• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

ControlMedia zoekt mensen door forse groei

PARTNER BIJDRAGE - Vlak voor de zomer zei directeur Leon van Nunen dat zijn bedrijf met meer dan 20% zou groeien in 2022. In de zomer kon de personele omvang die groei al niet bijhouden. ControlMedia had op dat moment al meer dan 10-15 extra mensen nodig. Waar komen ze vandaan?

• Leestijd ca. 5 minuten

Hoe ga je dat regelen?

Leon van Nunen heeft een heel 'basic' kijk op de marktontwikkelingen

Van Nunen: "Ten eerste hebben we intern een soort uitzendbureautje zitten. Die doen diverse socialmedia- campagnes, waarbij we min of meer 'iedereen' laten komen, zelfs zonder CV, en we starten dan met intensief opleiden vanaf de inpakafdeling, daar start iedereen. Natuurlijk loop je dan het risico dat van de vijf mensen die binnenkomen er drie weer snel via de achterdeur verdwijnen. Na een week of zes 'stromen ze door' naar productie. Realiseer je wel dat wanneer je iemand met 0,0 ervaring bij een snijmachine neerzet, dat diegene 2 maandjes bezig is om dat vak goed onder de knie te krijgen. Vanuit ons team hebben we daar dan ook iemand staan, die goed kan inschatten of iemand 'dat' in zich heeft of niet." Inhoudelijk leidt ControlMedia iedereen zelf op. Wel wordt GOC ingezet om uitleg te geven over het speelveld van de totale grafische branche.

'Get in Control'

ControlMedia lanceerde onlangs een specifieke website en een posteractie met de campagne:
'Get In Control' , voor de werving van personeel. Met nu zo'n 120 werknemers in dienst, is de groei zeker niet tot stilstand gekomen. Via die website is ControlMedia vooral op zoek naar productiemedewerkers (inpakken, vouwen, hechten, snijden) en digital print operators. Beide functies zijn goed voor € 14,65 per uur - inclusief 3-ploegentoeslag en € 250 euro pensioenopbouw per maand.

Gerichte campagne: 'Get In Control' van ControlMedia voor actuele personeelswerving

Van Nunen: "Natuurlijk zouden we ook deskundig vakpersoneel kunnen aannemen. Maar dan loop je tegen de oudere drukker aan, die met de auto van de zaak bij je komt solliciteren."

Twintigers vaak weinig interesse in pensioenregeling

Van Nunen onderstreept dat hij best wel goed betaalt en ook de gebruikelijke pensioenregelingen op orde heeft: "Maar het interesseert de twintigers en begin dertigers vaak nog niet.
De gehele arbeidsmarkt is zodanig veranderd dat een gewone werkweek vaak niet de gewenste arbeidsovereenkomst is voor jongeren. Met zoveel fiscale regelingen en toeslagen maken jonge mensen steeds vaker de keuze dingen parttime te doen, zeker als ze een relatie hebben. Echt, we maken mensen mee die wel willen komen werken, maar dan gewoon om 'tussendoor' wat te doen te hebben. Het leven draait om de relatie, kinderen naar de opvang brengen en dan samen werken om de rekeningen te kunnen betalen."

Van Nunen: "Als je je kinderen naar de dagopvang moet brengen en dan parttime werkt, dan betaal je dat geld voor de opvang, werken doe je dan alleen nog voor de sociale contacten."

Van Nunen is zelf 54, hij is anders opgevoed, ook geleerd hard te werken, weinig geld en hard moeten knokken. "Dat krijg je mee in je opvoeding, maar ook mijn kinderen hebben het nu hartstikke goed, ook ik zie wel dat dat allemaal heel anders gaat. In tegenstelling tot wat bij werkgeversorganisaties vaak wordt gedacht, willen mensen juist wel op zaterdag of zondag werken, om op een doordeweekse dag meer vrijheid te hebben. Een 5-ploegensysteem zou best kunnen werken, verdeeld over 7 dagen. Werkgeversorganisaties en vakbonden doen daar uitermate lastig over in hun cao's. De klokmatrix met de daarbij horende forse toeslagen is dus niet meer van deze tijd."

Van Nunen: "Ik denk dat acht op de tien mensen het niet zo heel erg vinden als de basis van hun bruto loon wat omlaag gaat met het aangaan van een 5-ploegendienst. Uiteindelijk komt het loon dan met de toeslagen op hetzelfde neer."

Hoe kijk je tegen de huidige inflatie aan?

Van Nunen: "Als je alle hogere kosten door inflatie gaat compenseren, dan kom je in een enorme loon-prijsspiraal terecht. Dat moet je mijns inziens toch wel zien te voorkomen. Je moet dat beter sturen, aan de onderkant van de arbeidsmarkt kan ik me dat soort 'reparatie- acties' nog wel voorstellen. Toen we nog in België zaten ontstonden daar door de eerste economische crisis salarisverschillen van meer dan 12% in vergelijking met Nederland. Daar werd alles gecompenseerd. Dat is gewoon dom. Nu is het zaak dat juist mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt worden geholpen hun energie-rekening te kunnen betalen. En dat doen wij ook, ik zie dat als een sociale verplichting."

Heb jij last van de steeds hoger wordende papierprijzen?

