TRENDS – AI verandert de ontwerpwereld. Niet door ontwerpers te vervangen, maar door ze juist meer ruimte te geven voor creativiteit. Slimme tools nemen repetitief werk over en versnellen processen. Zo houden ontwerpers tijd over voor wat echt telt: sterke ideeën en visuele impact.
Lees verder...
Canva met Affinity en samenwerking HP nog sterker
OPINIE – Afgelopen juli tekende de redactie een opiniestuk op rondom de positie van Adobe met de directe ‘web-to-print’ toevoeging in de nieuwe versie van Adobe Express AI. Veel drukte werd er niet van gemaakt. Maar ondertussen nam Canva Affinity over en kondigde op drupa een stragetische samenwerking met HP aan. Voelt Adobe voor het eerst een stuk concurrentie?
Premium...
Moet Adobe loyaal blijven richting grafische branche?
OPINIE – Markten veranderen, dat is zeker waar. Ook voor Adobe. De software gigant is al lang niet meer exclusief afhankelijk van de omzetten vanuit de grafische branche. Adobe is een brede toeleverancier geworden met talloze applicaties gericht op crossmediale creatie- en productie omgevingen. Mag er desondanks nog enige loyaliteit verwacht worden?
Premium...
AI tools voor ‘media creatie’ volop in ontwikkeling
PRODUCTIE INNOVATIE – Laatst vroeg iemand aan de redactie of wij op de hoogte waren omtrent gereedschappen die via kunstmatige intelligentie eenvoudige templates zou kunnen maken voor eenvoudige online- en/of printmedia uitingen. De redactie vroeg het aan ChatGPT en analyseerde het antwoord.
Premium...
Hoe reageert de markt op Canva?
PRODUCTIE INNOVATIE – Er bestaat een redelijk overzichtelijke reeks gereedschappen om online ‘iets’ te kunnen creëren. Vaak gericht op specifieke applicaties en meestal op basis van basis templates waarbinnen de inhoud is aan te passen. Uiteenlopende reacties op Canva.
Premium...












Reacties