• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Concurrenten maar wel samenwerken in kennis

BRANCHE - Slim opleiden is niet beperkt tot één bedrijf. Ook wanneer concurrenten de krachten op opleidingsgebied bundelen kunnen grote voordelen worden behaald. Het GOC initieerde een uniek opleidingstraject voor 5 bedrijven in Noord Nederland.

Onder andere Royal Jongbloed in Heerenveen nam deel aan een uniek incompany trainingsprogramma, opgezet door GOC. Olaf Geerse, accountmanager: 'Regelmatig kloppen grafimedia bedrijven bij ons aan. De vraag is doorgaans altijd gericht op bij- en/of omscholen in situaties van krimp, groei of technologische - en/of markt innovaties. GOC koos de vijf bedrijven voor het leertraject voor procesoperators afterpress en press. Door de gelijktijdigheid hebben we een uniek concept neergelegd bij de vijf bedrijven. Per toerbeurt zouden de deelnemers bij elkaar op bezoek komen voor de invulling van een kennisdelend traject'.

Samenwerken in opleiden stimuleert de duurzame inzetbaarheid van vakmensen

Geerse: 'Juist de kennis vanuit de praktijk stuurt als het ware langs natuurlijke weg het gehele leertraject. De deelnemers stimuleren elkaar, door juist bij elkaar in de keuken te kijken, zonder dat concurrentie op welke gebied dan ook een rol speelt'. Cor Henzen (trainingsspecialist), zegt daarover: 'De deelnemers zijn allemaal vakspecialisten. Wij helpen ze om hun kennis in theorie en praktijk te verdiepen, beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk te benutten en problemen op de juiste wijze in te schatten en op te lossen. Dat je dat in de praktijk doet, leert van de expertise van andere grafici en training volgt bij andere bedrijven, is absoluut van toegevoegde waarde'.

Royal Jongbloed: Sneller, efficiënter en beter

Marcel Boot, hoofd productie van de Heerenveense producent/uitgever Royal Jongbloed zegt in de afgelopen jaren natuurlijk ook de gevolgen van de crisis te hebben ervaren. 'Ondanks ons unieke product, bijbels in alle soorten en maten, vooral in zogenoemde 'dundruk', moet alles sneller, efficiënter en beter. Dat kan alleen met gerichte her- en bijscholing. En dan niet eenmalig maar in feite gedurende hun gehele loopbaan'. De binderijafdeling is in de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd en veel meer een geautomatiseerde proces gestuurde afdeling geworden. Het bedienen van een machine is veranderd naar het bedienen van processen.

Graphic Packaging International: Van foefjes naar de bron

Marco Jellema

Ook Annet de Groot, hrm-manager bij Graphic Packaging stimuleert het onderling delen van kennis uit de praktijkervaring van vakmensen. Graphic Packaging is vooral gericht op drank-, voedsel- en consumentenverpakkingen. Daar spelen natuurlijk andere aspecten dan bij de productie van bijbels. Maar juist door die verschillen vragen deelnemers vaak naar voor de hand liggende productie vraagstukken, die dan gezamenlijk resulteren in soms zeer verrassende oplossingen. 'Wat me aansprak in deze training, is dat je in de keuken kijkt bij andere bedrijven en dat de focus ligt op afstand nemen van het proces om verbeter mogelijkheden te signaleren'.

Marco Jellema één van de deelnemers: 'Door een stapje terug te doen, ga je verbanden zien'

Marco Jellema en Nico Adema maakten beiden tijdens hun eindopdracht een paar concrete proces verbeter voorstellen, welke nu in het bedrijf zijn doorgevoerd. 'Dat stimuleert enorm', aldus Nico Adema.

Kennis delen met elkaar

Nico Adema

Alle eindopdrachten gaan met elkaar gedeeld worden en ook dat is uniek. De leidinggevenden zullen met de deelnemers samen aan de slag gaan om te bekijken welke aanbevelingen al dan niet in aangepaste vorm in de bedrijven kunnen worden toegepast.

De kopfoto: Instructeur Cor Henzen met de cursisten van de deelnemende bedrijven

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Grafische kennisverenigingen gaan structureel samenwerken Met ingang van januari 2014 gaan de drie kennisverenigingen die zich bezig houden met mediatechnologie structureel samenwerken. Tijdens de CMBO Eindejaarsbijeenkomst op 19 december 2013 in Delft zullen de voorzitters...
  2. MullerVisual en Boom + Verweij gaan samenwerken BRANCHE – Twee grote vellenbedrijven gaan ‘samenwerken’ en over en weer ‘gebruik maken’ van elkaars drukpersen: dat gaan de Amsterdamse MullerVisual en Boom + Verweij uit Mijdrecht doen. Of is...
  3. Marcel Lamain over arbeid en kennis in de branche PARTNER BIJDRAGE - GOC directeur Marcel Lamain stelt zich bescheiden op en is zeker geen man van verstrekkende uitspraken. Toch schuilt er onder die bescheidenheid de nodige zorg over de...
  4. Kennis Vereniging Grafimedia Ondernemingen OPINIE - Het roer om is de enige manier om het KVGO nieuw leven in te blazen. 2018 is het jaar van de waarheid. Nieuwe strategische heroriëntatie, nieuwe directeur en...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 februari 2017 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: samenwerking, scholing

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.