
BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die voor ondernemers binnen de branche relevant zijn. De belangrijkste bevindingen voor de komende maanden. Deel 2.
• Leestijd ca. 3 minuten, lees ook deel 1
• Dit artikel is gemaakt door de redactie van printmedianieuws in opdracht van A&O fondsgrafimediabranche
• Download het volledige rapport

In deel 1 werden de algemene economische ontwikkelingen voor de eerste periode in 2025 onder de loep genomen. Daarnaast orderontvangst, orderwaarde en daaruit voortvloeiend voorspellingen rondom omzet, toegevoegde waarde en winst. In dit artikel meer over investeringen, belemmeringen en personele ontwikkelingen. A&O fonds grafimediabranche zal per kwartaal steeds een aantal aspecten die belichten die tezamen als 'de barometer' voor de branche moet gaan fungeren.
Investeringen laten een lichte toename zien in 2025

Vanaf 2021 is te zien dat de 'bereidheid' tot het doen van investeringen elk jaar toenam, dat is ook de prognose voor 2025. Gemiddeld is de toename nog gering (zie gele lijn, die slechts iets oploopt vanaf 2023). 15% denkt dat de investeringen zullen afnemen. Details over de aard van de investeringen worden (nog) niet gegeven. Dergelijke gegevens komen niet bij de officiële instantie terecht die de basis van het cijfermateriaal aanleveren. Wellicht is het de moeite dergelijke gegevens binnen via bedrijfstak enquête te verkrijgen. Op die manier kan ook de mate van innovatie en daarbinnen de transformatie van analoog naar digitaal worden gevolgd.
Belemmeringen bij de bedrijfsuitvoering
Er zijn talrijke belemmeringen te definiëren bij de bedrijfsuitvoering. De belangrijkste worden in het onderzoek als volgt benoemd:
- onvoldoende vraag
- tekort aan arbeidskrachten
- financiële beperkingen
- tekort aan productiemiddelen

Hetgeen meteen opvalt is dat de personele tekorten aan het afnemen zijn en verder zullen krimpen in 2025. Toch ziet 20% van de bedrijven personeelstekorten als een probleem. De afname zou enerzijds kunnen komen door (gedwongen) bedrijfsbeëindigingen, maar ook fusies en workflow optimalisatie, waardoor minder medewerkers nodig zijn om hetzelfde volume te kunnen produceren. De groep die een dergelijke 'uitfasering' overkomt, kan - afhankelijk van de regio waarin men werkt - terecht komen daar waar juist wel tekorten zijn. Op die manier krimpt het probleem langzaam maar zeker.
Toch toonde 'De Week van de Grafimedia' van indruk.nu het afgelopen jaar juist aan dat heel veel bedrijven die deelnamen aan die campagne juist veel behoefte te hebben aan instroom, al dan niet zij-instromers, maar ook ervaren mensen. Zoals bekend transformeert de branche van oude beroepen naar nieuwe beroepen die op veel plaatsen te definiëren zijn als 'proces operators', veelal intern opgeleid, al dan niet in samenwerking met fabrikanten/leveranciers.
Onvoldoende vraag en financiën
Op de eerste plaats staat 'onvoldoende vraag' als belemmering voor het begin van 2025. In 2024 fluctueerde deze belemmering flink en lijkt nu dus toe te gaan nemen. Economische onzekerheid speelt daarbinnen zeker een flinke rol. Gecombineerd met die beperking nemen ook de onzekerheden rondom de financiën toe. Ten opzichte van voorgaande jaren is dat opvallend te noemen.
Productiemiddelen
Ondanks onvoldoende vraag en financiën is de bereidheid om te investeren er dus nog wel. Dat is vooral efficiency gedreven om daarmee juist kosten te besparen en meer capaciteit te bundelen in nieuwe machines,, die in hoge mate betrouwbaar zijn, doordat onderhoudscycli en het tijdig vervangen van componenten resulteren in een hogere uptime. Productiemiddelen vormen met nog geen 10% nog nauwelijks een belemmering.
Personeelssterkte

Gemiddeld voorspellen de ondernemers dat de personele omvang begin 2025 gelijk zal blijven. De gele lijn laat een trend net iets onder het nul niveau zien. 2024 liet de route naar die trend al een beetje zien, terwijl in 2023 er een duidelijk toename te zien was.
Conclusies

De nieuwe opzet van het A&O fonds grafimediabranche is nog even wennen. Als 'barometer' is de huidige rapportage wellicht nog iets te uitgebreid. Ook A&O directeur zegt dat in 2025 het gehele proces van kwartaal prognoses nog zeker voor verbeteringen vatbaar is. Maar de eerste stap is naar zijn mening een flinke stap voorwaarts: "We kijken nu vooruit met bewustzijn vanuit de trends van een meer recent verleden. Daar hebben ondernemers wat aan."
Samenvatting

kopbeeld: gegeneerd door midjourney aangevuld met eigen bewerkingen
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.