
KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - De Amerikaanse branchorganisatie PRINTING United Alliance maakt serieus werk van de invoering van kunstmatige intelligentie binnen de branche. Zou een dergelijk initiatief ook kunnen werken binnen de Benelux, als onder andere KVGO, Dienstencentrum, GOC en VIGC op dit gebied de krachten bundelen?
• Leestijd ca. 3 minuten

PRINTING UNITED Alliance is al 'exploitant' van de merken Printing Impressions, Packaging Impressions, Wide-format Impressions, In-plant Impressions, Apparelist, and Promo Impressions. De organisatie telt maar liefste 5.000 ledenbedrijven en zo een 20.000 zelfstandigen. Het gezamenlijke ledenaantal is niet alleen in de Verenigde Staten gevestigd, maar ook daarbuiten. Naast hun rol als brancheorganisatie speelt PRINTING United Alliance een grote rol op het gebied van vakbeurzen, waarvan PRINTING UNITED Expo de meest bekende is.
De organisatie bestaat zo een 70 jaar en heeft een jaarlijkse ledenomzet van ca. 112 miljoen dollar, met zo een 500 medewerkers.

Amy Servi-Bonner
De nieuw gelanceerde PRINTING AI-website laat zien dat Amy Servi-Bonner de dagelijkse leiding heeft gekregen (VP Consulting -- Applied AI & Printing Technology). Zij heeft - met een universitaire achtergrond - als basis veel kennis omtrent MIS/ERP omgevingen binnen printmedia workflows. Volgens bronnen is uitgerekend zij geschikt voor het volgende tijdperk van transformatie van de branche.
Meetbare waarde en groei
AI heeft een flinke groei gekend in diverse segmenten binnen de branche. Veel AI gerelateerde technieken zijn onzichtbaar. Het begon in feite al met de zogenaamde 'predictive maintenance' gereedschappen binnen veel (digitale) productiesystemen, waarmee de uptime kon worden verhoogd om de zelfredzaamheid binnen bedrijven de afhankelijkheid van service-technici reduceerde. Al snel volgden AI gereedschappen binnen MIS/ERP en workflow software. Klantbewegingen werden geautomatiseerd 'gewogen' en daarmee worden steeds vaker betrouwbare voorspellingen gemaakt in omzet, doelgroepen en producten. Allemaal zonder dat de gebruikers zich hoefde af te vragen hoe het één en ander werkte.
AI heeft echte potentie kosten te verlagen en efficiency binnen bedrijven te verhogen.
ChatGPT opende de ogen
Pas toen het ogenschijnlijk eenvoudige ChatGPT verscheen, begon ook de 'gewone mens' de potentie in te zien van AI. In zoekmachines kreeg je linkjes voorgeschoteld naar mogelijke bronnen waarnaar je zelf op zoek moest gaan naar 'concrete antwoorden' op een gestelde vraag. ChatGPT geeft meteen een (volledig en juist?) antwoord. Google en Microsoft volgden snel met hun implementaties van soortgelijke oplossingen binnen respectievelijk Gemini en Co-Pilot.
Ook op vele andere media-gebieden werd de markt overspoeld door AI gerelateerde gereedschappen. Beeld- en video genererende gereedschappen volgden elkaar in hoog tempo op, met natuurlijk heel veel discussie over de echtheid van de content, eventueel geschonden copyrights en natuurlijk privacy. Het inde van al die discussies is voorlopig nog niet in zicht.
Zeker is wel dat AI ook de printmediabranche ingrijpend zal veranderen. AI biedt een nog te versnipperd landschap aan gereedschappen. Juist daarom is gedegen advies, scholing en begeleiding bij implementaties van groot belang.
Aanbod PRINTING AI Consulting Services
De nieuwe PRINTING AI Consulting Services biedt branchespecifieke expertise om zakelijke uitdagingen aan te pakken en organisaties te helpen bij het definiëren, implementeren en opschalen van AI-gedreven oplossingen. Het adviesaanbod omvat onder andere:
- AI-gereedheid en -strategie
- ERP/MIS-transformatieadvies
- Productiviteitsworkshops
- AI-proof of concept en pilots
- Cybersecurity en compliance
- Fractioneel leiderschap
- OEM- en leveranciersprogramma's
Servi-Bonner over het initiatief: "PRINTING United Alliance heeft zich al bewezen als leider op het gebied van AI-educatie, bronnen en onderzoek voor de drukkerij. Ik ben verheugd om op dit cruciale moment deel uit te maken van het team en rechtstreeks met bedrijven samen te werken om hun pijnpunten aan te pakken, schaalbare AI-strategieën te identificeren en kansen voor innovatie en efficiëntie te ontsluiten."
Ook in de Benelux?
Kunstmatige Intelligentie heeft links en rechts ook de aandacht van onder andere KVGO, Dienstencentrum, GOC en VIGC. Het is wellicht een suggestie de aandacht voor dit onderwerp te versterken door een gezamenlijk platform op te zetten, waarin kennis, kunde en advies centraal staan voor ondernemend Benelux binnen de printmedia branche. In de praktijk blijkt dat het bewuste gebruik van AI binnen diverse processen lang niet altijd deel uitmaakt van de strategie van ondernemingen. Vaak blijven initiatieven van bedrijven steken bij individuele experimenten zonder zicht op de daadwerkelijk mogelijke resultaten.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.