• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Papier is goed voor het milieu’

Dat zegt Oscar Jager, directeur en medeaandeelhouder van Veldhuis Media. ‘En drukwerk is niet oubollig. ‘ Wat zegt Jager nog meer over de grafische bedrijfstak en het succesvol leiden van een grafische onderneming?

veldhuis-mediaAfgelopen najaar werden de grafische activiteiten van Koninklijke Van Gorcum uit Assen overgenomen door Veldhuis Media uit Raalte. Zonder een doorstart of een faillissement, zo kan het dus ook binnen de grafische bedrijfstak. De uitgever/drukker uit Assen stoot haar grafische activiteiten af en gaat als uitgeverij verder. Door de overname van Van Gorcum is het bedrijf uit Raalte in één klap flink gegroeid: in omzet naar 14 miljoen euro en van 50 naar 75 medewerkers, en ook nog winstgevend. Dat zijn goede berichten. Enkele weken geleden vertelde directeur en medeaandeelhouder Oscar Jager (rechts op de foto met mede-directeur De Lange) over zijn bedrijf, waarbij ‘groei’ het belangrijkste onderwerp was. ‘Je moet groeien om te overleven’, zei hij. In dit artikel een aantal belangwekkende opvattingen van Jager over de grafische bedrijfstak en hoe je een bedrijf moet leiden.

Oscar Jager

milieuboomIn loondienst heeft Jager bij een hele reeks bedrijven gewerkt, en altijd in een rol als (bedrijfs)leider van de drukkerij. Bedrijven als Krips, Tulp, Wöhrmann en dergelijke, en tenslotte kwam hij in 2001 bij Veldhuis terecht, nog in loondienst. En sinds 2002 als mede-eigenaar, en met een aantal duidelijke opvattingen over hoe je een grafisch bedrijf moet leiden en met een mening over de Nederlandse grafische markt. ‘De grafische sector heeft een slecht imago. En dat is helemaal niet nodig.’ Hij verwijst daarbij bijvoorbeeld naar het imago van het gebruik van papier, dat slecht zou zijn voor het milieu. ‘Dat klopt helemaal niet. Papier is juist goed voor het milieu. Immers, papier is 100 procent te recyclen. Zonder papierindustrie zou een derde van de bossen wegvallen.’ Door dat slechte imago denken jongeren dat drukwerk niet meer van deze tijd is. ‘Drukwerk is niet oubollig.’ Jager maakt zich ook druk over het vele drukwerk dat over de grens verdwijnt, naar België en Duitsland. ‘Andersom gebeurt dat niet en dat komt vooral omdat de kostenstructuur van veel drukkers in ons land nog te hoog is.’ Kortom, eigen schuld, dikke bult.

Strategie

strategieNaast de noodzaak om te groeien en een voorkeur voor klanten die van drukwerk afhankelijk zijn, heeft Veldhuis ook een strak beleid over het inrichten van de productie. ‘We maken geen drukwerk, we maken producten, in de vorm van full colour katernen, die later worden samengevoegd tot onder meer tijdschriften en boeken.’ Met daarnaast een ver doorgevoerde automatisering, waarbij de drie vellenpersen in het formaat 70/100 precies gelijk zijn aan elkaar, zodat er gemakkelijk kan worden gepland en geproduceerd. Maar ook het personeel moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zegt Jager. ‘We hebben een platte organisatie, en we leggen de verantwoordelijkheid laag in de organisatie.’ Dat houdt onder meer in dat een drukker ’s nachts zelf besluiten kan nemen. ‘Hij hoeft niet te bellen, hij is goed opgeleid bij het GOC en wordt goed betaald.’

KVGO

kvgoJager is met zijn bedrijf ook lid van de Ledenraad, nu al een jaar of drie. ‘Ik dacht, wie alleen vanaf de zijlijn wat roept, mag niet meepraten.’ Maar erg actief is hij niet in het KVGO. ‘Ik heb het gewoon te druk.’ Maar hij kan zich af en toe wel ergeren aan sommige strategisch geregisseerde ‘doorstarts’. ‘Dat hoort gewoon niet’, zegt hij. ‘En het kan in veel gevallen ook anders.’ Daarom is hij er toch wel een beetje trost op dat de overname van Drukkerij Van Gorcum afgelopen najaar op een nette manier is gegaan. Net zoals in 1994 de splitsing van Veldhuis, toen uitgever en drukker uit elkaar gingen. En zo’n overname smaakt naar meer, zegt hij. ‘Want we moeten blijven groeien om te kunnen overleven.’ Maar naast overleven is plezier in het werk even belangrijk. ‘Vooral de combinatie geeft voldoening: continuïteit én plezier.’

Internet portals

drukwerkdealBinnen de bedrijfstak wordt nog wel eens neergekeken op wat is gaan heten ‘internetdrukkers’. ‘Dat woord klopt gewoon niet’, zegt Jager. ‘Voor ons zijn het gewoon goede klanten. Immers, het zijn voor ons opdrachtgevers, die bij ons willen drukken.’ Hij gebruikt dan ook liever het woord internet portals en dat is voor Veldhuis een belangrijke categorie klanten. ‘Mede door onze eigen postverzending kunnen we dit soort klanten goed bedienen.’ Een van zijn grotere klanten is drukwerkdeal.nl, waarvan Veldhuis een preferred supplier is. En het ook deze ontwikkeling van internet portals, die Jager de overtuiging geven dat drukwerk blijft bestaan. Bij een rondleiding door het bedrijf is goed te zien dat er onderscheid wordt gemaakt in de binderijhal tussen de omzet van internet portals en van de andere klanten. ‘Rechts de commerciële omzet en links de productie van internetportals, dicht bij de postverzending.’ Zo op het oog in een verdeling van 20/80, maar daar geeft Jager geen antwoord op.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Veldhuis Media blijft groeien om te overleven Het is een spannend jaar voor Veldhuis Media: de overname van Drukkerij Van Gorcum en een nieuwe drukpers deed de omzet met 50 procent toenemen. ‘Groeien moet om te kunnen...
  2. Veldhuis Media verdient door te investeren in 70/100 BEDRIJVEN - Met 3 achtkleuren persen en 1 vijfkleurenpers behoort Veldhuis Media tot de top van grafisch Nederland. Met deze productiecapaciteit is deze onderneming ook op Europees niveau een speler...
  3. Nieuwe Komori pers voor Veldhuis Media plus overname drukkerij Assen Zelfs het afscheid van een oude vellenpers gaat gepaard met weemoed, zeggen ze bij Veldhuis Media. ‘Maar er komt iets heel bijzonders voor in de plaats’....
  4. Recycling CTP platen bespaart kosten en milieu COLUMN - Agfa en Kodak hebben onlangs aangekondigd dat de prijzen van drukplaten met ongeveer 10% zullen stijgen. Wat kan de industrie doen om deze kostenstijging het hoofd te kunnen...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

18 december 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: mensen Tags: kvgo, Veldhuis Media

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023
  • Fujifilm brengt Uvijet HZ thermoforming inkt uit voor Acuity Prime vlakbedprinters 21 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.