• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

#BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’

EVENEMENT - Zowel keynotespreker/consultant Bernd Zipper als Tom Peire, CEO Four Pees en hoofdsponsor van het VIGC Benelux Online print Event, maakten in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk dat je 'bij moet blijven', maar nu niet meteen bang hoeft te worden.

• Leestijd ca. 5 minuten

Zipper gooide een heel reeks goed bedoelde adviezen op één grote hoop. In voorgaande BOPE edities stond de inhoud van zijn eigen adviespraktijk in print centraal, met veel cijfers en trend over de online print bedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Daarvoor nam hij dit jaar aan het einde van zijn presentatie nog slecht een paar minuten de tijd.

Keynote spreker Bernard Zipper ontpopt zich als social media expert
Social Commerce, maar ook voor print?

Zipper ontpopt zich meer en meer als een social media expert. Verkopen van print via LinkedIn, Facebook, Instagram en zelfs TikTok zijn 'zijn' dingen geworden. Volledig omgeven met termen als 'social selling', 'social commerce', 'mobile commerce' en nu zelfs aangevuld met (hoe kan het ook anders) AI en natuurlijk wat voorbeelden rondom ChatGPT.

Statista (online platform gespecialiseerd in markt- en consumentengegevens) zegt dat vooral mensen tussen 18-39 jaar potentie ziet in social commerce

Digital Transformation Never Ends

Na al die - soms wat te uitgebreide - opsommingen was bovenstaande 'waarschuwing' echter wel op zijn plaats. Ondernemers die Online Print alleen nog zien als een webshop exploiteren, hebben teveel gemist in de afgelopen jaren. Dat is wel duidelijk, maar toch zegt Zipper dat 'angst' niet nodig is en dat er nog steeds kansen zijn om de juiste route te kiezen. Hij zei terecht dat 'documentation the new 'gold' binnen een onderneming' is. Dat bleek ook tijdens de twee 'ronde tafel gesprekken' op de beursvloer, georganiseerd door printmedianieuws: "Bedrijven documenteren hun processen en workflows niet of nauwelijks."

Gebrek aan strategie, focus, juiste mensen en skills

Die conclusie sloot perfect aan op de lezing van Tom Peire, die in zijn analyse stelde dat het vaak ontbreekt aan strategie, de juiste mensen en skills, en focus en methoden om de juiste workflows te kunnen bouwen. Hij hanteerde de semantiek van een reeks tegenstellingen, zoals 'digitalisering versus automatisering', 'producten versus oplossingen', workflows versus automatisering' en 'betekenis versus methoden'.

Binnen zijn lezing werd duidelijk dat hij vaak te maken heeft met het mislukken van nogal wat automatiseringsprojecten voordat zijn bedrijf wordt ingeschakeld. Peire: "Te weinig focus, methoden en skills."

Genoeg mogelijkheden om 'jezelf te laten aansluiten'

Peire: "Je kunt uiteindelijk ook het businessmodel kiezen om een toeleverende partner te worden van één van de grote online platformen, zij zoeken voortdurende naar partners. Dan laat je de strategie volledig aan hen over."

Hij maakte één klein - maar opvallend - technisch uitstapje met de stelling dat JDF niet gebracht heeft wat het zou brengen: één standaard voor alles. Hij gebruikt liever de term API (Appliction Programming Interface), een 'open deur' om met elkaar te praten. En dat is precies de kern van het aanbod van Four Pees. Met naar zijn zeggen duidelijke prestaties, transparantie en meetbaarheid, en dan tezamen ook nog eens schaalbaar.

