• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Prinsjesdag 2023: ongrijpbare contrasten in onbalans

OPINIE - Het is een understatement dat we inmiddels al een paar jaar leven in een wereld waarin zoveel parameters veranderen, dat we duiding van de betekenis van al die getallen bewegingen nog nauwelijks een plek kunnen geven.

• Leestijd ca. 4 minuten

Politiek bezien zitten we in de merkwaardige situatie, waarin een demissionair kabinet vandaag het beleid voor het komende jaar bij monde van de Troonrede lanceert en vervolgens binnen de Algemene Beschouwingen politiek inhoudelijk vorm moet gaan geven. In november zullen de verkiezingen - voorzichtig uitgedrukt - het politieke landschap een andere karakter gaan geven. Hetgeen vandaag en de komende weken nog door premier Rutte en minister Kaag gezegd zal worden, bieden zeker 'geen garanties voor de toekomst'.

Ondernemers volgens VNO-NCW somber over de economie, 50% van de brancheorganisaties denkt dat het economisch klimaat zal verslechteren, slechts 8% verwacht verbetering

VNO-NCW deed een onderzoek onder 84 directeuren van uiteenlopende brancheorganisaties, samen goed voor de vertegenwoordiging van zo een 325.000 bedrijven in ons land met in totaal zo een 3 miljoen werknemers. Ook KVGO directeur Brecht Grieten nam deel aan het onderzoek en zei: "Meedoen is van groot belang voor de printmedia branche."

De Troonrede van 2023

Vooral marges staan onder druk

De branches zijn over het algemeen iets positiever over de omzetontwikkelingen in 2024, belangrijker is de druk op de marges door stijgende kosten die niet door te berekenen zijn.

Met bovenstaande gegevens staan dus ook de winsten onder druk in zowel 2023 als 2024. Een ruime meerderheid verwacht dat de winst in 2023 zal dalen t.o.v. 2022. Ook voor 2024 denkt ca. 50% dat de winst zal dalen, slechts 8% verwacht dat de winst in 2024 zal toenemen. Door deze voorspellingen wordt natuurlijk op de rem gedrukt voor het doen van investeringen. Maar ook tal van andere belemmeringen zullen voor ondernemend Nederland in 2024 het er niet makkelijker op maken.

Kunstmatig hoge gasprijzen

Het energie speelveld goochelt met de prijzen die zowel ondernemers als consumenten moeten betalen. Dat geldt vooral voor de gasprijs. Doordat het kabinet koerst op 'van het gas af' waren de gestegen gasprijzen door de situatie in de Oekraïne een 'mooie aanleiding' dat beleid verder te ontwikkelen. De prijzen zijn momenteel onnatuurlijk hoog ten opzichte van de inkoopprijs op de internationale markten. Het wegvallen van het energieplafond heeft daar verder geen invloed op. De prijzen van alle aanbieders liggen inmiddels onder dat plafond. Niet dat consumenten daarmee blij gemaakt kunnen worden, er moet nog altijd fors betaald worden voor een kubieke meter gas.

Een deel van de demissionaire ministersploeg

Accijnsverhoging op brandstof 'afgeschoten'

rijksoverheid

Gisteren werd de verhoging op de accijns voor brandstoffen door de meerderheid van het kabinet verworpen. Daarmee wordt voorkomen dat een liter benzine vanaf 1 januari aanstaande met 21 cent in prijs zou worden verhoogd. Meteen zegt de regering dat dat 1,2 miljard euro gaat kosten, geld dat dan van andere bronnen moet gaan komen, zoals het Groeifonds, wat in feite bedoeld is om van 2021-2025 zo een 20 miljard euro te investeren in de groei van de economie.

Accijns in Nederland zo een 96 cent per liter, binnen veel EU landen geldt een tarief van bijna 36 cent

Positief contrast de echte realiteit?

Afgelopen week straalde Labelexpo Europe in Brussel vooral positiviteit uit en ook de aanloop naar drupa 2024 is inmiddels veelbelovend. Wat een rare tegenstelling. Het geeft gemengde gevoelens over de rol van Nederland in relatie tot de rest van Europa en misschien wel de wereld. Natuurlijk moeten we echt wel wat doen aan duurzaamheid, beheersbaar houden van het klimaat, circulariteit en dus zeker de uitstoot van ongezond makende stoffen reduceren. Maar ons postzegellandje lijkt in z'n eentje de hele wereld te willen gaan verbeteren. Dat gaat niet lukken. De optelsom van dit alles is verworden tot een niet realistische negatieve spiraal van deadlines, normen, wetten, regels, opgelegde beperkingen aan bedrijven en vooral overal in elke keten hogere kosten. Dat staat lijnrecht tegenover de positieve ontwikkelingen bij zowel toeleveranciers als binnen de producerende industrie, die allemaal op hun eigen manier heb best doen om het klimaat in al zijn hoedanigheden te sparen. Dat positieve contrast is er dus echt wel, onze overheid zou op alle niveaus meer een stimulerende rol moeten spelen in plaats van een rol met belemmeringen, resulterend in boetes wanneer 'het' even niet volgens de (ook maar door mensen gemaakt) regels gebeurt.

