• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Heeft Google goud in handen met Nano Banana Pro?

PRODUCTIE INNOVATIE - Google claimt het beste beeldgeneratie programma te hebben ontwikkeld ten opzichte van de vele concurrenten die dit speelveld hebben betreed. Nano Banana bestond al, maar zal bij (creatieve) grafici niet echt zijn opgevallen. Dat is en blijft de markt van Adobe Photoshop, die ook de nodige AI 'aan boord' heeft. Gaat de Pro versie het speelveld definitief veranderen?

• Leestijd ca. 4 minuten

Belangrijk is bij beeldcreatie applicaties het onderscheid te maken ten opzichte van Adobe Photoshop. Ooit was die applicatie bedoeld voor het aanpassen van beelden ten behoeve van grafische productie doeleinden. Creatieve bewerkingen zijn daar in de loop der jaren aan toegevoegd. Toch verklaart Google Photoshop als 'officially dead'.

Alle AI gerelateerde 'beeld gereedschappen' zijn vooral gericht op creativiteit en dus minder op productie.

Kijk vervolgens naar onderstaande introductiefilm om een indruk te krijgen van het begin van Nano Banana. Je moet wel even 15 minuutjes de tijd nemen.

Google maakt haast met AI: afgelopen week werd Gemini 3 Pro gelanceerd

De Pro versie werd afgelopen week gelanceerd nadat eerder in die week al het ChatGPT alternatief Gemini 3 Pro werd gelanceerd. Nano Banana Pro maakt dan ook gebruik van Gemini 3 Pro. Met beide lanceringen lijkt Google steeds meer leidend te willen worden in de AI race. Maar het is te vroeg om nu al de conclusie te trekken dat dat succes ook werkelijk behaald is of gaat worden. De concurrentie zit niet stil.

De voorgaande versie van Nano Banana werkte op basis van Gemini 2.5 Flash en werd beoordeeld als 'leuk speelgoed', de nu beschikbaar gekomen Pro versie wordt beoordeeld als 'professioneel gereedschap'.

Gericht op fotografen en ontwerpers

AI Report liet een duidelijke foto zien waarin aan Nano Banana Pro werd gevraag om de bloemen in de linker onderstaande foto 'scherp' te maken en het gezicht 'onscherp'.

Scherpte en onscherpte: makkelijk te 'sturen' binnen Nano Banana Pro

ook is in de nieuwe versie de resolutie verhoogd van 1024 x 1024 naar maximaal 4096 x 4096 pixels, hetgeen de output indirect (RGB beelden) geschikt maakt voor print. Tekst plaatsen binnen beelden is voor veel van de beschikbare beeldgeneratie gereedschappen een lastige klus. Ook de redactie van printmedianieuws ontdekte dat euvel bij zowel ChatGPT als bij Midjourney. Veelal onleesbaar, tal van spelfouten en ook geen resultaten in de gewenste typografie.

In het artikel van AI Report testte Ethan Mollick (de auteur van het bekende boek 'Slimmer werken met AI' de mogelijkheden met tekst. Hij vroeg een infographic/stroomdiagram te maken voor het roosteren van brood. Het eindresultaat was verbluffend.

Klik voor vergrote weergave

Gebruikmakend van Google Search

Het ligt natuurlijk voor de hand dat Nano Banana Pro volop gebruik maakte van Google Search om bronnen te raadplegen. Natuurlijk zijn hier ook risico's aan verbonden. En dat geldt natuurlijk voor het hele speelveld van AI: 'Is alle data wel te vertrouwen?'. Wanneer een AI model voor ca. 70-80% te vertrouen is, heb je nog wel de neiging de geleverde data te controleren, maar zodra dit percentage 95% of meer gaat worden, ben je wellicht sneller geneigd 'alles voor waarheid' aan te nemen.

Businessmodel

Gratis is Nano Banana Pro niet. Er wordt afgerend op basis van een elk gegenereerd beeld op een bepaalde resolutie:

  • $0,039 per beeld van 1024 pixels (genoeg voor web afbeeldingen)
  • $0,139 per beeld voor 2048 pixels (genoeg voor foto's op 10 x 15 cm)
  • $0,24 per beeld voor 4096 pixels (geschikt voor print doeleinden)

De 'gewone' Nano Banana blijft gratis, dus goed genoeg om een idee te visualiseren. gebruik dan alleen de Pro versie als je het design wilt voorzien van tekst en/of een hogere resolutie wenst.

Bij een Plus of Pro abonnement op ChatGPT betaal je niet voor het maken van beelden (weliswaar met een fair-use policy), gebruik je alleen de kosteloze basis, dan betaal je tussen de $001, en $0,17 per beeld, ook afhankelijk van de resolutie.

Samenvattend totaaloverzicht

Het vergelijken van beschikbare gereedschappen is in de praktijk vrij lastig, juist omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. Eén ding is zeker. Adobe Photoshop zal niet zo heel snel verdwijnen binnen de printmedia branche. De basis wordt nog altijd gevormd door professionele grafische bewerkingen in zowel RGB als CMYK, met daaraan gekoppelde kleurgamma's. De AI gereedschappen zijn als het ware tegen die basis 'aangeplakt'.

Maar in het meer creatieve proces worden de vergelijkingen lastiger. Onderstaand tabel laat zien hoeveel aspecten er komen kijken bij het maken van een dus niet eenvoudige keuze.

Klik voor vergrote weergave

Conclusie

Adobe Photoshop ondervindt al veel concurrentie op het gebied van beeldcreatie, maar zeker niet op het gebied van grafische beeldverwerking. Dat onderdeel wordt door de AI aanbieders op dit gebied domweg vergeten en zeggen maar al te graag 'Photoshop killer' te zijn. Die vooringenomenheid is volkomen onterecht. Wel kan het marktaandeel van Photoshop in creatieve omgevingen afnemen, omdat fotografen en creatieven doorgaans minder bezig zijn met productietechnische aspecten om een beeld in CMYK te laten voldoen aan de specificaties in print voor uiteenlopende druk- en printprocessen.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Produktie Nano inkten van Landa in handen Altana BEDRIJVEN - Het Duitse Altana neemt de Landa Metallography technology over van Benny Landa. Het bedrijf stak in 2014 al 100 miljoen euro in de veelbelovende printtechnologie van Landa. Zijn...
  2. Font Flipper: Tinder for Google fonts PRODUCTIE INNOVATIE  - De queeste naar het ultieme lettertype voor je ontwerp kan soms een frustrerende en tijdrovende zoektocht zijn. Niet zo met Font Flipper, de matchmaker voor font lovers....
  3. Google 25 jaar: niet voor iedereen een feestje MULTIMEDIA - Wereldwijd meldden de media gisteren dat Google 25 jaar bestaat. Larry Page en Sergey Brin stonden aan de wieg van wat nu een 'grootmacht wordt genoemd, waarmee overheden...
  4. Google Play Books actief op Nederlandse markt Vorige week is Google in ons land actief geworden met de lang verwachte verkoop van e-books. Vooral het spel rondom BTW tarieven in vergelijking tot gedrukte boeken speelt een rol...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

26 november 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: Adobe Photoshop, AI, AI Report, businessmodel, Gemini 3 Pro, google, Google Search, Nano Banana Pro

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Heeft Google goud in handen met Nano Banana Pro?
  • Domino’s roll2roll digital printscience; Engels vernuft
  • Boek ‘Timber Truth’ ontkracht mythes over houtbouw
  • MPS Systems start door als MPS Printing
  • PostNL verspreidt noodinformatieboekje

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.