• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Komkommertijd met of zonder (vakantie)stress?

COLUMN - Het is de laatste dag van de maand juli. Ons land verkeert in alle regio's in 'vakantiestemming'. 's Morgens meldt de ANWB slechts een enkele file in ons land. Maar of de vakantieperiode ook een periode is zonder stress, laat zich niet makkelijk in één conclusie samenvatten.

• Leestijd ca. 3 minuten

Gisteren las ik een column in het Haarlems Dagblad van Nhung Dam onder de titel 'Wat vakantiegangers zichzelf aandoen'. Het was een lachmomentje binnen de krant waar vooral het Midden Oosten overwegend hartverscheurend nieuws brengt. Voor de mensen daar al helemaal geen vakantie, maar vooral stress.

Als je - zoals ook in mijn gezin - niet meer te maken hebt met schoolgaande kinderen, dan blijft het toch wat vreemd als mensen (blijven) vragen 'Gaan jullie nog weg deze zomer'. Het antwoord laat zich raden. En zoals Nhung Dam constateerde is het lachwekkend om te zien hoeveel mensen zich in de weken voorafgaand aan hun vakantie zich een 'slag in de rondte' moeten werken alvorens ze vanuit een stressvolle werkomgeving de stap maken naar een stressvolle gezinssituatie, waarbinnen de vakantiestress hoogtij viert. Toelichtingen zijn overbodig, iedereen kent dat gevoel. Vooral als je met je hele gezin met de auto vertrekt. Nhung Dam stak de draak met de vraag of de 'diarree-remmers' wel in de toilettas zaten. Nou, dan zit de stress er goed in.

Op het werk alles regelen, wel of geen vakanties?

Voor menig bedrijf is de vakantieperiode voor de achterblijvers er niet minder om. Je hoeft als gemiddeld bedrijf met een beperkte personeelsomvang geen wetenschapper te zijn om te voorspellen hoe stressvol zo een periode kan zijn als er 'ineens' twee van de tien medewerkers op vakantie zijn. Ja, je kunt het allemaal wel een beetje spreiden, maar met tien medewerkers zijn je mogelijkheden binnen de weken die de zomervakantie duurt, beperkt.

Vakblad Sign bracht door middel van een poll de vakantie gewoontes van bedrijven in die branche in kaart. Van de bedrijven die 'gewoon' openblijven zegt 3% van de ondernemers zelf ook niet op vakantie te gaan, het is domweg te druk. Ook zegt 3% wel open te moeten blijven, omdat de omzet domweg noodzakelijk is. 63% zegt om beurten op vakantie te gaan. Verrassend is dat 30% zegt 'de tent' lekker een paar weken te sluiten.

De after drupa 'drop-down'

Op de redacties van printmedianieuws en blokboek.com kunnen we niet echt spreken van stress, dat zou schromelijk overdreven zijn. Toch is er wel sprake van een soort van 'drop-down' effect na de afgelopen drupa periode. De redactie had haar handen vol aan de stroom van binnenkomende (pers)berichten. Om ze vervolgens duiding te geven en de relevantie ervan te bepalen voor de abonnees en de partners. Een heerlijke tijd, aan nieuws geen gebrek, artikelen die niet te sterk afhankelijk waren van 'het moment' werden 'op voorraad' gezet. De redactionele agenda zat een paar maanden rondom de drupa periode lekker vol.

We zijn wel een beetje gewend aan een rustige(r) periode in de zomer, maar na drupa is het 'drop-down' gevoel wel stukken sterker. Geen stress, nee dat niet, maar wel extra drukte om onze beide titels blijvend te voorzien van relevant nieuws en de daarbij horende achtergronden. Dus 'rustig' is het bepaald niet op de redactie.

In België doen ze het wat dat betreft een stuk relaxter. Onze collega's van Grafisch Nieuws 'sluiten de tent' gewoon tijdens de vakantieperiode. Met het door hun gehanteerde businessmodel kan dat ook. Abonnees betalen immers voor het vakblad, online is 'bijzaak' voor het 'snelle nieuws'. Bij printmedianieuws ligt dat anders, daar betalen de abonnees voor online toegang. Dus zomaar een paar weken dicht met als laatste artikeltitel 'De komende paar weken geen achtergronden bij het nieuws' zou onmogelijk zijn. En dat gebeurt ook niet. Wel hebben we - en wellicht heeft u dat gemerkt - de frequentie van de nieuwsbrief voor de maanden juli en augustus gehalveerd. Dat doen we ook met de nieuwsbrief van blokboek.com. Nu verschijnen beide nieuwsbrieven in een 'om en om' frequentie, zodat er elke week wel een nieuwsbrief bij u binnen kan komen.

Mijn vakantie?

Nee, ik ga in de zomerperiode dus niet op vakantie. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om twee of drie keer meer te betalen voor een huisje of een vliegreis naar een (te) warm land. Wij gaan liever in het voor- of najaar, wanneer ook elders in Europa de temperaturen weer redelijk te noemen zijn. Want nu naar een land waar het 40 graden is, is voor ons niet het ultieme vakantiegevoel. Na een dag op de redactie (zonder airco) genieten we van onze eigen tuin, zeker met de eindelijk gearriveerde zomerse periode, waar mensen nu alweer over aan het klagen zijn. Van mij mag het in augustus zo blijven. Zonder (vakantie)stress. Heerlijk.

kopfoto: Pixabay

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. 63% Nederlanders leest tijdens vakantie offline MULTIMEDIA - De Magazine Media Associatie (MMA) onderzocht onder 1.150 Nederlanders van zestien jaar en ouder, de leesvoorkeuren tijdens de vakantieperiode. Het onderzoek werd uitgevoerd door Panelwizard....
  2. Werknemer niet op tijd terug van vakantie SOCIAAL - De zomervakantie ligt al weer lang achter ons. Toch hebben de rechters van het Gerechtshof  ’s-Hertogenbosch zich onlangs moeten buigen over een kwestie rondom een niet op tijd...
  3. CNV: Nieuwe Crown Van Gelder zonder cao BEDRIJVEN - EPAC Technologies zou volgens de vakbond CNV Vakmensen de 'oude' cao niet willen overnemen. Dat schreef de IJmuider Courant vanochtend in haar krant....
  4. Steun van Slob ‘reddingsboei’ zonder bereik BRANCHE - Natuurlijk klinkt 11 miljoen als een fors bedrag dat minister Slob uittrekt voor lokale- en regionale media. Maar die zijn er in dusdanig grote mate dat per titel...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

31 juli 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: column Tags: drupa, poll, redactie, sign.nl, stress, vakantie, werken

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • ECO3 investeert in schonere lucht bij Duitse productie van offsetplaten 9 juli 2025
  • Grafisch Nieuws in nieuw jasje 9 juli 2025
  • KVGO magazine en GO! magazine samen uitgegroeid tot volwaardig brancheblad 7 juli 2025
  • Kyocera Nixka lanceert Belharra inkjetfotoprinter in Europa 4 juli 2025
  • NCV viert jubileum met glossy ‘Mijn Cosmetica’ 3 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow
  • CanPack’s àndere offsetdruk op metaalverpakkingen
  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten
  • Miller Newsprint op Malta: kranten op SCREEN

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.