
TRENDS - Kinderen van nu zijn echte mediakenners. Uit de NMO Kids Monitor 2025 blijkt dat zij moeiteloos schakelen tussen digitale én papieren media. Televisie en smartphones blijven favoriet, maar ook boeken en tijdschriften – met Donald Duck als koploper – blijven onverminderd populair.
• Leestijd ca. 1 minuut

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor kinderen, uitgevoerd door Ipsos I&O onder 1.025 kinderen van 6 tot 12 jaar, toont een veelzijdig mediagedrag waarbij verschillende platformen en vormen naast elkaar bestaan.
Televisie
Televisie is bij kinderen het medium met het grootste bereik. Daarnaast groeit het gebruik van smartphones en tablets gestaag. Kinderen gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen. Maar ook papieren media blijven een prominente rol spelen.
Donald Duck
Donald Duck is met afstand het meest gelezen tijdschrift, gevolgd door tal van andere titels. De resultaten tonen aan dat kinderen ook in het digitale tijdperk veel waarde hechten aan tastbare media. Ook boeken blijven geliefd: 83% leest op papier en een derde van de kinderen las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Oudere kinderen (10-12 jaar) lezen minder dan jongere (6-9 jaar). Kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder.
Internet
Het internetgebruik van kinderen is divers: zij bezoeken vooral YouTube, maar ook educatieve sites en zelfs ChatGPT wordt door 23% gebruikt. WhatsApp is de meest gebruikte sociale media app, gevolgd door TikTok. Oudere kinderen (10-12 jaar) zijn actiever op sociale media dan jongere kinderen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.