• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Jaaroverzicht 2014: media ontwikkelingen naast print

Vele jaren was de term crossmedia het 'toverwoord' voor innovaties in het media landschap. Anno 2014 hoorde je de term nog nauwelijks, net zoals het woord multimedia uit de jaren negentig. Zijn daarmee de ontwikkelingen ook verdwenen?

cmboDatzelfde zou je kunnen zeggen van de term prepress, ook die term lijkt te devalueren. Echter tijdens één van de najaarsbijeenkomsten van het CMBO bleek nog maar weer eens duidelijk hoe complex de prepress workflow eigenlijk nog steeds is. Nog steeds worden PDF bestanden in de verschillende marktsegmenten aangeleverd met de nodige fouten en dus faalkosten. Of de bedrijfstak daar dan de ogen voor sluit, is niet duidelijk. Maar feit is wel dat je er niemand meer over hoort.

Niet meer drukken of printen

Printmedianieuws sprak en spreekt regelmatig met grafische bedrijven die inmiddels zelf niet meer drukken of printen. Wat doen deze bedrijven dan wel? Je ziet diverse verschuivingen. Bedrijven die stoppen met drukken worden enerzijds (veelal kleine) 'drukwerk makelaars' en sluiten zich aan bij al dan niet grotere ketens van internet drukkers. Ze maken daarbij gebruik van een web-to-print portal, kopen print tegen de meest voordelige prijs in, berekenen hun marge en bedienen vaak een zelfde klantengroep als voorheen. Zonder eigen druk- of printcapaciteit in huis.

Een andere beweging van veel bedrijven is een poging richting de voorkant van het proces: creatie. Ze nestelen zich in het segment van creatieve (reclame) studio's/bureaus, halen creatief personeel binnen, verhuizen naar een aanzienlijk kleiner (goedkoper) bedrijfspand buiten de reguliere bedrijfsparken en kruipen in het media proces van hun klanten.

Een afsplitsing van deze groep bedrijven zoekt met name markten op het gebied van andere media kanalen. Met grafische kennis is het goed mogelijk om een beweging richting 'webs & apps' (maken van websites en mobiele apps) te maken. Deze bedrijven halen dan vooral ICT kennis binnen en in sommige gevallen ook audiovisuele kennis.

Versplintering branche

Met name die twee laatste groepen nemen snel afstand van hun oorspronkelijke grafische imago, krijgen in hoog tempo andere soorten klanten en verdwijnen dus uit het dagelijkse beeld van de grafische branche. Printmedianieuws gaat in 2015 een kleine serie artikelen maken van bedrijven die van oorsprong 100% grafische bedrijven waren en die zich in de afgelopen jaren volledig hebben getransformeerd tot een geheel nieuw type bedrijf. We beginnen in januari met Bakker Crossmedia uit Badhoevedorp.

Balans grafische kennis, creativiteit en ICT

ICT heeft in de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt om nieuwe media producten naast print te kunnen maken. Het ontwikkelen van websites en apps vergt weliswaar nog steeds een forse hoeveelheid technische kennis, maar er is wel veel meer aandacht ontstaan voor de combinatie met grafische kennis en creativiteit. Steeds vaker zie je grafische invloeden in websites, met name op het gebied van typografie begint de zorg voor mooi 'digitaal werk' toe te nemen. Grafici en van oorsprong op print gerichte creatieven beginnen daarbinnen een stukje onderscheid te ontdekken ten opzichte van pure on-line bureaus die veel meer vanuit ICT kennis hun producten ontwikkelen. Deze werelden groeien in hoog tempo naar elkaar toe. Grafische kennis blijft er dus wel degelijk toe doen, ook wanneer de output op een scherm plaatsvindt.

Anderzijds komen specialisten met audiovisuele kennis de grafische vakkennis op hun beurt ondersteunen. Bewegend beeld en geluid zijn ook Hilversum in de afgelopen decennia ontgroeid. Kennis en kunde is als het ware 'uitgewaaierd' over het gehele media landschap. Een vorm van versplintering vanuit een van oorsprong net zo gesloten branche als de grafische branche.

KVMO

kvgoDie versplintering is al jaren gaande en is niet meer te keren. Traditionele brancheorganisaties zien hun ledenaantallen fors afnemen, maar onterecht wordt gesteld dat de branche daardoor kleiner wordt. Buiten de gedwongen bedrijfssluitingen gaan veel bedrijven andere dingen doen. Het CMBO is één van de weinige voorbeelden van een van oorsprong traditionele brancheorganisatie die zich heeft getransformeerd tot een modern kennisnetwerk met diverse disciplines uit multi- en crossmediale omgevingen. Alhoewel nog steeds klein van omvang is het wel een voorbeeld voor het veel grotere KVGO om zich te transformeren tot het KVMO - Koninklijk Verbond van Media Ondernemingen. Zou dat anno 2015 nog levensvatbaar zijn?

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Jaaroverzicht 2014: hoe ging het met ons? Het hele jaar schrijven wij over u en uw industrie. Analyses, achtergronden, interviews en wekelijkse overzichten. In totaal publiceerden we 459 artikelen, verdeeld over zeer 12 categorieën. De feiten....
  2. Jaaroverzicht 2014: de Grafimedia cao, een zware bevalling Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag als laatste in deze reeks: de Grafimedia cao....
  3. Jaaroverzicht 2014: wie waren er in het nieuws? Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn vijf mannen en één vrouw aan de beurt, die...
  4. Jaaroverzicht 2014: ‘Zelf kranten drukken geen kerntaak meer’ Printmedianieuws brengt de laatste dagen van het jaar een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit 2014, gerangschikt naar onderwerp. Vandaag zijn de dagbladuitgevers aan de beurt. ‘Zelf drukken geen kerntaak...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

31 december 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: multimedia Tags: cmbo, kvgo, kvmo

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

Sign&Print Expo 2023 – boek nu je stand

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Rapport A&O fonds grafimediabranche over economische ontwikkelingen 2021 26 januari 2023
  • Verzendkosten: 40% vindt betalen onzin, 19% wil wettelijke verplichting 26 januari 2023
  • Beeld & Geluid opent Mediamuseum 26 januari 2023
  • Wereldwijde storing Microsoft Teams en Outlook 25 januari 2023
  • Nationale Voorleesdagen van start 25 januari 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  •  Allround medewerker Sign & Display / Zünd Operator 
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Ervaren Operator (afdeling Nabewerking
  • Leerling Operator (afdeling Nabewerking
  • Ervaren Operator / Drukker (afdeling Drukkerij)
  • Allround Monteur Technische Dienst

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21
  • “Zelfstandig Crown Van Gelder relatief kwetsbaar.”
  • René de Heij: “Kijk naar de jeugd om te innoveren.”
  • Crown Van Gelder vraagt faillissement aan
  • Digitaal printen: ‘cool voor de volgende generatie’

Reacties

  • Henk Gianotten op Damen Drukkers: “Prijs, kwaliteit en leverzekerheid.”
  • Henk Gianotten op LSC sluit 2 drukkerijen, ontslag voor 656 werknemers
  • Peter Luit op Nieuw contributiemodel KVGO per 1 januari 2023
  • Leon van Nunen op Nieuw contributiemodel KVGO per 1 januari 2023
  • Peter Luit op Production Inkjet Shopping guide van Inkjet Insight

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.