• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag

EVENEMENT - Amper een week na het Benelux Online Print Event In Gorinchem vond voor de tiende keer het Duitse #OPS2023 plaats in München. Organisator Bern Zipper ontving maar liefst bijna 300 deelnemers voor het tweedaagse event op 23 en 24 maart jl. Een samenvattende terugblik - met aanvullingen - op basis van de verslagen op de website van Bernd Zipper.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Samenvatting gemaakt onder goedkeuring van Bernd Zipper

• Morgen deel 2

Positieve stemming kenmerkte de tiende editie van het Online Print Symposium in München

De eerste samenvatting van de eerste dag op de website beyond-print.de was vooral een sfeerimpressie, waarin zowel deelnemers als sprekers kort bijdragen aan het belang van het jaarlijkse event. Dit jaar geen sprekers uit Nederland, er waren wel 16 deelnemers aan het congres vanuit ons land. Het event straalde duidelijk een internationale sfeer uit, waarbij de keynote van Robert Keane (CEO Cimpress) de aftrap vormde voor in totaal 17 sprekers. Een paar jaar geleden introduceerde Bernd Zipper de mogelijkheid om start-ups hun pitches te laten houden. Zes innovatieve ondernemingen kregen op de eerste dag van het congres elk 15 minuten de gelegenheid om de aandacht te trekken van de aanwezige deelnemers. Dat deel van het samenvattende verslag publiceert de redactie morgen.

Tweede van links: Thorsten Fischer (Flyeralarm) reikte de 'award' uit aan Robert Keane (Cimpress).
#OPS Moderator Jens Meyer (links) en Bernd Zipper (rechts) flankeerden de uitreiking.

'First Pioneer of Global Online Print'

Een uniek moment: Robert Keane en Thorsten Fischer (oprichter van Flyeralarm), twee pioniers in online print, stonden beiden 'on stage' voor de uitreiking van de 'First Pioneer of Global Online Print' award. Keane zei terug te blikken op 40 jaar online print. Dat getal was wellicht wat 'over de top', want 40 jaar geleden (we hebben het dus over 1983), gebruikten we nog geen Macintoshes, er was dus nog geen DTP. In die periode bepaalden high-end digitale systemen van Hell, Crosfield, Scitex en Dainippon Screen de eerste tekenen van digitalisering van prepress processen in met name de lithografie, in typografie waren Berthold, Linotype en Scangraphic al eerder bezig met digitalisering. Pas vanaf 1985 veroverde de Macintosh het prepress landschap en begin 1990 pas werd 'online' samengewerkt binnen interne bedrijfsprocessen. De internet ontsluiting van prepress processen binnen de branche maakte pas in 1993 een aarzelende start. Robert Keane was echter wel één van de pioniers die de potentie zag in online print en richtte in 1994 Cimpress op.

Keane zei dat er nog vele lessen zullen volgen in de route naar kansen op succes voor iedereen die een geweldige online drukkerij wil opbouwen: "Online Print is de evolutionaire reactor en motor van de grafische industrie."

Het belang van de dialoog met de klant

Bernd Zipper, organisator van #OPS2023

Bernd Zipper herhaalde zijn statement, welke hij deed op het Benelux Online Print Event in Gorinchem, waarbij hij vooral zei niet 'in paniek' te raken. Maar hij gaf wel mee consequent digitaal te transformeren en alle ontwikkelingen als serieuze opties te omarmen. Hij gebruikte daarbij de termen als 'social commerce' en 'mobile commerce' en en vooral 'conversational commerce'.

Operational Excellence

Mark Young

Mark Young, Managing Director Print van de Bluetree Group uit Groot-Brittannië accentueerde de interne processen tot op alle details in orde te hebben. Aan de hand van zijn eigen ervaringen zette hij uiteen hoe het anno 2023 toch nog steeds mogelijk is succesvol (offline of online) in de markt te kunnen opereren, ervan uitgaande dat een moderne bedrijfscultuur de basis vormt om die innovaties te kunnen bevorderen.

Duurzaam drukwerk versus digitaal

Ralph Dittmann

Of drukwerk al dan niet duurzaam zou zijn, is vooral een discussie gebaseerd op fabels en veronderstellingen. Die werden door Dr. Ralph Dittmann, managing director van de WKS Group de kop in gedrukt. Hij maakte gerichte vergelijkingen in de CO₂ footprints van papieren versus digitale communicatie. Hij keek daarbij vooral naar de in Europa zo vaak geplaagde reclamefolder, in ons land leidende tot talloze discussies over de JAJA stickers.

Dittmann: "Innovaties in plaats van verbod in segment reclamefolders."

Kunstmatige intelligentie: ook in print?

Natuurlijk zou het Online Print Symposium niet voorbij zijn gegaan aan het in de media bijna dagelijks terugkerende fenomeen 'kunstmatige intelligentie'. Talloze apps worden in hoog tempo voorzien van AI tools, niet in de laatste plaats ook Adobe, die met Adobe Firefly zegt ontwerpers te willen helpen hun creativiteit nog beter uit te nutten.

Dominik Haacke en Tobias Kaase

Dominik Haacke en Tobias Kaase van de mediaprint GRUPPE lieten al voorbeelden zien waarbinnen het offerte- en orderproces werd voorzien van AI tools om de orderplanning verder te optimaliseren. Op die wijze zeggen zij meer grip op hun processen te genereren en daarmee de kosten (nog) beter onder controle kunnen krijgen. Spannende tijden dus voor de markt bepalende MIS/ERP/webapplicatie ontwikkelaars die de (online) branche bedienen.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag EVENEMENT - In dit tweede deel een terugblik op de zestal 'Insight Pitches' van innovatieve startups. Ze kregen elk een kwartier om hun diensten en/of producten te promoten. Daarnaast een...
  2. Dé trends vanuit het Online Print Symposium 2022 EVENEMENT - ‘Start Up and Print Online!’ Het thema van het Online Print Symposium vorige week in München roept ondernemers op om te beginnen met online print. Maar welke kansen...
  3. Online Print Symposium 2020: ongeremd optimisme EVENEMENT - Het jaarlijkse Online Print Symposium van Bernd Zipper heeft met de 2020 editie nog steeds een internationale opzet, maar de meeste sprekers en deelnemers kwamen uit Duitsland. De...
  4. Online Print Symposium met inspirerend programma EVENEMENT - Het Online Print Symposium #OPS2022, georganiseerd door Zipcon, is de Duitse 'tegenhanger' voor het door het VIGC georganiseerde Benelux Online Print Event in Antwerpen op 8 juni van...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

29 maart 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: #OPS2023, 40 jaar, AI, BOPE, dialoog, München

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.