• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

KVGO wil rust en stabiliteit binnen nieuwe cao

BRANCHE - Net zoals bij aanvang van de vorige cao onderhandelingen kiest de werkgeverszijde wederom voor een pro-actieve benadering van de cao onderhandelingen. Met de kernwoorden 'rust en stabiliteit' streeft de werkgevers organisatie naar een langere looptijd van de komende cao.

• Leestijd ca. 2 minuten

Hoe lang de nieuwe cao zou moeten doorlopen, is binnen de huidige voorstellen niet duidelijk. De cao die voor de huidige bestond, had een doorlooptijd van 27 maanden. De huidige cao 6 maanden minder. Of de vakbonden gehoor zullen geven aan het verzoek de doorlooptijd te verlengen, zal van een aantal factoren afhangen.

Wat de werkgevers graag willen

KVGO heeft het 'verlanglijstje' op haar eigen website geplaatst (PDF). KVGO benadrukte de nog steeds lastige situatie binnen de branche. Tot en met september van dit jaar zijn maar liefst 23 bedrijven failliet gegaan. Ook voelen veel ondernemers zich volgens het KVGO genoodzaakt te reorganiseren of hun onderneming te verkopen. De bedrijven afname (tot 1016 in 2025) wordt eveneens genoemd als argument dat de branche er echt niet warmpjes bij zit om nieuwe forse looneisen 'zomaar te kunnen doorvoeren'. Daardoor willen de werkgever de de reguliere jaarlijkse salarisaanpassing in lijn te brengen met het algemene marktbeeld. De loonsverhogingen binnen de huidige cao worden 'als zwaar' beoordeeld door de werkgevers.

De huidige jaarlijkse verhogingspercentages van 5 procent (voor lagere schalen A tot en met D) en 3 procent (schalen E tot en met K) zouden namelijk ‘vele malen hoger’ zijn dan gebruikelijk.

Daarnaast kent de branche veel medewerkers met persoonlijke toeslagen uit het verleden. Deze dienden destijds als overgangsmaatregel, maar zijn mee blijven groeien naar de toekomst toe. Deze toeslagen zorgen voor een loonkloof tussen generaties. De wens bestaat deze zogenaamde PT's terug te dringen.

Lonen binnen huidige cao, dit waren de afspraken

  • Looptijd: 21 maanden (1 april 2024 – 1 januari 2026)
  • Salarisverhogingen: 6% per 1 juli 2024 en 4% per 1 juli 2025
  • Eenmalige uitkering van € 100,- bruto op 1 oktober 2024

Die cao werd algemeen verbindend verklaard.

De vakbonden

De algemene looneis van de FNV voor 2026 is een loonsverhoging van 6% en een minimumuurloon van €18. De vakbond streeft ook naar automatische prijscompensatie om de koopkracht te behouden, naast andere arbeidsvoorwaarden zoals werkzekerheid en het aanpakken van werkdruk. CNV zegt voor 2026 in te zetten op een loonsverhoging van 3,5 tot 5 procent, afhankelijk van bedrijfstak en bedrijfssituatie.

De eerste inhoudelijke onderhandelingsronde voor een nieuwe cao staat op 28 oktober in de planning.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. KVGO website: ‘Vakbonden willen meer dan 10%’ BRANCHE - De werkgevers boden afgelopen vrijdag 10% loonsverhoging binnen een looptijd van 27 maanden. Volgens de vakbonden onbespreekbaar, ze hebben de werkgevers opgeroepen nu met een eindbod te komen....
  2. Nieuwe cao onderhandelingen 2026 ‘in de steigers’ BRANCHE - De huidige cao voor de grafimediabranche loopt af op 31 december van dit jaar. Tijd dus om de voorbereidingen te treffen voor nieuwe cao onderhandelingen, die ook dit...
  3. KVGO weigert overleg met vakbonden over nieuwe GrafiMedia CAO Voorzitter Cees Verweij noemt het een ‘unieke actie’ van het KVGO. Het KVGO wil niet praten met de vakbonden zolang deze hun ‘hele hoge looneis’ op tafel houden. ‘Vakbonden staan...
  4. Bonden zeggen ‘in goede sfeer’ nee tegen loonbod BRANCHE - Ondanks de pro-actieve houding van de werkgevers om tijdens het tweede gesprek binnen de onderhandelingen een loonbod van in totaal 7% voor te stellen, menen de vakbonden ondanks...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: cnv, FNV, kvgo, vakbonden, verlanglijstje, werkgevers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo stuurt in Israël 100 medewerkers naar huis
  • KVGO wil rust en stabiliteit binnen nieuwe cao
  • Hoe lang blijft de niche voor inkjet papier bestaan?
  • Drukwerk voor verkiezingen wordt steeds duurzamer
  • A&O fonds over ‘Werknemers 2025’ in de branche

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.