• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Grafisch dagboek Soni – Tanzania (deel 3)

BUITENLAND - VUGA Press had bij SES de vraag neergelegd voor assistentie bij het maken van een analyse van de huidige situatie waarin de onderneming verkeert. Een redelijk vage vraag, maar dat is men bij SES en de vrijwilligers wel gewend. Ter afsluiting van deze serie: de werkwijze van SES.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1 en deel 2

Een SES-adviestraject begint altijd met een uitgebreide kennismaking met de opdrachtgever en zijn of haar staf. Daarbij worden de aanpak en de wederzijdse verwachtingen besproken. De vrijwilliger dringt erop aan om hem of haar te zien als klankbord of een spiegel. Ook werkplek, werktijden en vervoer worden geregeld en afgesproken. Overnacht wordt meestal in een hotel of pension. Incidenteel ook wel bij de eigenaar van het bedrijf. Het komt ook wel voor dat het bedrijf tijdelijk een appartement huurt voor de vrijwilliger. Bij missies in Oost-Europa is dit nogal de gewoonte. De verblijfskosten worden betaald door het bedrijf. 

De voormalige zetterij is ook al vele jaren niet meer in gebruik

Eerste analyse

De vrijwilliger maakt de eerste paar dagen als het ware een röntgenopname van het hele bedrijf. Dus niet alleen prepress, press en afterpress, maar ook de calculatie, de ordervoorbereiding en de administratie wordt integraal doorgelicht. Net als, wanneer aanwezig, de afdeling verkoop. Bij VUGA Press werd al snel duidelijk dat het geen zin had om in te gaan op de oorspronkelijke probleem- of vraagstelling. Besloten werd om in plaats daarvan een strategisch plan, gericht op de toekomst, uit te werken. Doelstelling was om te kijken 'hoe gaan we verder met ons bedrijf'. De start voorafgaand aan het maken van een strategisch advies is meestal een SWOT-analyse. Zo ook bij VUGA Press. Het resultaat was wel om onmiddellijk intensief na te gaan denken en te discussiëren over stoppen met drukken in offset en om te schakelen naar digital printing. Een tweede advies, meer een praktisch punt, was om nu alvast te beginnen met een grote schoonmaak. Alle apparatuur en meubilair uit de productie kan verwijderd en verschroot worden. De tonnen lood en oud ijzer zullen best nog wel een aardig centje opbrengen. Opruimen geldt ook voor de administratieve afdelingen, waar het ook al een grote bende is.

Krause handsnijmachime

Strategie en positie

In het afrondend gesprek bij VUGA Press aan het eind van de missie kwam het hierop neer, dat de belangrijkste vraag is: hoe kom je tot een verantwoorde keuze voor welke strategie en wat is bepalend voor die keuze? Centraal in het kiezen van de strategie staat de positie van het bedrijf, waarbij het maken van een uitgebreide analyse van de huidige situatie van wezenlijk belang is. Je vraagt je dan als ondernemer af: "Wat zijn de sterke en zwakke punten van onze organisatie? Waar staan wij in de grafimedia-keten? Wat zijn de kansen en bedreigingen uit de markt? Hoe is het klantenbestand samen-
gesteld? Welke rol speel ik als ondernemer in de relatie met de klanten?" Vanuit deze analyse van in- en externe factoren kan gewerkt worden naar een basisstrategie. Vervolgens is discipline een absolute voorwaarde. De discipline bestaat uit het krachtig en consequent nastreven van de gekozen strategische doelen. Het succes wordt altijd door jezelf bepaald.

