• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Concurrenten maar wel samenwerken in kennis

BRANCHE - Slim opleiden is niet beperkt tot één bedrijf. Ook wanneer concurrenten de krachten op opleidingsgebied bundelen kunnen grote voordelen worden behaald. Het GOC initieerde een uniek opleidingstraject voor 5 bedrijven in Noord Nederland.

Onder andere Royal Jongbloed in Heerenveen nam deel aan een uniek incompany trainingsprogramma, opgezet door GOC. Olaf Geerse, accountmanager: 'Regelmatig kloppen grafimedia bedrijven bij ons aan. De vraag is doorgaans altijd gericht op bij- en/of omscholen in situaties van krimp, groei of technologische - en/of markt innovaties. GOC koos de vijf bedrijven voor het leertraject voor procesoperators afterpress en press. Door de gelijktijdigheid hebben we een uniek concept neergelegd bij de vijf bedrijven. Per toerbeurt zouden de deelnemers bij elkaar op bezoek komen voor de invulling van een kennisdelend traject'.

Samenwerken in opleiden stimuleert de duurzame inzetbaarheid van vakmensen

Geerse: 'Juist de kennis vanuit de praktijk stuurt als het ware langs natuurlijke weg het gehele leertraject. De deelnemers stimuleren elkaar, door juist bij elkaar in de keuken te kijken, zonder dat concurrentie op welke gebied dan ook een rol speelt'. Cor Henzen (trainingsspecialist), zegt daarover: 'De deelnemers zijn allemaal vakspecialisten. Wij helpen ze om hun kennis in theorie en praktijk te verdiepen, beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk te benutten en problemen op de juiste wijze in te schatten en op te lossen. Dat je dat in de praktijk doet, leert van de expertise van andere grafici en training volgt bij andere bedrijven, is absoluut van toegevoegde waarde'.

Royal Jongbloed: Sneller, efficiënter en beter

Marcel Boot, hoofd productie van de Heerenveense producent/uitgever Royal Jongbloed zegt in de afgelopen jaren natuurlijk ook de gevolgen van de crisis te hebben ervaren. 'Ondanks ons unieke product, bijbels in alle soorten en maten, vooral in zogenoemde 'dundruk', moet alles sneller, efficiënter en beter. Dat kan alleen met gerichte her- en bijscholing. En dan niet eenmalig maar in feite gedurende hun gehele loopbaan'. De binderijafdeling is in de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd en veel meer een geautomatiseerde proces gestuurde afdeling geworden. Het bedienen van een machine is veranderd naar het bedienen van processen.

Graphic Packaging International: Van foefjes naar de bron

Marco Jellema

Ook Annet de Groot, hrm-manager bij Graphic Packaging stimuleert het onderling delen van kennis uit de praktijkervaring van vakmensen. Graphic Packaging is vooral gericht op drank-, voedsel- en consumentenverpakkingen. Daar spelen natuurlijk andere aspecten dan bij de productie van bijbels. Maar juist door die verschillen vragen deelnemers vaak naar voor de hand liggende productie vraagstukken, die dan gezamenlijk resulteren in soms zeer verrassende oplossingen. 'Wat me aansprak in deze training, is dat je in de keuken kijkt bij andere bedrijven en dat de focus ligt op afstand nemen van het proces om verbeter mogelijkheden te signaleren'.

Marco Jellema één van de deelnemers: 'Door een stapje terug te doen, ga je verbanden zien'

Marco Jellema en Nico Adema maakten beiden tijdens hun eindopdracht een paar concrete proces verbeter voorstellen, welke nu in het bedrijf zijn doorgevoerd. 'Dat stimuleert enorm', aldus Nico Adema.

Kennis delen met elkaar

Nico Adema

Alle eindopdrachten gaan met elkaar gedeeld worden en ook dat is uniek. De leidinggevenden zullen met de deelnemers samen aan de slag gaan om te bekijken welke aanbevelingen al dan niet in aangepaste vorm in de bedrijven kunnen worden toegepast.

De kopfoto: Instructeur Cor Henzen met de cursisten van de deelnemende bedrijven

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Kennis Vereniging Grafimedia Ondernemingen OPINIE - Het roer om is de enige manier om het KVGO nieuw leven in te blazen. 2018 is het jaar van de waarheid. Nieuwe strategische heroriëntatie, nieuwe directeur en...
  2. KVGO: ‘Samenwerken is beter dan fuseren’ BRANCHE - Het aantal leden van het KVGO daalt al jaren, maar directeur Fons Bakkes ziet kansen voor groei, vooral door de vernieuwde Grafimedia cao. ‘Daarmee hopen we nieuwe leden...
  3. Grafische kennisverenigingen gaan structureel samenwerken Met ingang van januari 2014 gaan de drie kennisverenigingen die zich bezig houden met mediatechnologie structureel samenwerken. Tijdens de CMBO Eindejaarsbijeenkomst op 19 december 2013 in Delft zullen de voorzitters...
  4. MullerVisual en Boom + Verweij gaan samenwerken BRANCHE – Twee grote vellenbedrijven gaan ‘samenwerken’ en over en weer ‘gebruik maken’ van elkaars drukpersen: dat gaan de Amsterdamse MullerVisual en Boom + Verweij uit Mijdrecht doen. Of is...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

16 februari 2017 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: samenwerking, scholing

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuwe SignPro Benelux met volop nieuwe systemen en toepassingen 5 maart 2021
  • Xeikon introduceert nieuwe SX20000 op basis van SIRIUS technologie 5 maart 2021
  • ISE zet in op 1-4 juni in Barcelona 4 maart 2021
  • Printen op leer 4 maart 2021
  • Kurt De Cat nieuwe hoofdredacteur Vlaamse grafimedia bladen 3 maart 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • DTP- en productiemedewerk(st)er
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Concurrerende keten boekenuitgevers en drukkerijen?
  • Cees Verweij: ‘We are The Voice of Print in Brussels’
  • Inkjetkoppen: kerntechnologie in wideformatprinters
  • Zonder drupa is toekomstvisie duidelijker dan ooit
  • Mooi initiatief van Stichting Laurens Janszoon Coster

Reacties

  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing