• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Benelux Online Print Event: online groei en stenen

EVENEMENT - Het Atomium in Brussel zorgde al meteen voor de dynamiek en inspiratie. In één van de 9 'bollen' ontving het VIGC op professionele wijze 140 deelnemers aan deze eerste Benelux editie, die wat ons betreft volgend jaar een vervolg mag krijgen. Wat waren de high-lights? Samen met Marco den Engelsman van Blokboek.com zochten we het voor u uit.

• Leestijd ca. 4 minuten

Bernd Zipper

De bekende Duitse consultant Bernd Zipper tekende het speelveld op van online print en concludeerde dat er nog ruimte genoeg is voor niche toepassingen, zoals web-to-pack. Grotere spelers bewegen zich vaker internationaal, zowel in operationele verkoop als in onderlinge acquisities. Uitdagingen genoeg, zoals dynamic pricing, predictive planning, mass customization, chat bots en voice control. Voor 'ieder wat wils' zou je bijna kunnen stellen, een keuzepallet waar niet iedereen meteen het belang van zal zien, zoals chatbots en/of voice control. Maar technisch kan het allemaal wel.

Wouter Haan, die later in de middag zijn verhaal hield relativeerde het belang van mobiel waar Zipper op hamerde: 'Een keuze maken - hoe dan ook - is allemaal prima, maar het uiteindelijke bestellen, met het uploaden van bestanden, zal toch echt via de computer plaatsvinden, het mobiele belang is vooral gericht op marketing.'

Europese online printmarkt even veelzijdig als dynamisch, groeicijfers geheel in tegenstelling met traditionele deel van de markt

Het roer om

Met name Phil Wilce (Engeland) en Giusepp Prioriello (Italië) lieten zien hoe zij vanuit bestaande traditionele grafische omgevingen het roer hebben omgegooid. Wilce van Formara converteerde zijn bedrijf naar een digital marketing bureau en Prioriello zette naast een packaging print productie bedrijf een softwarehuis op onder de naam Packly. Een gewaagd avontuur, niemand had enige achtergrond in ICT, nu verkoopt het bedrijf een online-packaging-editor, compleet met API (koppeling) om aan te sluiten op diverse print webshop omgevingen.

Lef om software te gaan ontwikkelen vanuit een van oorsprong traditioneel grafisch bedrijf

E-commerce en Marketing

Cis Scherpereel (België), Peter Janssen (Nederland) lieten vooral de impact zien van e-commerce en marketing op de creatie van producten en diensten. Schepereel van Mex United was vooral toepassingsgericht, en liet diverse voorbeelden zien waardoor mensen vooral blij werden van gepersonaliseerde uitingen. Aandacht voor de ontvanger stond in zijn meer filosofische verhaal centraal. Janssen van Endless Branding richt zich met eigen toepassingen vooral op verpakkingen winkelinrichtingen en retailtoepassingen. Software simulatie en 'mini-modellen' moeten de beleving 'voor-productie een extra impuls geven.

Innovaties en workflows

Atomium Brussel

Natuurlijk is het een publiekstrekker als je Google uitnodigt. Maar het verhaal van Lionel Soccal (België) was slechts een opsomming van de diensten die Google in meer algemene zin te bieden heeft. Natuurlijk altijd aardig om de indrukwekkende hoeveelheid diensten te zien, maar in aansluiting op de rode draad van het programma weinig aansluitend op het thema en eerder een lange reclamespot met weinig echte inhoud. Leuker was het om te luisteren naar Joris Heirbaut (België) van de stad Antwerpen. Hij deed het selectieproces van online printers uit de doeken en de wijze waarop hij zijn keuze maakte voor de white label print webshop van Prindustry, waarmee in de eerste vier maanden vanaf januari nu al zo een 1000 printopdrachten zijn verwerkt. Tom Peire (België) van Four Pees greep iets teveel terug naar de historie van traditionele workflows. Hij bleef te lang stil staan bij handmatige controles en correcties, die anno 2018 eigenlijk allemaal wel al zijn weggewerkt.

Groei in online omzet, toegevoegde waarde en stenen

Eén conclusie is zeker gerechtvaardigd. Zipper begon al met groei in alle mogelijke segmenten, alle sprekers bevestigden dit patroon onder invloed van economisch beter tijden, uitgekiende gereedschappen, businessmodellen, klantbeleving en workflows. Aan het einde van een warme dag was het 'mensen-mens' Wouter Haan (Nederland) van Simian, die de deelnemers trakteerde op een inspirerend verhaal. Samen met 125 medewerkers worden 1500 orders per dag verwerkt en 24 miljoen euro omzet genoteerd. Aan ambities en groei ontbreekt het niet. Haan zegt in 2020 met 200 medewerkers zo een 3000 orders per dag te willen verwerken. Begonnen als klein reclamebureau, waar hij vierkante meters bij elkaar moest sprokkelen om uiteindelijk zelf ook print te kunnen gaan produceren tot en met de verhuizing naar het 10000 vierkante meter grote bedrijfscomplex in Westerbroek. Het groeiverhaal van Haan werd afgesloten met de primeur van de aankoop van 25000 vierkante meter grond naast het huidige complex. In januari 2020 moet de nieuwe bedrijfsruimte in gebruik worden genomen.

Haan gelooft niet in resellers model, hecht aan het belang van ICT, duidelijke producten die klanten willen kopen en 'zet stenen neer' om alles zelf te produceren

VIGC

dagvoorzitter Jos Steutelings

Organisator VIGC kan terugkijken op een zeer geslaagde dag. Samen met een indrukwekkende hoeveelheid businesspartners, weten zij de juiste snaar te raken bij een steeds groter wordend aantal deelnemers. In het jaar waarin het instituut 20 jaar bestaat is dit zeker één van de hoogtepunten te noemen. Dagvoorzitter Jos Steutelings leidde de warme dag moeiteloos door de agenda heen en wist ondanks volgorde wisselingen het tijdschema perfect aan te houden. Lunch, borrel en het VIP diner later in de avond, maakten de dag compleet.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Online print als motor voor groei EVENEMENT - Het VIGC houdt op 21 juni het congres onder bovenstaande titel bij Canon in Diegem (B). Diverse (inter)nationale sprekers laten hun licht schijnen over het belang van online...
  2. Groei in print, maar wel onder online condities Onder de titel 'Online Print als motor voor groei' zette het Vlaams grafische kenniscentrum VIGC uit Turnhout voor de 6e keer een 'web-to-print' event neer, waarin de positiviteit rondom groei...
  3. Kansenoverzicht om te starten met Online Print OPINIE - Online Print heeft verschillende gezichten. Eén blauwdruk die je 'zomaar' voor elk printmedia bedrijf zou kunnen gaan toepassen, bestaat er eigenlijk niet. Er zijn een aantal belangrijke zaken...
  4. Online Print Symposium 2020: ongeremd optimisme EVENEMENT - Het jaarlijkse Online Print Symposium van Bernd Zipper heeft met de 2020 editie nog steeds een internationale opzet, maar de meeste sprekers en deelnemers kwamen uit Duitsland. De...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

1 juni 2018 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: BOPE#18, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.