• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Kaartverkoop drupa 2024 gelijk aan aantal van 2016

EVENEMENT - Drupa heeft inmiddels online voor de komende drupa editie al net zoveel kaarten verkocht als in 2016. Dat zegt showdirecteur Sabine Geldermann. De kaartverkoop 'opende' zo een 5 weken geleden.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Kosteloos te lezen artikel binnen een serie partner artikelen in aanloop naar drupa 2024 (link naar kaartverkoop)

De corona-pandemie zou volgens sceptici drupa definitief veranderen. Zelfs de vraag of er nog wel ruimte was voor zo een grote beurs, werd veelvuldig gesteld. Ook onze redactie trok de toekomst van drupa in twijfel. Er zou alleen nog ruimte zijn voor specifieke thema gerichte beurzen, veelal gericht op bepaalde marktsegmenten. Toen het aantal exposanten 'met gemak' alle hallen gingen vullen, zeiden de sceptici nog wel dat het dan nu aan de bezoeker is om het 'uiteindelijke oordeel over de toekomst van drupa te geven'. Die laatste hobbel lijkt nu ook te zijn genomen. Met nog zo een week of zes te gaan zal het aantal kaarten met gemak het aantal van 2016 overstijgen. Drupa is dus volledig terug.

In 2016 kwamen 260.165  bezoekers uit 183 landen, 2012 scoorde 314.500 bezoekers. In 2008 waren dat er nog 391.000. Die dalende trend heeft alles te maken met de internationale krimp van de branche.

Niet alleen de corona-pandemie

De toekomst van drupa hing de afgelopen jaren zeker niet alleen aan de nasleep van de corona-pandemie. De situatie in de Oekraïne dee nog een schepje bovenop de verstoorde wereldwijde macro-economische situatie. De bedrijfstak werd geconfronteerd met onder andere torenhoge energieprijzen, kosten van verbruiksmaterialen en de kosten van logistiek.

Toch hebben al deze negatieve ontwikkelingen kennelijk geen invloed gehad op drupa. Natuurlijk zijn er altijd toeleveranciers (ook grote spelers) die de keuze maakten, drupa de rug toe te keren, maar dat lag dus niet aan drupa.

140.000 vierkante meter beursoppervlakte tegen 'toptarief' van 428 euro per vierkante meter

Showdirecteur Sabine Geldermann is open over de resultaten. Alle hallen zijn nu bijna gevuld tegen een toptarief van 428 euro per vierkante meter. Behalve dan in hal 13, waar vooral kleine stands in het segment van 'tweedehands spullen' een wat lager tarief betaalden.

Inmiddels zijn alle hallen grotendeels 'gevuld'

Eind november 2022 hadden al 900 standhouders hun deelname aan drupa 2024 toegezegd

China grootste exposant

China levert meeste exposanten voor drupa

Een verandering is echter wel het aantal Chinese standhouders. Dat viel ook al op tijdens de recente FESPA Global Print Expo vakbeurs in Amsterdam RAI. Er is zelfs een wachtlijst van Chinese bedrijven die nu nog een 'plekje' willen plannen voor de beurs. Geldermann zegt dat die bedrijven dan eventuele garen in het hallenplan nog zouden kunnen opvullen.

China is zelfs goed voor meer exposanten dat het 'eigen Duitsland'. Zo komen er maar liefst 395 exposanten uit China, tegenover 368 Duitse exposanten. Tijdens FESPA was al te zien dat de Chinezen goed voorbereid naar Europa komen. Het is dus niet een kwestie van 'maar eens proberen'. Tijdens FESPA werd al duidelijk dat de Chinese exposanten vooraf al zorgden voor een dealernetwerk, compleet met een service afdeling voor met name high-end digitale oplossingen.

Vanuit De Verenigde Staten zijn er 57 exposanten en ons land levert 49 exposanten. Dat is deels een beetje vertekend omdat bijvoorbeeld SCREEN en Komori (beiden Japanse ondernemingen) hun standboeking deden via Nederland.

In totaal biedt drupa ruimte aan 1570 exposanten uit 55 landen, waarvan 75% al eerder exposeerde, 25% wordt gevuld door nieuwe exposanten, dus het is zeker niet zo dat alle Chinezen nu voor de eerste keer meedoen.

Campagnes voor het aantrekken van bezoekers

Ook bezoekers die tickets kopen of deel uitmaken van bezoekende delegaties komen uit delen van de wereld waar drukwerk nog steeds groeit. Messe Düsseldorf is de afgelopen maanden vooral actief geweest in Azië en Afrika om de boodschap over Drupa te verspreiden en te adviseren bij eventuele problemen, zoals het aanvragen van visa.

Aandacht voor live streams totaal verbleekt

In al deze ontmoetingen zegt Geldermann dat niemand ooit heeft gevraagd of het mogelijk zou zijn om live streams te bekijken van de conferentiesessies om op afstand deel te nemen aan de show. Dat zegt dus iets over het tijdelijke karakter van de online hype die gedurende de corona-pandemie het einde van fysieke beurzen zou inluiden.

Geldermann zei onlnags in een interview met PrintBusiness: "De branche is daar gewoon niet meer naar op zoek," zegt ze. "We boden dit wel aan voor onze exposanten, maar zodra het mogelijk was om face-to-face bijeen te komen, was dit wat ze wilden doen."

Kopbeeld: Sabine Geldermann tijdens interview met Morten Reitoft van INKISH.tv

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Eindelijk reactie drupa: 2021 editie wordt korter EVENEMENTEN - Eindelijk een officieel signaal van drupa directeur Sabine Geldermann. Drupa 2021 zal niet 11 maar 9 dagen gaan duren. De VDMA (Printing and Paper Technology Trade Association) drong...
  2. Drupa directeur Sabine Geldermann positief gestemd EVENEMENT - De afgelopen twee jaar was drupa in het evenementen landschap één van de meest besproken onderwerpen, waaraan de toekomst van beurzen in zijn algemeenheid werd gekoppeld. INKISH.tv redacteur...
  3. Breaking: Drupa en Interpack geannuleerd EVENEMENTEN - De kogel is eindelijk door de kerk. De twee grote events Drupa en Interpack gaan in 2021 definitief niet door. Drupa gaat naar 2024 en Interpack naar 2023....
  4. Negatieve voorspellingen omtrent drupa onterecht EVENEMENT - Terwijl Labelexpo in Brussel deze week volop in de schijnwerpers staat, trekt drupa de aandacht met de publicatie van het lang verwachte hallenplan en de namen van de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

18 april 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: 2024, bezoekers, drupa, exposanten, PrintBusiness, Sabine Geldermann

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • NCV viert jubileum met glossy ‘Mijn Cosmetica’ 3 juli 2025
  • Meppen presenteert eigen dorpsmagazine 3 juli 2025
  • Nieuwe Komori GL-637-pers voor De Groot Drukkerij 2 juli 2025
  • ProductionToGo introduceert nieuwe generatie 3D metaalprinter nu ook op Benelux markt 2 juli 2025
  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten
  • Miller Newsprint op Malta: kranten op SCREEN
  • Gisteren dag van de ‘huis-aan-huiskrant’
  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.