië (bijvoorbeeld Cordenons), maar ook van vele anderen, gaat nog onverminderd door, en ook het transport van goederen gaat nog steeds goed. Dat is eigenlijk best een positief signaal. We maken ons natuurlijk wel zorgen over het al dan niet sluiten van grenzen. Als Papyrus is het goed om te zien dat voor vervoer van goederen de grenzen openblijven, hierdoor blijft onze beschikbaarheid in de Benelux optimaal.”

Wat zouden jullie gaan doen op drupa?

Brandse: “Als Nederlandse vertegenwoordiging zouden we drupa bezoeken samen met een aantal klanten. Papyrus is geen exposant op drupa. Vanuit de 17 landen waarin we actief zijn, zouden per land eigen teams drupa bezoeken, vooral om met eigen klanten te bestuderen welke trends zich het meest duidelijk manifesteren. We zien wat dat betreft duidelijk een tweedeling van gewone papiersoorten in traditionele offset naar specialere soorten in digitaal. Wat dat betreft zie je gewoon een beweging in de markt waarin papier weer een 'beleving wordt in het grijpmoment'. Dat gaat door deze situatie echt niet weg hoor. Ik zie hoe bijvoorbeeld Probo en ook print.com zich op dit gebied ontwikkelen in zeer fraaie toepassingen.”

“Drupa zou papier hebben verdeeld over twee hallen, waar je naast de bekende producenten ook volop zou zijn geïnspireerd door kleine, veelal Aziatische, producenten met best wel leuke producten, die natuurlijk wel via onze eigen standaarden zouden moeten passen in de markt van de 17 landen die we bedienen. Dat is vaak niet het geval.”

Wat heeft het cancellen voor gevolgen voor jullie marketing?

Brandse zegt dat de lopende marketingacties gewoon blijven doorgaan, rekening houdend met de huidige situatie. Er is volgens Brandse nog geen sprake van aanpassingen in de tijdslijn die internationaal voor dit jaar was uitgezet. Brandse: “Natuurlijk kan ik niet iedereen bezoeken, dat is afhankelijk van het coronabeleid van de individuele bedrijven. Natuurlijk is papier een gevoelsproduct, dus soms kan ik op basis van speciale verzoeken nog wel aankloppen hoor.”

The revival van print zet onverminderd door.

Wat zijn jullie plannen richting 2021?

“We zien een onverminderde behoefte aan speciale papiersoorten richting digitaal in alle segmenten, maar dus ook zeker in het label- en verpakkingensegment. Brandowners en ontwerpers zien dat ze daar het onderscheid kunnen maken. Juist daar begint de acceptatie voor digitaal toe te nemen. Dat bevestigt ook mijn visie dat de tweedeling in de branche verder doorgaat. Hoe het coronavirus dat proces zal gaan beïnvloeden, ik bedoel dan qua snelheid, kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar wat ons betreft is één ding zeker: 'The revival van print zet onverminderd door'.”

Deze gehele reeks artikelen is vanwege de bijzondere situatie waarin we als branche verkeren, voor iedereen toegankelijk.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: Erwin Koerts BEDRIJVEN - In deze serie ook aandacht voor de drupa bezoeker. De redactie koos voor Erwin Koerts van Aeroprint. Omdat hij van jongs af aan al naar de drupa ging...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Landa TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met Koen Vlieghe, Regional business manager Europe van Landa. Na de verkoop van de tweede Landa S10P in Nederland biedt hij een ambitieus overzicht van...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Xeikon TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo een 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: Canon EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

20 maart 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: 2020, 2021, drupa, papyrus, untold

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021
  • Een week vol online print events 19 april 2021
  • Infosource en Keypoint Intelligence geven Canon ‘leiderschap’ op het gebied van inkjet 19 april 2021
  • Dinsdag 20 april Apple event vanaf 19.00 Nederlandse tijd 16 april 2021
  • Em. de Jong haalt flinke order ANWB binnen 16 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en Hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen
  • Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent
  • KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing