
PRODUCTIE INNOVATIE - Google claimt het beste beeldgeneratie programma te hebben ontwikkeld ten opzichte van de vele concurrenten die dit speelveld hebben betreed. Nano Banana bestond al, maar zal bij (creatieve) grafici niet echt zijn opgevallen. Dat is en blijft de markt van Adobe Photoshop, die ook de nodige AI 'aan boord' heeft. Gaat de Pro versie het speelveld definitief veranderen?
• Leestijd ca. 4 minuten
Belangrijk is bij beeldcreatie applicaties het onderscheid te maken ten opzichte van Adobe Photoshop. Ooit was die applicatie bedoeld voor het aanpassen van beelden ten behoeve van grafische productie doeleinden. Creatieve bewerkingen zijn daar in de loop der jaren aan toegevoegd. Toch verklaart Google Photoshop als 'officially dead'.
Alle AI gerelateerde 'beeld gereedschappen' zijn vooral gericht op creativiteit en dus minder op productie.
Kijk vervolgens naar onderstaande introductiefilm om een indruk te krijgen van het begin van Nano Banana. Je moet wel even 15 minuutjes de tijd nemen.
Google maakt haast met AI: afgelopen week werd Gemini 3 Pro gelanceerd
De Pro versie werd afgelopen week gelanceerd nadat eerder in die week al het ChatGPT alternatief Gemini 3 Pro werd gelanceerd. Nano Banana Pro maakt dan ook gebruik van Gemini 3 Pro. Met beide lanceringen lijkt Google steeds meer leidend te willen worden in de AI race. Maar het is te vroeg om nu al de conclusie te trekken dat dat succes ook werkelijk behaald is of gaat worden. De concurrentie zit niet stil.
De voorgaande versie van Nano Banana werkte op basis van Gemini 2.5 Flash en werd beoordeeld als 'leuk speelgoed', de nu beschikbaar gekomen Pro versie wordt beoordeeld als 'professioneel gereedschap'.
Gericht op fotografen en ontwerpers
AI Report liet een duidelijke foto zien waarin aan Nano Banana Pro werd gevraag om de bloemen in de linker onderstaande foto 'scherp' te maken en het gezicht 'onscherp'.

ook is in de nieuwe versie de resolutie verhoogd van 1024 x 1024 naar maximaal 4096 x 4096 pixels, hetgeen de output indirect (RGB beelden) geschikt maakt voor print. Tekst plaatsen binnen beelden is voor veel van de beschikbare beeldgeneratie gereedschappen een lastige klus. Ook de redactie van printmedianieuws ontdekte dat euvel bij zowel ChatGPT als bij Midjourney. Veelal onleesbaar, tal van spelfouten en ook geen resultaten in de gewenste typografie.

In het artikel van AI Report testte Ethan Mollick (de auteur van het bekende boek 'Slimmer werken met AI' de mogelijkheden met tekst. Hij vroeg een infographic/stroomdiagram te maken voor het roosteren van brood. Het eindresultaat was verbluffend.

Gebruikmakend van Google Search
Het ligt natuurlijk voor de hand dat Nano Banana Pro volop gebruik maakte van Google Search om bronnen te raadplegen. Natuurlijk zijn hier ook risico's aan verbonden. En dat geldt natuurlijk voor het hele speelveld van AI: 'Is alle data wel te vertrouwen?'. Wanneer een AI model voor ca. 70-80% te vertrouen is, heb je nog wel de neiging de geleverde data te controleren, maar zodra dit percentage 95% of meer gaat worden, ben je wellicht sneller geneigd 'alles voor waarheid' aan te nemen.
Businessmodel
Gratis is Nano Banana Pro niet. Er wordt afgerend op basis van een elk gegenereerd beeld op een bepaalde resolutie:
- $0,039 per beeld van 1024 pixels (genoeg voor web afbeeldingen)
- $0,139 per beeld voor 2048 pixels (genoeg voor foto's op 10 x 15 cm)
- $0,24 per beeld voor 4096 pixels (geschikt voor print doeleinden)
De 'gewone' Nano Banana blijft gratis, dus goed genoeg om een idee te visualiseren. gebruik dan alleen de Pro versie als je het design wilt voorzien van tekst en/of een hogere resolutie wenst.
Bij een Plus of Pro abonnement op ChatGPT betaal je niet voor het maken van beelden (weliswaar met een fair-use policy), gebruik je alleen de kosteloze basis, dan betaal je tussen de $001, en $0,17 per beeld, ook afhankelijk van de resolutie.
Samenvattend totaaloverzicht
Het vergelijken van beschikbare gereedschappen is in de praktijk vrij lastig, juist omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. Eén ding is zeker. Adobe Photoshop zal niet zo heel snel verdwijnen binnen de printmedia branche. De basis wordt nog altijd gevormd door professionele grafische bewerkingen in zowel RGB als CMYK, met daaraan gekoppelde kleurgamma's. De AI gereedschappen zijn als het ware tegen die basis 'aangeplakt'.
Maar in het meer creatieve proces worden de vergelijkingen lastiger. Onderstaand tabel laat zien hoeveel aspecten er komen kijken bij het maken van een dus niet eenvoudige keuze.

Conclusie
Adobe Photoshop ondervindt al veel concurrentie op het gebied van beeldcreatie, maar zeker niet op het gebied van grafische beeldverwerking. Dat onderdeel wordt door de AI aanbieders op dit gebied domweg vergeten en zeggen maar al te graag 'Photoshop killer' te zijn. Die vooringenomenheid is volkomen onterecht. Wel kan het marktaandeel van Photoshop in creatieve omgevingen afnemen, omdat fotografen en creatieven doorgaans minder bezig zijn met productietechnische aspecten om een beeld in CMYK te laten voldoen aan de specificaties in print voor uiteenlopende druk- en printprocessen.


Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.