Van Nunen: "Ik heb contact met heel veel relaties in binnen- en buitenland. De beschikbaarheid van inkten en platen valt momenteel nog wel mee, maar vooral de beschikbaarheid van papier speelt een flinke rol. Sommige papierleveranciers leveren bij sommige drukkerijen nog maar 80% van hetgeen gevraagd wordt. Wij zijn een grote speler, nooit een factuur te laat betaald, dus wij krijgen gewoon wat we vragen, meestal heb ik drie maanden voorraad staan. Van de afgelopen stakingen bij UPM hebben we totaal geen last gehad, terwijl we dus in samenwerking met Antalis wel UPM-papier binnenkregen. We werden dan gewoon beloond voor een 25 jaar lange trouwe relatie. De prijs-shoppers hebben nu dus vaak het nakijken, daar heb ik geen last van."

Van Nunen: "Ik raak niet in paniek van prijsverhogingen bij papierleveranciers, we maken echt grote afspraken op basis van een bepaald tonnage met een raamwerkprijs. Ik neem dan ook alles af."

Van Nunen zegt dat de 'papierboeren' jarenlang zijn uitgekleed. "De prijs was te laag, teveel capaciteit, afnemende volumevraag, vanaf 2010 was dit al te zien. Het klimaat van de papierbranche ging veranderen toen Stora Enso begon met het sluiten van fabrieken. Toen kwam corona, de vraag nam verder af, nu neemt de vraag wel weer toe, maar de fabrieken, zowel de grote als de kleinere, verleggen hun focus naar verpakkingen, dus karton."

Prijsverhogingen nu normaal

Vanuit de personele kosten en dus ook hogere papierprijzen komen we natuurlijk uit op het onderwerp in hoeverre de markt dan ook maar hogere prijzen zou moeten doorberekenen aan de volgende schakel in de keten. Van Nunen: "Als ik vijf jaar geleden een prijs van een bepaald product met een paar procent verhoogde, dan was de wereld te klein, nu is een verhoging van 10-20% heel gewoon. Ik doe dat niet gedifferentieerd, want we hebben uiteindelijk maar vier producten: flyers, folders, geniete brochures (onze grootste productgroep) en ook nog wat boeken."

Door de enorme omvang is de spreiding van de omzet over de vier producten ook redelijk goed voorspelbaar. De orders zijn doorgaans klein van omvang, maar het zijn er wel heel veel.
Van Nunen vergelijkt dat een beetje met het principe van een supermarkt, dus vooral veel opdrachtgevers, veel opdrachten, gemiddeld allemaal klein van omvang. Dus veel minder kwetsbaarheid.

ControlMedia breidt flink uit met productie- en magazijnruimte

Van Nunen zegt dat zijn bedrijf groeit door steeds meer online besef bij de bestellende partijen.
"Ik zie kleinere drukkerijen die in de regio nog leefden van zakelijk drukwerk. Maar deze kleinere bedrijfjes komen dus eerder in een mengelmoes van problemen, waardoor de opdrachtgevers elders hun oplossingen zoeken. Het comfort van een kleine drukkerij neemt af, via een paar klikken kunnen ze hetzelfde product bij ons krijgen tegen een goede prijs en juiste aflevercondities. We turnen mensen om die nu nog offline bestellen. We bieden vooral veel gemak. Daardoor groeien we nu fors met onze webshop. 10% van onze bestellingen is nu nog offline. En wij hebben dus geen sales langs de weg."

Van Nunen: "We doen voor 80% standaard werk, wat we uitstekend doen, we zitten niet op die 20% markt van unieke producteis, daarvoor moet men bij ons niet zijn."

Inmiddels breidt ControlMedia flink uit. In november van dit jaar moeten nieuwe ruimtes voor productie en magazijn beschikbaar zijn. Afgelopen juni is de nieuwbouw gestart.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Quad zoekt naar groei, LSC zoekt naar oplossingen BUITENLAND - RR Donnelley is nog altijd de grootste drukker in Noord-Amerika. Quad deed een poging LSC Communications over te nemen, maar strandde door de antitrustafdeling van het Amerikaanse Ministerie...
  2. Komend jaar forse groei bij Vistaprint Het is hartje zomer en toch zijn er veel persberichten over de wereld van de gedrukte media: TMG wil NRC Media kopen, Vistaprint groeit vooral door overnames (drukwerkdeal.nl) en QI...
  3. Grafoc: ‘Forse groei aantal vacatures in 2021’ BRANCHE - Vanaf 2013 houdt het Belgische Grafoc bij op welke wijze zich de vraag naar printmedia personeel binnen de Belgische markt ontwikkelt. 2021 liet een duidelijke piek zien ten...
  4. Mediahuis liet in 2019 forse digitale groei zien FINANCIEEL - Mediahuis behaalde in 2019 38,7 miljoen euro omzet meer dan in 2018. Daarmee kwam de omzet uit op €857,9 miljoen euro. Een toename van ca. 5%. Het operationele...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

23 september 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: ControlMedia, kosten, leon van nunen, offline, papier, personeel, uitbreiding

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Dutch Design Week viert 25 jaar met thema ‘Past. Present. Possible.’ 10 juli 2025
  • HP lanceert Indigo 6K+ Digital Press: slimmer, sneller en duurzamer 10 juli 2025
  • Kopers massaal in de rij voor Landa Digital Printing 9 juli 2025
  • ECO3 investeert in schonere lucht bij Duitse productie van offsetplaten 9 juli 2025
  • Grafisch Nieuws in nieuw jasje 8 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Talloze gegadigden voor overname van Landa
  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow
  • CanPack’s àndere offsetdruk op metaalverpakkingen
  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.