• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Het niet ‘complete’ praatje van Peter Zwetsloot

COLUMN  (with a smile) - Vandaag viel 'GrafischGolfen 2018' op de deurmat. Natuurlijk meteen doorgebladerd naar de column van Hans Schoolenberg. Hij had het over mensen die hersenloos zouden zijn, een schedel om slechts de oren aan te hangen. Ik schonk er verder geen aandacht aan, totdat ik het verhaal van Peter Zwetsloot las.

Van Peter leerde de redactie bij printmedianieuws het concept 'eerst het plaatje, dan het praatje'. De introductie van grote kopfoto's kwam uit zijn schedel, waarvoor tot op de dag van vandaag veel dank. In zijn column 'Mensen niet vermoeien maar vermaken' schetst hij een stukje historie van met name het Grafisch Weekblad. Hij haalde herinneringen op aan de wekelijkse 'Editors Letter' van Rien Berends en Cees Pfeiffer, maar waar die herinneringen toe moesten leiden, werd niet duidelijk. En ook niet of er echt wel gejammer in de branche was, na het verdwijnen van het GW halverwege december 2012. Een open eindje.....

Compres, Pers en PrintBuyer

Zwetsloot liet de lezer vervolgens weten dat de bovengenoemde  'zusterbladen' niet veel later ook kopje onder gingen en dat Graficus 'fier overeind' bleef. Maar ook Graficus moest het in zijn column ontgelden. Alles wat de titel publiceert is volgens hem 'branded content'. En niemand zit daar volgens zijn praatje in gedrukte vorm nog op te wachten.

Vakbeurzen

Onder het kopje 'bezigheidstherapie' haalde hij vervolgens het concept van vakbeurzen onderuit. Hij zegt: 'Eigenlijk is dat een trieste vorm van verspilling van tijd energie en geld'. Vervolgens prijst hij de Grafische Vakdag die naar zijn zeggen op onverklaarbare wijze is omgedoopt tot 'Vakdag Print en Sign'. Hij zegt dat je moet oppassen als beurstitels veranderen qua naam en concept. De 'Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign' gaat in maart volgend jaar Sign & Print Expo heten. Toch besloot hij met de conclusie in zijn stukje over 'vermaken' dat de Vakdag Print & Sign een verademing was, in één adem gecombineerd met het vermaak dat hij had tijdens het Grafisch Golfen. En dat mag natuurlijk......

Een schedel met oren

Hans Schoolenberg

Ik kon het niet laten om het stukje van Schoolenberg nog een keer te lezen, met in herinnering het 'praatje' van Peter Zwetsloot. Schoolenberg zegt geïntrigreerd te zijn door woorden, dus bij hem staat de waarde van het praatje juist voorop. En daarmee maakte ik de link naar het praatje van Zwetsloot. Een plaatje waarin hij digitale media binnen de branche volledig over het hoofd zag. Misschien wel een schedel met oren, maar in dit geval zeker zonder ogen. Natuurlijk rolde 'GrafischGolfen 2018' al van de persen nog voordat Peter zich kon realiseren dat de titel printmedianieuws deze week haar eerste vijf jaar vierde. Een titel die met 400 artikelen per jaar gericht is op het bieden van relevante inhoud voor de branche. Nee, dat is zeker niet vermoeien, ook niet vermaken, maar objectief informeren.

Je vermaken doe je maar in je vrije tijd

De plaatjes van Zwetsloot in zijn periodieke nieuwsbrief zijn gericht op vermaak. En die plaatjes kunnen alleen maar verschijnen, wanneer er ergens weer 'iets' door 'iemand' is geïnstalleerd. De persberichten met mooie plaatjes rollen dan bij elk relevant medium binnen en daarmee is vrijwel elke nieuwsbrief snel gevuld. Ja, bij Graficus, maar ook bij Zwetsloot zelf. Dat is natuurlijk prima, laat iedereen zich daar maar mee vermaken. Maar ondernemen is meer dan jezelf vermaken. Ondernemen is je inspannen, je vermoeien om verder te komen, bij te blijven, te leren en kritisch de mening van de media te volgen. Printmedianieuws is een platform waarvoor je je inderdaad moet inspannen om wat te leren. Maar als je dat platform dan in je praatje vergeet, schets je niet alleen een eenzijdig maar ook zeker een onvolledig plaatje.

Plaatjes: Giuseppe Toppers - Danto

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Peter Koops gek op techniek en cijfers MENSEN - Algemeen directeur Peter Koops van XpressionLabs uit Emmen steekt niet onder stoelen of banken dat hij graag dichtbij de techniek leeft. Maar hij kan het ook niet laten...
  2. Vakbeurs Creatieve Industrie in Hardenberg volkomen mislukt Volgens onze correspondent Peter Zwetsloot is de Vakbeurs voor de Creatieve Industrie een grote mislukking geworden. ‘Nooit meer Hardenberg’, aldus Zwetsloot. Op de vakbeurs vorige week kwamen minder dan 6000...
  3. Alex Kunst bij printmedianieuws De doorgewinterde printmedianieuws-lezer was het vast al opgevallen. Voormalig Graficus-, PrintMatters en Publish-hoofdredacteur Alex Kunst schrijft voortaan op regelmatige basis voor printmedianieuws. En er is meer aan de hand....
  4. 3D printen niets voor grafische bedrijfstak Door het woord 'printen' gaan bij '3D printen' de harten in de grafische branche sneller kloppen dan de werkelijkheid toelaat. 3D printen trekt weliswaar veel belangstelling op allerhande beurzen (zoals...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

7 juli 2018 door Peter Luit 1 Reactie

Categorie: column

Reacties

  1. Peter Luit zegt

    8 juli 2018 om 20:40

    Kijk voor de reacties op: https://www.facebook.com/printmedianieuws/posts/2084714705136090?comment_id=2085655831708644&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.