• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Reclameland: koppelingen maatwerk klantbehoeftes

PARTNER BIJDRAGE - In gesprek met Wouter Haan van Simian is het nooit saai. We spraken allereerst over zijn recente interview in het blad Forum van VNO-NCW (*). Hij gaf in dat interview ook een inkijkje in zijn dagelijkse privé leven. Maar zijn partner bijdrage van vandaag staat in het teken van een inmiddels anderhalf geleden opgestarte ontwikkeling voor het maken van koppelingen voor opdrachtgevers met specifieke wensen.

• leestijd ca. 3 minuten

Allereerst natuurlijk de vraag 'Hoe gaat het met Simian?' Haan: "We hebben een mooi eerste kwartaal achter de rug. Vooral onze groei in het buitenland, België (via Drukland) en Frankrijk (via Flyerzone) doen het echt heel goed."
De focus van het interview is gericht op de anderhalf geleden ingezette ontwikkelingen voor het bieden van zogenaamde koppelingen, waarbij specifieke producten of productietechnieken door afnemers kunnen worden gekozen, die dus een gefilterd aanbod willen krijgen om voor hun eigen klanten te kunnen bestellen.

Voor wie maken jullie die koppelingen?

Wouter Haan bij de Landa S10P

Haan: "Dat doen we in hoofdzaak voor onze grotere opdrachtgevers, voornamelijk al opererend in de grafische branche. Dat kan dus bijvoorbeeld een regulier drukkerij zijn, die zelf geen sign-producten produceert, maar deze wel wil aanbieden. Of bijvoorbeeld kleine oplages posters op B1 formaat, die dan weer heel geschikt zijn voor productie op de Landa. En binnen de Landa passen natuurlijk ook heel goed gepersonaliseerde opdrachten."

Maken jullie die koppelingen ook voor eindklanten?

"Ja, dat zou kunnen, maar het maken van zo een koppeling moet natuurlijk wel rendabel zijn voor beide partijen. We merken gewoon dat grafische bedrijven doorgaans sneller een vraag hebben naar producten of productietechnieken, die doorgaans sneller voor beide partijen aantrekkelijker zijn. We maken daarbij dan alles op maat, dus bijvoorbeeld ook de gewenste levertijden en bij voldoende volume ook maatwerk prijsafspraken."

Krijgt de opdrachtgever een geheel eigen user-interface?

"Nee, we zijn geen ontwikkelaar van maatwerk webshops voor opdrachtgevers, we bieden via onze eigen websites voor de verschillende merken een gefilterde omgeving aan om het voor die opdrachtgevers makkelijker te maken om het door hun gewenste maatwerk te kunnen bestellen."

Hoeveel opdrachtgevers werken nu met zo een koppeling?

"Dat zij nu ongeveer 20-25 grotere opdrachtgevers, waarbij hun vraag direct matcht met ons aanbod. Het totale plaatje moet wel kloppen en daar gaat best wat tijd in zitten. We targeten dus ook niet op massaal gebruik van dergelijke voorzieningen. Je zult dus ook niet gauw campagnes zien om klanten voor koppelingen te werven. Het komt als het ware op natuurlijk wijze tot stand in de dialoog met grote opdrachtgevers."

Maken jullie die koppelingen zelf?

"Ja, we hebben een fulltime medewerker die deze koppelingen realiseert, het gaat om een zogenaamde REST API. Dat kunnen wij ons bij de omvang van ons bedrijf prima realiseren. Overigens hebben we het niet over zeer complex programmeerwerk hoor. We hebben ons aanbod zodanig gemaakt dat we makkelijk kunnen filteren en al die producten dus in een eigen omgeving kunnen plaatsen voor de opdrachtgevers."

Worden ook andere prijzen gevraagd bij zo een samenwerking?

"Als het om een los product gaat meestal niet. Posters zijn al zodanig scherp geprijsd dat daar niet heel veel ruimte in zit om 'wat weg te geven' aan onze klanten. Als het gaat om een flinke reeks producten met een gegarandeerde omzet, dan gebeuren die onderhandelingen in goed overleg."

Overigens verschilt het enorm wat de klant wil. Voor sommige klanten zorgen we zelfs voor de klantenservice, inclusief de chat en telefoon. Dus prijs is niet per se leidend in een gesprek. 

Haan: "We verkopen natuurlijk via onze sites als reclameland.nl, daar zal de grafische markt ons voornamelijk van kennen. Maar Simian is een grote drukkerij. Zowel voor drukwerk als signproducten. Door de Landa pers kunnen we producten en prijzen aanbieden die niemand kan. Hoe wil je anders bijvoorbeeld 10 stuks A1 posters dubbelzijdig bedrukt aanbieden voor paar euro? Aan klanten geven we dus de mogelijkheid om rechtstreeks aan onze drukkerij gekoppeld te worden."

Maken jullie ook koppelingen richting MIS omgevingen?

"We bieden in hoofdzaak een 'bestelomgeving op maat', dus onze focus ligt niet op het bieden van koppelingen met administratieve omgevingen. We hebben bij onze bestaande opdrachtgevers die nu met de koppelingen werken, die vraag dan ook nog niet gehad."

Kopfoto: Kantoor Simian in Westerbroek (Groningen)
(*) Lees het gehele interview met Wouter Haan in het opinieblad Forum van VNO-NCW

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Nieuwe naam én nieuw pand voor Reclameland BEDRIJVEN - De drukwerksites Reclameland, Drukland en Flyerzone van Wouter Haan groeien dit jaar naar een omzet van 20 miljoen euro. Met een nieuwe productielocatie in Westerbroek. ‘Zelf produceren is...
  2. Online businessmodellen in print – Reclameland FINANCIEEL - Na een paar inleidende artikelen, starten we onze interviewronde met Wouter Haan van Simian, waaronder de merken Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone vallen. Hij is zeer uitgesproken over zijn keuzes...
  3. Weinig verschil in ‘printjes’ bij Reclameland PARTNER BIJDRAGE - Wouter Haan was met recht trots op de eerste 'printjes' - zoals hij de afdrukken noemt - vanaf de eerste Landa machine in ons land....
  4. Enkele vragen voor Manja van Zon (Grafisch Maatwerk) Printmedianieuws start vandaag met een soort interview-estafette. Aan de hand van een aantal (deels) persoonlijke vragen willen we vooral vrouwen aan het woord laten over de wereld van de gedrukte...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 april 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: groot formaat, koppelingen, landa, personaliseren, Simian, wouter haan

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.