De 'niet waargemaakt JDF' belofte zal nog wel wat discussie opleveren

Van wijn etiketten, colaflessen via TED spreker naar gepersonaliseerde rugbyballen en boekjes

Dagvoorzitter Richard: groot geworden met personaliseren van 'sportbeleving' in print

De dagmoderator Richard Askam (Engeland) was zelf ook spreker voor de lunchpauze van het event. Regelmatige bezoekers van #BOPE kennen zijn verhaal en ook tijdens deze 2023 editie liet hij zijn levensloop zien en voegde gepersonaliseerde boekjes toe om met name kinderen enthousiast te krijgen voor sport, in dit geval begon het met rugby, maar de interesse vanuit diverse andere sportbeoefeningen is wereldwijd enorm. Askam zei dat hij met zijn boekjes kinderen weer buiten aan het spelen krijgt, weg van de smartphone verslaving: "Als het gepersonaliseerd is in print, dan trekt het blijvende aandacht."

De megatrends van Onlineprinters CEO Roland Keppler

Het speelveld van onlineprinters

Na de lunch moesten de deelnemers wel wat moeite doen de CEO van Onlienprinters - Roland Keppler - te volgen. Zijn wat statische lichaamstaal straalde niet de dynamiek uit die hij als CEO binnen Onlineprinters juist wel weet te bereiken. Met de start in 1984 is het bedrijf - naar zijn zeggen - de grootste online speler in Europa met een GACR (Compound Annual Growth Rate - samengestelde jaarlijkse groei) van maar liefst 18%. Het bedrijf bedient ca. 1 miljoen klanten in B2B omgevingen.

Goed opletten bij de megatrends in print door Roland Keppler

Hij toonde zich bezorgd om de internationale situatie in zowel macro economische zin (energie, grondstoffen, logistiek): "Onzekerheid is een teken des tijds, dat hebben we geleerd tijdens de corona-pandemie en de lessen die daar nu op volgen door de situatie in de Oekraïne."

Wat de klanten van onlineprinters verwachten in de segmenten brochures, officeprint, flyers, leaflets,
marketing materialen en eventsdrukwerk

De één 'platform economy' van Cloudprinter

Business Development Manager Tim Cox verving CEO Martijn Eier

Tim Cox nam de presentatie over van CEO Martijn Eier. Hij speelde in op de mogelijkheden die Four Pees al duidelijk maakte dat bedrijven zonder al teveel strategische diepgang de keuze zouden kunnen maken zich aan te sluiten bij de grotere platformen. Cloudprinter behoort zeker tot die categorie met inmiddels zo een 1000 aangesloten bedrijven wereldwijd en 200 producerende drukkeerijen. Het Nederlandse bedrijf met zo een 85 medewerkers en sinds 2019 actief in meer dan 100 landen.

Hij pleitte dan ook voor één standaard oplossing, die wereldwijd door zowel print-buyers als print-sellers gebruikt zou kunnen worden. Alleen dan kan met beperkte iT inspanningen het juiste resultaat worden bereikt via één eenvoudig maar toegankelijk dashboard. En tot slot een heel eenvoudige administratieve module, inclusief alle mogelijke BTW constructies wereldwijd.

Cox: "Maak IT echter wel als strategisch onderdeel van je business, integreer Enfocus Switch in je workflows richting Cloudprinter om processen te optimaliseren."

Niet bang binnen de branche, maar wel voor China?

De omvang van de Chinese invloed is nu nog slechts 0,12% binnen de gehele retailmarkt

Mocht je een beestje rust hebben ervaren na de wat geruststellende woorden van Zipper en Peire, dan was de afsluitende keynote een 'angstaanjagend toekomstbeeld' over de macht die China naar zich toe trekt op het gebied van e-commerce. Ed Sander van chinatalk.nl zei het niet over print te zullen hebben, maar toonde wel aan hoe makkelijk het nu al is om fabriek en consument zonder tussenstappen met elkaar te verbinden. Het is niet gek dat Amazon lichtelijk in paniek is als wederverkoper van producten van derden. China heeft aan de oostkust geleerd hoe ze de consument kunnen verleiden direct online te kopen bij de producent, het land rukt nu op richting het westen van het enorme land en zegt daarna de wereld te veroveren. De jas die via Amazon nog voor 8 tientjes over de toonbank ging, is nu al rechtstreeks te koop voor 20 euro. Logistiek moeten we nu nog wel wat geduld opbrengen, maar ook dat kan snel veranderen.

