EVENEMENT - Amper een week na het Benelux Online Print Event In Gorinchem vond voor de tiende keer het Duitse #OPS2023 plaats in München. Organisator Bern Zipper ontving maar liefst bijna 300 deelnemers voor het tweedaagse event op 23 en 24 maart jl. Een samenvattende terugblik - met aanvullingen - op basis van de verslagen op de website van Bernd Zipper.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Samenvatting gemaakt onder goedkeuring van Bernd Zipper
• Morgen deel 2
Positieve stemming kenmerkte de tiende editie van het Online Print Symposium in München
De eerste samenvatting van de eerste dag op de website beyond-print.de was vooral een sfeerimpressie, waarin zowel deelnemers als sprekers kort bijdragen aan het belang van het jaarlijkse event. Dit jaar geen sprekers uit Nederland, er waren wel 16 deelnemers aan het congres vanuit ons land. Het event straalde duidelijk een internationale sfeer uit, waarbij de keynote van Robert Keane (CEO Cimpress) de aftrap vormde voor in totaal 17 sprekers. Een paar jaar geleden introduceerde Bernd Zipper de mogelijkheid om start-ups hun pitches te laten houden. Zes innovatieve ondernemingen kregen op de eerste dag van het congres elk 15 minuten de gelegenheid om de aandacht te trekken van de aanwezige deelnemers. Dat deel van het samenvattende verslag publiceert de redactie morgen.
'First Pioneer of Global Online Print'
Een uniek moment: Robert Keane en Thorsten Fischer (oprichter van Flyeralarm), twee pioniers in online print, stonden beiden 'on stage' voor de uitreiking van de 'First Pioneer of Global Online Print' award. Keane zei terug te blikken op 40 jaar online print. Dat getal was wellicht wat 'over de top', want 40 jaar geleden (we hebben het dus over 1983), gebruikten we nog geen Macintoshes, er was dus nog geen DTP. In die periode bepaalden high-end digitale systemen van Hell, Crosfield, Scitex en Dainippon Screen de eerste tekenen van digitalisering van prepress processen in met name de lithografie, in typografie waren Berthold, Linotype en Scangraphic al eerder bezig met digitalisering. Pas vanaf 1985 veroverde de Macintosh het prepress landschap en begin 1990 pas werd 'online' samengewerkt binnen interne bedrijfsprocessen. De internet ontsluiting van prepress processen binnen de branche maakte pas in 1993 een aarzelende start. Robert Keane was echter wel één van de pioniers die de potentie zag in online print en richtte in 1994 Cimpress op.
Keane zei dat er nog vele lessen zullen volgen in de route naar kansen op succes voor iedereen die een geweldige online drukkerij wil opbouwen: "Online Print is de evolutionaire reactor en motor van de grafische industrie."
Het belang van de dialoog met de klant
Bernd Zipper herhaalde zijn statement, welke hij deed op het Benelux Online Print Event in Gorinchem, waarbij hij vooral zei niet 'in paniek' te raken. Maar hij gaf wel mee consequent digitaal te transformeren en alle ontwikkelingen als serieuze opties te omarmen. Hij gebruikte daarbij de termen als 'social commerce' en 'mobile commerce' en en vooral 'conversational commerce'.
Operational Excellence
Mark Young, Managing Director Print van de Bluetree Group uit Groot-Brittannië accentueerde de interne processen tot op alle details in orde te hebben. Aan de hand van zijn eigen ervaringen zette hij uiteen hoe het anno 2023 toch nog steeds mogelijk is succesvol (offline of online) in de markt te kunnen opereren, ervan uitgaande dat een moderne bedrijfscultuur de basis vormt om die innovaties te kunnen bevorderen.
Duurzaam drukwerk versus digitaal
Of drukwerk al dan niet duurzaam zou zijn, is vooral een discussie gebaseerd op fabels en veronderstellingen. Die werden door Dr. Ralph Dittmann, managing director van de WKS Group de kop in gedrukt. Hij maakte gerichte vergelijkingen in de CO₂ footprints van papieren versus digitale communicatie. Hij keek daarbij vooral naar de in Europa zo vaak geplaagde reclamefolder, in ons land leidende tot talloze discussies over de JAJA stickers.
Dittmann: "Innovaties in plaats van verbod in segment reclamefolders."
Kunstmatige intelligentie: ook in print?
Natuurlijk zou het Online Print Symposium niet voorbij zijn gegaan aan het in de media bijna dagelijks terugkerende fenomeen 'kunstmatige intelligentie'. Talloze apps worden in hoog tempo voorzien van AI tools, niet in de laatste plaats ook Adobe, die met Adobe Firefly zegt ontwerpers te willen helpen hun creativiteit nog beter uit te nutten.
Dominik Haacke en Tobias Kaase van de mediaprint GRUPPE lieten al voorbeelden zien waarbinnen het offerte- en orderproces werd voorzien van AI tools om de orderplanning verder te optimaliseren. Op die wijze zeggen zij meer grip op hun processen te genereren en daarmee de kosten (nog) beter onder controle kunnen krijgen. Spannende tijden dus voor de markt bepalende MIS/ERP/webapplicatie ontwikkelaars die de (online) branche bedienen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.