Je ziet regelmatig dat de overheid schuift met deadlines wanneer iets uiteindelijk niet meer haalbaar is, maar ondertussen is iedereen steeds weer opnieuw in 'rep en roer'

Vakbonden

De inflatie is ook zo een cijfer in de getallenbrij waarmee we dagelijks worden geconfronteerd. Een heel gevaarlijk getal, dat door het gemiddelde een bijna vernietigende uitwerking heeft in vrijwel alle gelederen van onze maatschappij. De rekening komt bij de consument, maar ook bij alle spelers in vrijwel elke keten. Realistisch? Niemand die het echt weet, maar het gebeurt wel.

Vakbonden gaan eenzijdig om met dit gegeven en stellen 'gewoon' looneisen van 5-14% (FNV) of 4-10% (CNV). In 2023 bedroeg de gemiddelde loonsverhoging binnen alle cao's 7,4%, terwijl ook toen de eisen fors waren. FNV zegt nu met een royale bandbreedte 'maatwerk' te willen aanbieden. Nog geen jaar geleden was er sprake van één centrale looneis. Bang voor een loon-prijsspiraal zijn de bonden niet, ze sturen zelfs aan op een automatische koppeling tussen inflatie en looncorrectie. De huidige grafimedia cao loopt nog tot en met 1 april 2024. Ruimschoots voor die tijd zullen de onderhandelingen gaan beginnen voor een nieuwe periode van waarschijnlijk twee jaar.

Het koopkrachtverlies zou ongekend hoog zijn, maar van consuminderen wil kennelijk niemand weten

Het Prinsjesdagfeestje

Om half één gaat de TV aan en kan Nederland kijken naar het 'feestje' in Den Haag. Een bijna onwerkelijke waarheid met pracht en praal, mooie kleding, kleurrijke hoeden, mannen strak in het pak, de vrolijke glimlach van Rutte en de Troonrede voorgelezen door de Koning met gemiddeld een ernstige uitdrukking op zijn gezicht, vergezeld door Koningin Maxima. Een compleet en zeker mooi sprookjesachtig plaatje waarbij vooral de vorm het vanmiddag leuk maakt. De inhoud met vele ongrijpbare contrasten moeten we in deze demissionaire tijd maar voor lief nemen.

In de loop van de middag wordt dit artikel (voorzover van belang) voor zien van updates en foto momenten

Kopfoto: Pixabay


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. CEO Robert Keane: 2023 bij Cimpress keerpunt FINANCIEEL - Het boekjaar 2023 eindigde bij Cimpress op 30 juni jl. De omzet steeg met 200 miljoen dollar tot 3,1 miljard dollar. CEO Robert Keane noemde de resultaten van...
  2. Sectorprognoses Rabobank: 2023 milde recessie FINANCIEEL - Geen hele specifieke details over de grafische branche in de laatste Rabobank sectorprognoses van deze maand. De bank zegt in de kop 'milde recessie en structurele uitdagingen'....
  3. Printmedia branche in 2023 nog geen cao ‘gedoe’ BRANCHE - De cao voor de printmedia branche loopt nog tot en met 1 april 2024. De kans dat onderhandelingen voor de nieuwe 'versie' al dit jaar de zaken op...
  4. KVGO neem de tijd voor visie op 2023 OPINIE - Het KVGO overschat zichzelf behoorlijk bij het nemen van een voorschot op de route op weg naar 2023. Berenschot slaagt er kennelijk in het geloof in deze visie zodanig...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 september 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: 2023, balans, cnv, FNV, getallen, inflatie, ongrijpbaar, positief, prinsjesdag, VNO-NCW

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Roularta Media Group neemt WPG Media over 26 september 2023
  • Zes op tien Nederlanders willen meer lezen 26 september 2023
  • Online Print Symposium op 14 en 15 maart 2024 26 september 2023
  • Print.com zet professionele relaties in het zonnetje 25 september 2023
  • Drukkerij De Letter investeert in Ricoh Pro C7200X 25 september 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Machinevoerder vouw-plakmachine
  • Financial Controller (MT lid)
  • Applicatiebeheerder/Fin. Adm.
  • Meewerkend voorman/-vrouw Nabewerking
  • Offset vellendrukker in Turnhout (B)
  • Offsetdrukker / leerling drukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Hudson Printing: datagestuurde bedrijfsaanpak
  • Xerox cancelt deelname aan drupa 2024
  • Print.com neemt webdesigntool Converdy over
  • Tweede Kamer past gepresenteerde begroting fors aan
  • Labelexpo’23: vorige technotrends wéér doorgegroeid

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.