Sander: (web)applicaties als SHEIN en Temu zullen in de komende jaren de omvang van de nu nog bekende grote spelers doen decimeren.

Tot slot toonde hij het toekomstbeeld van gamification en letterlijk je netwerkvrienden 'gek' te maken om zelf de hoogste kortingen naar binnen te halen. Het was maar goed dat hij zei dat hij het niet over print zou hebben. Onwerkelijk voor print? Stay Tuned! Want als de logistieke doorlooptijd vanuit China wordt gereduceerd naar een paar dagen, dan is print met één klik ook vanuit China mogelijk.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Bernd Zipper: ‘Online print succesvol businessmodel’ EVENEMENT - Een driedelige serie met de highlights van het Online Print Symposium in München op 3 en 4 april 2019. Deel 1: Overview huidige online print markt....
  2. Dé trends vanuit het Online Print Symposium 2022 EVENEMENT - ‘Start Up and Print Online!’ Het thema van het Online Print Symposium vorige week in München roept ondernemers op om te beginnen met online print. Maar welke kansen...
  3. VIGC BOPE FLEX 2021: 5 kwartier per dag – dag 1 EVENEMENT - VIGC heeft er goed aan gedaan de online editie van het Benelux Online Print Event in een flexibele opzet te verdelen over drie dagen. Vandaag de samenvatting van...
  4. Inspireren met social media, print en marketing! MARKETING - Social media kun je inzetten als marketingkanaal, als onderdeel van de communicatiemix en zelfs als bronplatform om content van af te drukken. Laat je als grafisch bedrijf inspireren...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 maart 2023 door Peter Luit 2 Reacties

Categorie: evenement

Reacties

  1. Henk Gianotten zegt

    21 maart 2023 om 16:54

    Beste Peter,
    Voor de W2P-markt is snelheid essentieel. Roland Keppler van Onlineprinters geeft dat ook duidelijk aan. “Fast Delivery”.
    Ik word hier in dit artikel geconfronteerd met 2 conflicterende conclusies. Ed Sander van Chinatalk heeft het uitsluitend over de retailmarkt en daar hoort print niet bij, vind ik. Hij heeft het over Chinese producenten en webwinkels die aan o.a. Europese eindgebruikers leveren.
    Met jouw conclusie die je als volgt omschrijft: “Want als de logistieke doorlooptijd vanuit China wordt gereduceerd naar een paar dagen dan is print met één klik ook vanuit China mogelijk.” heb ik grote moeite. Wil die Chinees snel leveren dan is luchtvracht nodig.
    Drukwerkproducenten zullen de komende jaren afgerekend worden op o.a. klimaataspecten en daar past luchtvracht voor online drukwerk hoogstwaarschijnlijk niet bij. Het voordeel van de Chinese lagere productieprijs wordt hoogstwaarschijnlijk teniet gedaan door de extra luchtvrachtkosten, vermoed ik

    Log in om te reageren
    • Peter Luit zegt

      21 maart 2023 om 17:03

      @Henk: Zeker eens met de snelheid voor een hele reeks printproducten. Maar alle online aanbieders laten de klanten tegenwoordig kiezen. Daaruit blijkt dat lang niet iedereen voor elk product zoveel haast heeft.

      Natuurlijk kan je op milieubasis producties vanuit China afkeuren, maar de consument heeft daar kennelijk nog steeds niet zo ‘heel veel’ mee. Ik vermoed dat dat zakelijk ook zo is, gezien de talrijke hoeveelheid papier en producties die nog steeds vanuit China komt. Al heeft Intergraf het wel voor elkaar gekregen dat ook China aan alle internationale randvoorwaarden moet gaan voldoen. Ik acht ze daartoe in staat.

      We zullen dus moeten zien in hoeverre de Chinese printmediabedrijven net zoals de retailbedrijven hun stap richting het westen gaan maken.

      Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.