• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

PRINTING United Alliance start met AI consultancy

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - De Amerikaanse branchorganisatie PRINTING United Alliance maakt serieus werk van de invoering van kunstmatige intelligentie binnen de branche. Zou een dergelijk initiatief ook kunnen werken binnen de Benelux, als onder andere KVGO, Dienstencentrum, GOC en VIGC op dit gebied de krachten bundelen?

• Leestijd ca. 3 minuten

PRINTING UNITED Alliance is al 'exploitant' van de merken Printing Impressions, Packaging Impressions, Wide-format Impressions, In-plant Impressions, Apparelist, and Promo Impressions. De organisatie telt maar liefste 5.000 ledenbedrijven en zo een 20.000 zelfstandigen. Het gezamenlijke ledenaantal is niet alleen in de Verenigde Staten gevestigd, maar ook daarbuiten. Naast hun rol als brancheorganisatie speelt PRINTING United Alliance een grote rol op het gebied van vakbeurzen, waarvan PRINTING UNITED Expo de meest bekende is.

De organisatie bestaat zo een 70 jaar en heeft een jaarlijkse ledenomzet van ca. 112 miljoen dollar, met zo een 500 medewerkers.

Amy Servi-Bonner

Amy Servi-Bonner

De nieuw gelanceerde PRINTING AI-website laat zien dat Amy Servi-Bonner de dagelijkse leiding heeft gekregen (VP Consulting -- Applied AI & Printing Technology). Zij heeft - met een universitaire achtergrond - als basis veel kennis omtrent MIS/ERP omgevingen binnen printmedia workflows. Volgens bronnen is uitgerekend zij geschikt voor het volgende tijdperk van transformatie van de branche.

Meetbare waarde en groei

AI heeft een flinke groei gekend in diverse segmenten binnen de branche. Veel AI gerelateerde technieken zijn onzichtbaar. Het begon in feite al met de zogenaamde 'predictive maintenance' gereedschappen binnen veel (digitale) productiesystemen, waarmee de uptime kon worden verhoogd om de zelfredzaamheid binnen bedrijven de afhankelijkheid van service-technici reduceerde. Al snel volgden AI gereedschappen binnen MIS/ERP en workflow software. Klantbewegingen werden geautomatiseerd 'gewogen' en daarmee worden steeds vaker betrouwbare voorspellingen gemaakt in omzet, doelgroepen en producten. Allemaal zonder dat de gebruikers zich hoefde af te vragen hoe het één en ander werkte.

AI heeft echte potentie kosten te verlagen en efficiency binnen bedrijven te verhogen.

ChatGPT opende de ogen

Pas toen het ogenschijnlijk eenvoudige ChatGPT verscheen, begon ook de 'gewone mens' de potentie in te zien van AI. In zoekmachines kreeg je linkjes voorgeschoteld naar mogelijke bronnen waarnaar je zelf op zoek moest gaan naar 'concrete antwoorden' op een gestelde vraag. ChatGPT geeft meteen een (volledig en juist?) antwoord. Google en Microsoft volgden snel met hun implementaties van soortgelijke oplossingen binnen respectievelijk Gemini en Co-Pilot.
Ook op vele andere media-gebieden werd de markt overspoeld door AI gerelateerde gereedschappen. Beeld- en video genererende gereedschappen volgden elkaar in hoog tempo op, met natuurlijk heel veel discussie over de echtheid van de content, eventueel geschonden copyrights en natuurlijk privacy. Het inde van al die discussies is voorlopig nog niet in zicht.

Zeker is wel dat AI ook de printmediabranche ingrijpend zal veranderen. AI biedt een nog te versnipperd landschap aan gereedschappen. Juist daarom is gedegen advies, scholing en begeleiding bij implementaties van groot belang.

Aanbod PRINTING AI Consulting Services

De nieuwe PRINTING AI Consulting Services biedt branchespecifieke expertise om zakelijke uitdagingen aan te pakken en organisaties te helpen bij het definiëren, implementeren en opschalen van AI-gedreven oplossingen. Het adviesaanbod omvat onder andere:

  • AI-gereedheid en -strategie
  • ERP/MIS-transformatieadvies
  • Productiviteitsworkshops
  • AI-proof of concept en pilots
  • Cybersecurity en compliance
  • Fractioneel leiderschap
  • OEM- en leveranciersprogramma's

Servi-Bonner over het initiatief: "PRINTING United Alliance heeft zich al bewezen als leider op het gebied van AI-educatie, bronnen en onderzoek voor de drukkerij. Ik ben verheugd om op dit cruciale moment deel uit te maken van het team en rechtstreeks met bedrijven samen te werken om hun pijnpunten aan te pakken, schaalbare AI-strategieën te identificeren en kansen voor innovatie en efficiëntie te ontsluiten."

Ook in de Benelux?

Kunstmatige Intelligentie heeft links en rechts ook de aandacht van onder andere KVGO, Dienstencentrum, GOC en VIGC. Het is wellicht een suggestie de aandacht voor dit onderwerp te versterken door een gezamenlijk platform op te zetten, waarin kennis, kunde en advies centraal staan voor ondernemend Benelux binnen de printmedia branche. In de praktijk blijkt dat het bewuste gebruik van AI binnen diverse processen lang niet altijd deel uitmaakt van de strategie van ondernemingen. Vaak blijven initiatieven van bedrijven steken bij individuele experimenten zonder zicht op de daadwerkelijk mogelijke resultaten.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. PRINTING United eerste grote vakbeurs na drupa EVENEMENTEN - Na drie dagen worden vandaag de deuren van PRINTING United Expo alweer gesloten. Het is het grootste beursevenement van Noord-Amerika, maar staat in alles niet in verhouding tot...
  2. Printing United Expo ‘middenbeurs’ richting drupa? OPINIE - Printing Impressions blikte terug de recent gehouden vakbeurs in Las Vegas. Analisten zeggen dat de grafische branche zijn goede 'mojo' heeft teruggevonden. Zijn die positieve resultaten een voorbode...
  3. Xerox aanwezig op PRINTING United Expo 2024 OPINIE - Na de bewuste afwezigheid tijdens drupa dit jaar in Düsseldorf, blijkt dat Xerox wel zal exposeren op de veel kleinere PRINTING United Expo in Las Vegas. De beurs...
  4. Welke innovaties op Printing United Expo 2022? BUITENLAND - Volgende week gaan in Las Vegas de deuren open voor bijna 700 exposanten voor de 2022 editie van Printing United Expo. Een kort samenvattend overzicht van een aantal...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

17 oktober 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: Dienstencentrum, GOC, kvgo, PRINTING United Alliance start met AI consultancy, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo stuurt in Israël 100 medewerkers naar huis
  • KVGO wil rust en stabiliteit binnen nieuwe cao
  • Hoe lang blijft de niche voor inkjet papier bestaan?
  • Drukwerk voor verkiezingen wordt steeds duurzamer
  • A&O fonds over ‘Werknemers 2025’ in de branche

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.