• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Jaaroverzicht 2014: media ontwikkelingen naast print

Vele jaren was de term crossmedia het 'toverwoord' voor innovaties in het media landschap. Anno 2014 hoorde je de term nog nauwelijks, net zoals het woord multimedia uit de jaren negentig. Zijn daarmee de ontwikkelingen ook verdwenen?

cmboDatzelfde zou je kunnen zeggen van de term prepress, ook die term lijkt te devalueren. Echter tijdens één van de najaarsbijeenkomsten van het CMBO bleek nog maar weer eens duidelijk hoe complex de prepress workflow eigenlijk nog steeds is. Nog steeds worden PDF bestanden in de verschillende marktsegmenten aangeleverd met de nodige fouten en dus faalkosten. Of de bedrijfstak daar dan de ogen voor sluit, is niet duidelijk. Maar feit is wel dat je er niemand meer over hoort.

Niet meer drukken of printen

Printmedianieuws sprak en spreekt regelmatig met grafische bedrijven die inmiddels zelf niet meer drukken of printen. Wat doen deze bedrijven dan wel? Je ziet diverse verschuivingen. Bedrijven die stoppen met drukken worden enerzijds (veelal kleine) 'drukwerk makelaars' en sluiten zich aan bij al dan niet grotere ketens van internet drukkers. Ze maken daarbij gebruik van een web-to-print portal, kopen print tegen de meest voordelige prijs in, berekenen hun marge en bedienen vaak een zelfde klantengroep als voorheen. Zonder eigen druk- of printcapaciteit in huis.

Een andere beweging van veel bedrijven is een poging richting de voorkant van het proces: creatie. Ze nestelen zich in het segment van creatieve (reclame) studio's/bureaus, halen creatief personeel binnen, verhuizen naar een aanzienlijk kleiner (goedkoper) bedrijfspand buiten de reguliere bedrijfsparken en kruipen in het media proces van hun klanten.

Een afsplitsing van deze groep bedrijven zoekt met name markten op het gebied van andere media kanalen. Met grafische kennis is het goed mogelijk om een beweging richting 'webs & apps' (maken van websites en mobiele apps) te maken. Deze bedrijven halen dan vooral ICT kennis binnen en in sommige gevallen ook audiovisuele kennis.

Versplintering branche

Met name die twee laatste groepen nemen snel afstand van hun oorspronkelijke grafische imago, krijgen in hoog tempo andere soorten klanten en verdwijnen dus uit het dagelijkse beeld van de grafische branche. Printmedianieuws gaat in 2015 een kleine serie artikelen maken van bedrijven die van oorsprong 100% grafische bedrijven waren en die zich in de afgelopen jaren volledig hebben getransformeerd tot een geheel nieuw type bedrijf. We beginnen in januari met Bakker Crossmedia uit Badhoevedorp.

Balans grafische kennis, creativiteit en ICT

ICT heeft in de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt om nieuwe media producten naast print te kunnen maken. Het ontwikkelen van websites en apps vergt weliswaar nog steeds een forse hoeveelheid technische kennis, maar er is wel veel meer aandacht ontstaan voor de combinatie met grafische kennis en creativiteit. Steeds vaker zie je grafische invloeden in websites, met name op het gebied van typografie begint de zorg voor mooi 'digitaal werk' toe te nemen. Grafici en van oorsprong op print gerichte creatieven beginnen daarbinnen een stukje onderscheid te ontdekken ten opzichte van pure on-line bureaus die veel meer vanuit ICT kennis hun producten ontwikkelen. Deze werelden groeien in hoog tempo naar elkaar toe. Grafische kennis blijft er dus wel degelijk toe doen, ook wanneer de output op een scherm plaatsvindt.

Anderzijds komen specialisten met audiovisuele kennis de grafische vakkennis op hun beurt ondersteunen. Bewegend beeld en geluid zijn ook Hilversum in de afgelopen decennia ontgroeid. Kennis en kunde is als het ware 'uitgewaaierd' over het gehele media landschap. Een vorm van versplintering vanuit een van oorsprong net zo gesloten branche als de grafische branche.

KVMO

kvgoDie versplintering is al jaren gaande en is niet meer te keren. Traditionele brancheorganisaties zien hun ledenaantallen fors afnemen, maar onterecht wordt gesteld dat de branche daardoor kleiner wordt. Buiten de gedwongen bedrijfssluitingen gaan veel bedrijven andere dingen doen. Het CMBO is één van de weinige voorbeelden van een van oorsprong traditionele brancheorganisatie die zich heeft getransformeerd tot een modern kennisnetwerk met diverse disciplines uit multi- en crossmediale omgevingen. Alhoewel nog steeds klein van omvang is het wel een voorbeeld voor het veel grotere KVGO om zich te transformeren tot het KVMO - Koninklijk Verbond van Media Ondernemingen. Zou dat anno 2015 nog levensvatbaar zijn?

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Jaaroverzicht 2014: de Grafimedia cao, een zware bevalling Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag als laatste in deze reeks: de Grafimedia cao....
  2. Jaaroverzicht 2014: hoe ging het met ons? Het hele jaar schrijven wij over u en uw industrie. Analyses, achtergronden, interviews en wekelijkse overzichten. In totaal publiceerden we 459 artikelen, verdeeld over zeer 12 categorieën. De feiten....
  3. Jaaroverzicht 2014: wie waren er in het nieuws? Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn vijf mannen en één vrouw aan de beurt, die...
  4. Jaaroverzicht 2014: faillissementen, doorstarts en ‘pre packs’ Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn de grootste faillissementen en de doorstarts (al dan niet...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

31 december 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: multimedia Tags: cmbo, kvgo, kvmo

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Digital Marketing Estafette van CustomerTalk 18 januari 2021
  • Vier uitgevers richten advertentieplatform AdLocal op 18 januari 2021
  • Cijfers online nieuwsconsumptie 2020 in kaart gebracht 15 januari 2021
  • Opnames voor VIGC #BOPE21 in volle gang 15 januari 2021
  • HYBRID Software overgenomen door Global Graphics 15 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘Papierfabriekredder’ Maarten Veth overleden
  • Deelnemen aan virtuele drupa 2021 voor 4900 euro?
  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing