• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Jaaroverzicht 2014: media ontwikkelingen naast print

Vele jaren was de term crossmedia het 'toverwoord' voor innovaties in het media landschap. Anno 2014 hoorde je de term nog nauwelijks, net zoals het woord multimedia uit de jaren negentig. Zijn daarmee de ontwikkelingen ook verdwenen?

cmboDatzelfde zou je kunnen zeggen van de term prepress, ook die term lijkt te devalueren. Echter tijdens één van de najaarsbijeenkomsten van het CMBO bleek nog maar weer eens duidelijk hoe complex de prepress workflow eigenlijk nog steeds is. Nog steeds worden PDF bestanden in de verschillende marktsegmenten aangeleverd met de nodige fouten en dus faalkosten. Of de bedrijfstak daar dan de ogen voor sluit, is niet duidelijk. Maar feit is wel dat je er niemand meer over hoort.

Niet meer drukken of printen

Printmedianieuws sprak en spreekt regelmatig met grafische bedrijven die inmiddels zelf niet meer drukken of printen. Wat doen deze bedrijven dan wel? Je ziet diverse verschuivingen. Bedrijven die stoppen met drukken worden enerzijds (veelal kleine) 'drukwerk makelaars' en sluiten zich aan bij al dan niet grotere ketens van internet drukkers. Ze maken daarbij gebruik van een web-to-print portal, kopen print tegen de meest voordelige prijs in, berekenen hun marge en bedienen vaak een zelfde klantengroep als voorheen. Zonder eigen druk- of printcapaciteit in huis.

Een andere beweging van veel bedrijven is een poging richting de voorkant van het proces: creatie. Ze nestelen zich in het segment van creatieve (reclame) studio's/bureaus, halen creatief personeel binnen, verhuizen naar een aanzienlijk kleiner (goedkoper) bedrijfspand buiten de reguliere bedrijfsparken en kruipen in het media proces van hun klanten.

Een afsplitsing van deze groep bedrijven zoekt met name markten op het gebied van andere media kanalen. Met grafische kennis is het goed mogelijk om een beweging richting 'webs & apps' (maken van websites en mobiele apps) te maken. Deze bedrijven halen dan vooral ICT kennis binnen en in sommige gevallen ook audiovisuele kennis.

Versplintering branche

Met name die twee laatste groepen nemen snel afstand van hun oorspronkelijke grafische imago, krijgen in hoog tempo andere soorten klanten en verdwijnen dus uit het dagelijkse beeld van de grafische branche. Printmedianieuws gaat in 2015 een kleine serie artikelen maken van bedrijven die van oorsprong 100% grafische bedrijven waren en die zich in de afgelopen jaren volledig hebben getransformeerd tot een geheel nieuw type bedrijf. We beginnen in januari met Bakker Crossmedia uit Badhoevedorp.

Balans grafische kennis, creativiteit en ICT

ICT heeft in de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt om nieuwe media producten naast print te kunnen maken. Het ontwikkelen van websites en apps vergt weliswaar nog steeds een forse hoeveelheid technische kennis, maar er is wel veel meer aandacht ontstaan voor de combinatie met grafische kennis en creativiteit. Steeds vaker zie je grafische invloeden in websites, met name op het gebied van typografie begint de zorg voor mooi 'digitaal werk' toe te nemen. Grafici en van oorsprong op print gerichte creatieven beginnen daarbinnen een stukje onderscheid te ontdekken ten opzichte van pure on-line bureaus die veel meer vanuit ICT kennis hun producten ontwikkelen. Deze werelden groeien in hoog tempo naar elkaar toe. Grafische kennis blijft er dus wel degelijk toe doen, ook wanneer de output op een scherm plaatsvindt.

Anderzijds komen specialisten met audiovisuele kennis de grafische vakkennis op hun beurt ondersteunen. Bewegend beeld en geluid zijn ook Hilversum in de afgelopen decennia ontgroeid. Kennis en kunde is als het ware 'uitgewaaierd' over het gehele media landschap. Een vorm van versplintering vanuit een van oorsprong net zo gesloten branche als de grafische branche.

KVMO

kvgoDie versplintering is al jaren gaande en is niet meer te keren. Traditionele brancheorganisaties zien hun ledenaantallen fors afnemen, maar onterecht wordt gesteld dat de branche daardoor kleiner wordt. Buiten de gedwongen bedrijfssluitingen gaan veel bedrijven andere dingen doen. Het CMBO is één van de weinige voorbeelden van een van oorsprong traditionele brancheorganisatie die zich heeft getransformeerd tot een modern kennisnetwerk met diverse disciplines uit multi- en crossmediale omgevingen. Alhoewel nog steeds klein van omvang is het wel een voorbeeld voor het veel grotere KVGO om zich te transformeren tot het KVMO - Koninklijk Verbond van Media Ondernemingen. Zou dat anno 2015 nog levensvatbaar zijn?

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Jaaroverzicht 2014: hoe ging het met ons? Het hele jaar schrijven wij over u en uw industrie. Analyses, achtergronden, interviews en wekelijkse overzichten. In totaal publiceerden we 459 artikelen, verdeeld over zeer 12 categorieën. De feiten....
  2. Jaaroverzicht 2014: de Grafimedia cao, een zware bevalling Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag als laatste in deze reeks: de Grafimedia cao....
  3. Jaaroverzicht 2014: wie waren er in het nieuws? Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn vijf mannen en één vrouw aan de beurt, die...
  4. Jaaroverzicht 2014: ‘Zelf kranten drukken geen kerntaak meer’ Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn de dagbladuitgevers aan de beurt. ‘Zelf drukken geen kerntaak...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

31 december 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: multimedia Tags: cmbo, kvgo, kvmo

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.