• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Duurzame inzetbaarheid deel 4: Leren en Ontwikkelen

create-your-future

SOCIAAL – Hoe zorg je dat medewerkers zich blijven ontwikkelen en klaar zijn voor de toekomst? Het laatste deel in serie 'duurzame inzetbaarheid', opgezet door A&O fonds Grafimediabranche.

• Leestijd ca. 2 minuten
• Download (PDF) de complete infographic over ‘Leren en ontwikkelen’
• Lees ook deel 1, deel 2 en deel 3

In een sector die voortdurend in beweging is, is leren en ontwikkelen geen luxe, maar noodzaak. Digitalisering, automatisering en veranderende klantvragen vragen om medewerkers die hun kennis en vaardigheden blijven vernieuwen. Tegelijkertijd kampt de grafimediabranche met een tekort aan goed geschoold personeel. Juist daarom is het cruciaal dat huidige medewerkers zich blijven ontwikkelen: om hun inzetbaarheid te vergroten, de continuïteit van bedrijven te waarborgen en de sector toekomstbestendig te houden. Toch blijkt uit de meest recente cijfers van het TNO/NEA onderzoek dat de grafimediabranche hierin nog een flinke slag kan maken.  

Waar staan we nu?  

De infographic laat zien dat er een duidelijke kloof bestaat tussen de huidige situatie en de gewenste ontwikkelcultuur. Zo vindt slechts 53% van de medewerkers dat hun kennis en vaardigheden goed aansluiten bij hun werk, tegenover 61% landelijk. Tegelijkertijd geeft 8% aan minder kennis te hebben dan nodig, terwijl 39% juist méér kennis heeft dan de functie vraagt.  

Opvallend is dat 83% van de medewerkers de afgelopen twee jaar géén opleiding of cursus volgde, tegenover 48% landelijk. Toch geeft bijna 4 op de 10 medewerkers aan wél behoefte te hebben aan scholing, of om het huidige werk beter te doen (12%), om voorbereid te zijn op toekomstige veranderingen (19%) of om de eigen kansen op de arbeidsmarkt te vergroten (21%). (zie afbeelding hieronder)

Wendbaarheid en toekomstbestendigheid  

Uit deze cijfers blijkt dat er aanzienlijk onbenut potentieel bestaat. Hoewel medewerkers bereid zijn zich verder te ontwikkelen, komt dit vaak niet vanzelf tot stand. Zonder structurele aandacht voor leren en ontwikkeling loopt de sector het risico achter te blijven op het gebied van flexibiliteit en innovatie. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het bovendien van groot belang om medewerkers te behouden. 

Aan de slag met Leren en Ontwikkelen

Binnen de Ontwikkelroute van Create Your Future worden bedrijven geholpen om een ontwikkelcultuur te creëren. Zo krijgen bedrijven grip op de kennisgaps, worden medewerkers gestimuleerd om zelf regie te nemen en groeit de wendbaarheid van de organisatie.  

Subsidie beschikbaar  

Tot en met het einde van dit jaar kunnen bedrijven gebruikmaken van de MDIEU-subsidieregeling voor activiteiten rondom duurzame inzetbaarheid. KVGO-leden ontvangen tot 75% subsidie, niet-leden tot 35% (zolang budget toereikend is en projecten uiterlijk 31 december 2025 zijn afgerond).  

Bekijk de complete infographic over Leren & Ontwikkelen en ontdek waar jouw organisatie kan groeien. Meer informatie: info@createyourfuture.nl of bel 06-21513213  

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Duurzame inzetbaarheid in vier delen  SOCIAAL – Goed leiderschap is meer dan het aansturen van processen en het halen van deadlines. Het bepaalt in hoge mate hoe medewerkers hun werk ervaren, hoeveel autonomie zij voelen...
  2. Duurzame inzetbaarheid in vier delen SOCIAAL - In de grafimediabranche verandert er veel en snel. Juist daarom is het belangrijk om te investeren in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Niet alleen om genoeg capaciteit te...
  3. ‘Duurzame inzetbaarheid in grafimediabranche’ PARTNER BIJDRAGE - Een grootschalige analyse van arbeidsomstandigheden in de grafimediabranche laat zien dat er werk aan de winkel is op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zeker nu de sector...
  4. Duurzame inzetbaarheid in 4 delen: Behoud personeel SOCIAAL - Hoe zorg je dat medewerkers gemotiveerd en betrokken blijven, zodat ze niet uitstromen maar juist duurzaam inzetbaar blijven? Deel 3 uit een serie van 4....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

24 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: sociaal Tags: A&O fonds grafimediabranche, Create Your Future, GOC, infographic, leren en ontwikkelen, subsidies

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Duurzame inzetbaarheid deel 4: Leren en Ontwikkelen
  • PEFC lanceert platform over duurzaam papiergebruik
  • Expositie met alternatieve verkiezingsposters
  • Significans innovatieve speler op nieuw AI paviljoen
  • A&O fonds: ‘Werknemers 2025’ in de branche – deel 2

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.