OPINIE - In het tweede kwartaal van dit jaar blikten we in april terug op onder andere Probo met haar campagne 'Sign Again', de 'geleerde lessen' vanaf de Hunkeler Innovation Days, de Xeikon TITON toner technologie, en de kansen voor de offset leveranciers.
• Leestijd ca. 5 minuten
• Dit artikel wordt U aangeboden door de redactie van printmedianieuws
• Lees ook deel 1 en deel 2
In mei verschenen de bekende ZOPI kwartaal cijfers van online printbedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), de voor het eerste getoonde HP Indigo 200k en de samenvattingen rondom de publicatie 'Grafimedia in Cijfers 2022'. In juni keken we tot slot onder andere naar de ontwikkelingen rondom de energiekosten, Fespa '23, het faillissement van Schuttersmagazijn en de ontwikkelingen bij Kyocera, Fujifilm en Gallus. Wat bracht het derde kwartaal van dit jaar?
Juli
Begin juli berichtte directeur Brecht Grieten over zijn eerste jaar bij het KVGO op zijn LinkedIn pagina. Jan Vroegop gaf een preview over Labelexpo '23 in Brussel (11-14 september van dit jaar). Daar werd dit jaar de laatste editie gehouden, de volgende editie zal in 2025 plaatsvinden in Barcelona. Koninklijke drukkerij Em. de Jong deed een overnamebod op BDU (eveneens koninklijk). Dat werd positief ontvangen. Fujifilm plaatste de eerste Jet Press FP790 als beta in Engeland. En Ricoh publiceerde de resultaten van een onderzoek onder 150 'stakeholders' (ook in Engeland) op het gebied van automatisering.
Later dit jaar bleek dat het KVGO voor het eerste sinds jaren weer netto ledengroei kon laten zien.
Op het gebied van inkjet lijkt B2 het meest universeel inzetbare formaat te zijn. Het aanbod is niet enorm groot, maar er is wel wat te kiezen. Xerox ziet er in ieder geval weinig in en concentreert zich liever op het A3(+) segment. Een waarschuwing over de juistheid van cijfers die we doorgaans blindelings vertrouwen bleek op zijn plaats te zijn, vooral na verkeerde inflatiecijfers van het CBS. Drupa directeur Sabine Geldermann is halverwege dit jaar zeer positief gestemd over de komende drupa in 2024. De twijfels omtrent de toekomst van 'allround' grafische vakbeurzen vierde hoogtij. Later dit jaar zou blijken dat die twijfels volkomen onterecht waren. Al moeten straks de bezoekcijfers dat nog echt gaan bewijzen.
Augustus
De ZOPI prijsindex van de Duitse consultant Bernd Zipper liet na het tweede kwartaal prijsstijgingen zien in het 'boodschappenmandje'. Cimpress CEO Robert Keane verduidelijkte zijn visie voor het bedrijf na publicatie van de cijfers over het bij hun gebroken boekjaar 2023. Hij sprak van een keerpunt. Ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan ook aan onze branche niet voorbij. De redactie liet een (bijna) volledig artikel maken door ChatGPT. Later dit jaar dook de redactie in de werking van ChatGPT, een ontwikkeling die op het gebied van tekst- en beeldcreatie het speelveld ingrijpend kan gaan veranderen. Dus van belang om de ontwikkelingen nauwlettend te volgen.
Niemand raakte in rep en roer van de lancering van ChatGPT, maar Ai in tekst en beeld is de moeite van het volgen zeker waard.
De rapporten van Intergraf zijn altijd het bestuderen waard, vooral voor bedrijven die over hun eigen grenzen willen en kunnen kijken. In het eerste deel van het Intergraf Economic Report 2023, vooral veel aandacht voor de import uit China. In het tweede deel een analyse van de extra pijn in de branche door diverse hogere kosten. En verder een partnerbijdrage van Prindustry over het belang van de zogenaamde brandportals, de productie van fotoboeken bij Cewe laat stijgende trend zien en het overlijden van mede-oprichter John Warnock van Adobe. Redacteur Hans Baljet bezoekt graag bedrijven in het hele land, dit keer reisde hij af naar Houten waar hij sprak met Remco de Klaver van Klaver- en Brink Omega. Jan Vroegop keek met een kritisch oog naar de ontwikkelingen op het gebied van zeefdruk (rotatief en plano), een 'oude' techniek die zich nog behoorlijk handhaaft op tal van toepassingsgebieden, ook buiten 'print op papier'.
September
China kreeg al vaker aandacht binnen printmedianieuws. Op Labelexpo '23 zouden meer Chinese producten te zien zijn dan ooit tevoren. Maken ze een kans op de Europese markt? De conclusies zijn niet zo makkelijk te trekken, maar of het land een factor is om rekening mee te houden, mag U zelf beoordelen. HP toonde gemengde resultaten over het derde kwartaal van dit jaar. Op het gebied van de grote rotatiemarkt gaf CEO Franz Kriechbaum van manroland|GOSS een interview aan mediapartner INKISH. De redactie maakte een samenvatting.
HP gaf aan het Amerikaanse WhatTheyThink! een inkijkje over hun visie op de etiketten- en verpakkingenmarkt. Dat werd vooral ingegeven door de HP Indigo V12 die het speelveld voorgoed zou gaan veranderen. Maar voordat 'die wereld' volledig digitaal gaat, is er volgens velen nog flink wat ruimte voor het zogenaamde 'hybride speelveld'. Het geheel is flink in beweging en vergt dus nog wat inzichten van ondernemers die in dit segment investeren.
Fujifilm ontwikkelt zich volop in haar portfolio na het volledig 'loskomen' van de samenwerking met Xerox. Ook dit jaar volop nieuws vanuit de papierwereld. Smurfit plande vanaf half september een fusie met WestRock. Samen zouden zij de grootste speler ter wereld worden. De term 'digital embellishment' zou best wel eens uitgeroepen kunnen worden tot de industrie-term van het jaar. Niet de kwaliteit van het printen of drukken is nog onderscheidend, maar vooral de nabewerking waarin gedrukte- of geprinte uitingen worden verrijkt teneinde de klantbeleving te vergroten. De visie van Kurz op dit gebied.
'Digital Embellishment' industrie-term' van het jaar 2023?
De negatieve voorspellingen wereldwijd rondom het voortbestaan van drupa 2024 waren volkomen onterecht. De grootste internationale vakbeurs heeft haar hallen inmiddels vrijwel volledig gevuld. Xerox cancelde deelname aan drupa 2024, maar dat zei meer over de situatie binnen het bedrijf zelf, dan over drupa.
Eshuis is de eerste Nederlandse speler in het etiketten segment waar de HP Indigo V12 als beta zou worden geïnstalleerd. ICT manager Marco Oude Nijeweme van Eshuis lichtte de visie van het bedrijf toe. Tot slot in september het nieuws dat de Amerikaanse drukkerij Hudson Printing uit Salt Lake City als eerste ter wereld investeerde in een tweede Landa S10P. CEO Paul Hudson benadrukte vooral het belang van de beschikbaarheid over de juiste cijfers.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.