• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Herontdekking van print helemaal niet nodig

printpaktPrint is springlevend, maar kennelijk ziet brancheorganisatie KVGO dat leven zelf niet, getuige het feit dat innovatie boegbeeld Bram ter Beek 'cursussen' gaat geven voor de revitalisering van print: for-kvgo-members-only.

Natuurlijk kan niet worden ontkend dat diverse print segmenten onder druk staan. Economie, samenspel met andere mediakanalen, technologie, veranderende interesses van diverse doelgroepen, zijn echter oorzaken die al decennia lang niet uniek mogen worden genoemd. Dus ook anno 2015 niet.

Verdedigingsmodus

bram

Bram ter Beek

Het KVGO - als symbool van de branche - gaat teveel de verdediging in om print te willen 'herontdekken'. Stap eens uit die comfort zone en ga eens kijken wat er zoal gebeurt in de vele segmenten waar print juist springlevend is. Dat die ontwikkelingen niet allemaal gebeuren binnen de leden van een 'drukkersorganisatie' betekent nog niet dat ze er niet zijn. Diverse uitgevers bouwen beleving door middel van print. 'Print juist als aanjager van de merkbeleving, met inderdaad meer dan alleen papier: producten, bijeenkomsten, trainingen en meer. Boekenuitgevers en ook tijdschriftenuitgevers beginnen deze beweging in toenemende mate te ontdekken. In die zin is de exclusieve promotie van het medium print voor de KVGO leden zo ontzettend overbodig. Dat kanaal leeft echt wel, maar niet op zichzelf. Het gaat dus niet om het kanaal zelf, maar om de beleving van het kanaal. Dus de promotie van print gaat ook niet over de branche zelf, maar om de opdrachtgevers van de branche, die print als onderdeel van hun crossmediale doelstellingen inzetten.

Brievenbusreclame

bbrZo is er bijvoorbeeld vrijwel nooit iemand van het KVGO aanwezig op het congres 'brievenbusreclame', een zeer levendig segment, waarbinnen vele retailers een onvoorwaardelijk geloof hebben in print, ook in 2015. Natuurlijk wordt ook hier gekeken naar on-line en mobiel, maar dat zijn geen concurrenten van print, zoals KVGO voorzitter Cees Verweij in 2009 zei in zijn eerste openbare filmpje. Misschien is er nog tijd om een kaartje te bestellen voor de 21e van deze maand. In dit segment is promotie van print door middel van 'Print Pakt' echt niet nodig.

KVGO lijkt als 'ledenclub' nieuwe printende doelgroepen onvoldoende te kunnen bereiken

Uitgevers

Pratend met diverse uitgevers is het ook niet echt logisch om print als solo-kanaal te promoten. Het is natuurlijk niet zo dat print haar monopolie zal herwinnen, als dat er überhaupt al was. Het is niet te hopen dat het KVGO haar energie daarop richt, want dat zou op voorhand kansloos zijn. Wat meer praten met spelers buiten de producenten zelf om, zou al flink helpen. Natuurlijk zoeken uitgevers naar de goedkoopste maar ook meest effectieve printoplossing (ook in het buitenland). Immers de branche heeft zelf middels automatisering en efficiency gezorgd voor een flinke en ook niet overbodige shake-out. Kwaliteit is in de afgelopen decennia met enorme sprongen vooruit gegaan. Het aantal alternatieve technieken biedt een 'voor-elk-wat-wils' markt. Het KVGO kan trots zijn op haar leden, maar ook op niet-leden en haar toeleveranciers. De technologie heeft het mogelijk gemaakt volop mee te doen met die ontwikkelingen en stappen te maken. Natuurlijk ten koste van bedrijven die het niet konden of wilden. Dat is nu eenmaal de gewone evolutie binnen een bedrijfstak. Huilen? Ja, maar dan wel met krokodillentranen, we waren er allemaal bij en keken ernaar.

Erg goed

De branche verarmt echt niet door afname van het aantal bedrijven en het aantal werknemers per bedrijf. Het aantal printende bedrijven is juist enorm toegenomen, alleen niet binnen de 'enge' kaders van de brancheorganisatie, die vanuit de Startbaan teveel naar binnen gericht is. Print is springlevend, alleen lijken ze dat in Amstelveen zelf niet goed te zien. En dat is jammer, want open ogen zouden de campagne 'Print Pakt' juist volledig overbodig maken. Is er een KVGO lid, die dat hardop tegen Bram durf te zeggen?

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Print Pakt’: prachtige website zonder duidelijke doelgroep De nieuwe website printpakt.nl vanuit de gelijknamige campagne van het KVGO oogt fris en overzichtelijk. Aan creativiteit in de vormgeving absoluut geen gebrek. Complimenten zijn op zijn plaats. Maar als...
  2. Adformatie zegt: ‘Print is helemaal terug’ Adformatie kopt deze week 'Print is helemaal terug, en dat komt vooral door jongeren'. Dat wekt natuurlijk meteen de nieuwsgierigheid. Goed nieuws natuurlijk, maar waarop is deze bewering gebaseerd?...
  3. KVGO CAO boekje in print beschikbaar BRANCHE - Afgelopen vrijdag is de gedrukte versie van de grafimedia CAO beschikbaar gekomen. KVGO leden kunnen afhankelijk van hun omvang een aantal boekjes gratis bestellen....
  4. ‘Print Pakt’ komt op stoom Enige weken geleden maakten we een eerste analyse van de nieuwste KVGO website printpakt.nl. We keken toen vooral naar de doelgroepen. Nu is het vooral tijd voor de inhoud en...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

13 mei 2015 door Peter Luit 2 Reacties

Categorie: branche Tags: kvgo, printpakt

Reacties

  1. Jeroen Balke zegt

    13 mei 2015 om 11:16

    Dat de branche niet verarmt door de de afname van het aantal bedrijven, is iets wat Bram ongetwijfeld met je eens is. Het was juist Bram die mij (en gelukkig nog iemand, zodat ik een getuige heb) nog geen jaar geleden nog dat het juist een van doelen was van het KVGO dat er meer capaciteit uit de markt zou verdwijnen.

    Log in om te reageren
  2. Alex Kunst zegt

    13 mei 2015 om 15:14

    Dit stuk leest als een aanval op de Print Pakt en het KVGO, maar de boodschap is grotendeels gelijk aan wat de brancheorganisatie en de campagne beweren. Zo ongeveer alle argumenten die hier worden gebruikt (en nog een aantal andere) om aan te tonen dat drukwerk springlevend is komen in zowel de workshops van Bram ter Beek als in de Print Pakt-campagne aan de orde.
    Ik ben weliswaar direct betrokken bij Print Pakt en dus sterk bevooroordeeld, maar iedereen zal het met mij eens zijn dat niet alle drukkerijen weten hoe ze om moeten gaan met de nieuwe rol van drukwerk in de communicatiemix. Dat geldt ook voor uitgeverijen.
    Zowel de workshops als de campagne gaan nou juist over die nieuwe rol en de kansen die dat met zich mee brengt. On- en offline versterken elkaar, het geheel is meer dan de som der delen. Dat betekent dat je (soms) op een andere manier moet kijken naar het fenomeen drukwerk – en dat noem je een ‘herontdekking.’ En ja, dat behoeft wat uitleg, vandaar die workshops en de campagne.

    Beste Peter, kom op 20 mei gewoon kijken en luisteren bij Printpaktlive (wel even inschrijven via http://www.printpaktlive.nl ajb). Dan wordt het je vanzelf duidelijk.

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.