• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

AWVN directeur: geen loonsverhogingen meer

BRANCHE - De nieuwe directeur van AWVN, Lisette van Breugel, meldt in diverse landelijke- en regionale media, dat het in veel sectoren niet goed gaat en dat de door de vakbonden gevraagde loonoffer van de werkgevers zijn einde heeft bereikt.

• Leestijd ca. 3 minuten

Ze schuwt met haar stelling niet dat Nederland zich (waarschijnlijk) moet opmaken van een 'golf aan reorganisaties'. Daarbij zegt ze ook nog dat Nederland zich uit de markt prijst en dat bedrijven naar het buitenland vertrekken. Niet mis te verstane stellingen, die ook zeker bij de vakbonden deze week op tafel terecht zullen zijn gekomen.

Lisette van Breugel (foto: persbericht AWVN)

Tegen het FD zei van Breugel dat al heel wat cao's qua loongebouw vanuit onderlinge conflicten tot stand zijn gekomen, vaak tot ongenoegen van de werkgevers. Breugel in het FD: "Eén op de drie cao’s kwam tot stand via een eindbod, waarbij de vakbonden en werknemers het niet verder met elkaar eens konden worden. Vorig jaar was dat voor één op de vijf cao’s het geval."

Van Breugel in de landelijke media: "De koopkracht is inmiddels over de hele linie hersteld. Als lonen nog verder toenemen, prijzen we onszelf uit de markt."

Vandaag reacties vakbonden in de landelijke media

De stellingen van Van Breugel werden al snel door de vakbonden 'opgepikt' en werd vooral het woord 'gemiddelde' onder een vergrootglas gelegd. Volgens de statistieken zouden vanaf 2020 de lonen gemiddeld met 27,9% gestegen zijn, terwijl de inflatie in die periode gemiddeld 27,6% bedroeg.

Door de enorme hoge en voelbare energieprijzen raakte iedereen in 'rep en roer. Dat stelt Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan de Tilburg University vandaag in de landelijke media. Die 'rep en roer' ging toen zelfs zover dat ook premier Mark Rutte en de Nederlandsche Bank zich ging bemoeien met de loonontwikkelingen in ons land.

Gemiddelden liggen vaak buiten de werkelijkheid van bepaalde groepen

Macro economische banderingen gaan vaak uit van gemiddelden. Van Breugel heeft op basis daarvan gelijk als ze zegt dat het 'maar eens over moet zijn' met blijvende stijgingen van lonen.

Jacqie van Stigt, cao coördinator bij FNV noemt in de landelijke media welke prijsverhogingen per bepaalde groep juist hard worden gevoeld in de portemonnee. Rabo econoom Hugo Erken stelt dat iedereen zijn 'eigen inflatie' heeft, afhankelijk van netto loon en bestedingspatronen.

De voorbeelden die hij noemt zijn inderdaad zeer individueel en hebben natuurlijk hun uitwerking op persoonlijk niveau: wel of geen auto, wel of niet roken, wel of geen vakantie(s), wel of geen niet geïsoleerde huurwoning en ga zo maar door.

Erken: "De prijsstijging van koffie blijft goed hangen, maar de hogere prijs van een vakantiehuisje blijft vanwege het eenmalige karakter niet hangen. Beleving van dergelijke bewegingen vallen allemaal onder psycholische effecten."

Vakbond FNV blijft inzetten op 6%

Ondanks alles blijft FNV gewoon inzetten op 6%, voor geheel Nederland, en dus niet 'meetbaar' per individueel geval. CNV is iets genuanceerde en wil een mogelijke stijging per sector bekijken.

Grafimedia cao onderhandelingen

De onderhandelingen voor de komende grafimedia cao verlopen volgens het KVGO tot nu toe moeizaam. Op 24 november jl. zaten de partijen tegenover elkaar met grote onderlinge verschillen. Lonen vormen daarbij zeker een diepgaand onderwerp van gesprek. Maar tot nu toe laat de werkgeversdelegatie nog geen duidelijke signalen achter over hetgeen mogelijk zou kunnen zijn binnen de branche. De oproep van de nieuwe AWVN directeur zal daarbij zeker op tafel komen tijdens de volgende ontmoeting op 8 januari.

kopfoto: Pixabay

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. AWVN tempert loonsverhogingen voor 2026 BRANCHE - De vakbonden FNV en CNV zijn voor 2026 opnieuw stevig gestart in de cao-onderhandelingen. FNV houdt vast aan haar generieke looneis richting alle sectoren, terwijl CNV inzet op...
  2. Nog steeds geen CAO: ‘Het gat is levensgroot’ Twee lange dagen onderhandelen over een nieuwe Grafimedia cao, die bijna een jaar geleden al afliep en toch is er nog steeds geen resultaat. ‘De verschillen tussen de werkgevers en...
  3. “Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.” BRANCHE - In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan 'hun zijde' om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang...
  4. Dag van de Arbeid: en nog steeds geen cao Het begint een beetje gênant te worden voor beide partijen: er wordt al sinds september 2013 onderhandeld over een nieuwe Grafimedia cao. Komen vakbonden en KVGO er vandaag uit, op...

11 december 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: CAO, FNV, Hugo Erken, Jacqie van Stigt, kvgo, Landelijke media, Lisette van Breugel, Ton Wilthagen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • AWVN directeur: geen loonsverhogingen meer
  • A&O fonds Grafimediabranche kijkt vooruit (2)
  • Grafisch Huis wordt begin februari 2026 geopend
  • A&O fonds Grafimediabranche kijkt vooruit (1)
  • Online drukker PeterPrint naar Duitsland

Reacties

  • Peter Luit op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Henk Gianotten op Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.