Adviesrapport en vervolg

Uiteindelijk leidt de missie tot een concept adviesrapport met een plan van aanpak en een planning. Input hiervoor komt ook weer uit de SWOT-analyse en de gesprekken met directie en staf. Inclusief de observaties en ervaring van de vrijwilliger. De vrijwilliger zal zelf bijvoorbeeld nooit een investeringsvoorstel of marketingplan schrijven, maar wel hiervoor een structuur aangeven.
Aan het eind van de missie wordt het concept van het adviesrapport met de directie besproken. Eventuele correcties en aanvullingen worden verwerkt, waarna de definitieve versie, met een kopie voor het archief van SES, verstuurd wordt. Het komt zelden voor dat de vrijwilliger nooit meer iets verneemt van het bedrijf. Integendeel. Vragen komen soms al heel snel. En je wordt op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ook wanneer die soms heel persoonlijk zijn. Een follow-up bezoek aan het bedrijf na een jaar is niet ongebruikelijk.

Kopfoto: Drukkerijmanager Moses Shemweta.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Grafisch dagboek Soni – Tanzania (deel 2) BUITENLAND - VUGA Press had bij SES de vraag neergelegd voor assistentie bij het maken van een analyse van de huidige situatie waarin de onderneming verkeert. Een redelijk vage vraag,...
  2. Grafisch dagboek uit Soni – Tanzania (deel 1) BUITENLAND - Gedurende ruim drie decennia was de sector Printing & Publishing van PUM, die letters staan voor Programma Uitzending Managers, met zo’n 70 verschillende vrijwilligers actief bij grafische bedrijven...
  3. Grafisch bedrijf in Oekraïne zoekt Nederlandse agent De grote Oekraïense drukkerij Factor Druk met 450 medewerkers wordt bijna helemaal geleid door jonge vrouwen. Hans Baljet gaf (gratis) advies hoe de drukkerij nog beter kan functioneren, vooral in...
  4. High-end grafisch printen: de ‘onvolprezen’ rest In onze zoektocht naar een mogelijk toplijstje van grafische high-end printerleveranciers liggen Ricoh, Xerox, Xeikon, Canon/océ en HP-Indigo voor de hand. Maar hoe dan verder? Het speelveld is groter....

Hans Baljet

Hans Baljet werkte tijdens zijn loopbaan in verschillende functies bij bedrijven in de grafische en aanverwante industrie. Als vrijwilliger bij SES coach hij ondernemers in ontwikkelingslanden en landen met een opkomende economie. In Nederland doet hij dat voor Qredits Microfinanciering Nederland bij startende ondernemers.

14 juli 2022 door Hans Baljet Reageer

Categorie: buitenland Tags: Degel, Heidelberg, KorS, Martini, Pivano, PUM, SES, Sixt, TOK, Victoria, VUGA PRESS

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Verhuizing Veldhuis Media in twee minuten 12 augustus 2022
  • Esko koopt Canadese AI bedrijf Tilia Labs 11 augustus 2022
  • PostNL gaat prijzen verhogen 10 augustus 2022
  • Antalis in brief aan klanten: prijsstijgingen tot 20% 10 augustus 2022
  • Nederland doet het goed bij Printing Expo Online 9 augustus 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Operator HP Indigo (3 ploegendienst)
  • Customer Experience Specialist
  • Operator afwerking labels (3 ploegen)
  • Operator afwerking labels (2 ploegen)
  • Grafisch afwerker (2 ploegen)
  • Customer Service Medewerker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Artificial Intelligence in print mist nog veel marketing
  • Textielprint voor softsignage of kleding; niet hetzelfde
  • Commerciële ontwikkelingen bij Durst Benelux
  • De Q2 kwartaalcijfers van RR Donnelley en Quad
  • Textielprint voor softsignage of kleding; niet hetzelfde

Reacties

  • Henk Gianotten op Total Creation: automatisering binnen creatief proces
  • Peter Luit op Arbeidscontract per 1 augustus stuk complexer
  • Henk Gianotten op Arbeidscontract per 1 augustus stuk complexer
  • Gerald Petersen op Discussie JA/JA-sticker gaat onverminderd door
  • Gerald Petersen op Onderzoek papierschaarste USA bij 300 drukkerijen

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.