• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Trend dalende prijzen gestopt, omzet blijft achter

BRANCHE - Bij eerdere economische conjunctuurovergangen in de grafische industrie was er meestal een herkenbaar patroon. Het herstel van de grafische industrie kwam altijd wat vertraagd op gang vergeleken met het herstel in de totale industrie of de gehele Nederlandse economie.

• Door Jos Teunen, GOC (Onderzoek gedaan in opdracht van het KVGO), leestijd ca. 2 minuten

Jos Teunen

De algemene verwachting is dat dit nu ook weer zo zal gaan blijkt uit onderzoek van het GOC. De Nederlandse economie heeft zich echter al sinds enkele jaren sterk hersteld. Dat is ook zichtbaar bij de ontwikkeling van de gehele industriële sector.

Daarop kwam het bericht van het CBS dat de omzet in de papier- en grafische industrie het vierde kwartaal in 2018 het sterkst was gegroeid (+13,5%). Maar helaas blijkt bij nadere analyse van de economische cijfers dit wél voor de papierindustrie (+19,3%), maar slechts in bescheiden mate voor de grafimediabranche op te gaan (+3,3%).

Grafieken

Vergelijken we de jaartrends tussen de totale industrie, de papierindustrie en de grafimediabranche dan ontstaat er een beeld van een structureel achterblijven van de grafimediabranche. Daarvoor zijn twee grafieken gemaakt waaruit dit blijkt. In de grafieken wordt steeds een vergelijk gemaakt tussen de totale industrie, de papierindustrie en de grafimediabranche.

De eerste grafiek toont de omzetontwikkeling, de tweede de producentenprijsontwikkeling en de derde het gebrek aan opdrachten (vraag) als belangrijkste belemmering voor de bedrijven. Alle gegevens komen uit dezelfde bron en zijn dus vergelijkbaar met elkaar.

De ontwikkeling van de omzet tussen de drie economische sectoren is in beeld gebracht gebaseerd op de indexering van de absolute jaaromzetten. Daarbij is voor iedere sector de omzet in 2010 op 100 procent gesteld. We vergelijken dus vanaf een gelijke start in 2010.

In het begin mist de grafimediabranche al direct een lichte groei die de andere sectoren wel doormaakten. De omzet in de grafimediabranche daalt ieder jaar verder met uitzondering van 2016 toen de export piekte. Voor de binnenlandse markt is de omzetdaling in de grafimediabranche nog veel groter, en kalft ook verder af. De sterke opleving die de industrie en de papierindustrie doormaken wordt duidelijk niet gevolgd door de grafimediabranche. (Grafiek 1)

Trend doorbroken

Het lukte de industrie en de papierindustrie eerder een betere prijs voor hun producten te krijgen. Vooral de papierindustrie heeft in de loop van de jaren haar prijzen redelijk stabiel kunnen houden, terwijl de industrie en de grafimediabranche hun producentenprijzen zagen dalen.

De grafimediabranche ziet pas in 2019 kans haar prijzen 'iets' te verhogen. Uitsplitsing naar soort grafische bedrijven laat zien dat deze prijsverbetering nauwelijks gerealiseerd wordt door prepressbedrijven en nabewerkingsbedrijven. Hun afzet-prijsniveau is eerder stabiel te noemen ten opzichte van 2010. (Grafiek 2)

Conclusie is dat de omzetontwikkeling in de grafimediabranche achter blijft bij die in de totale industrie. Maar ook dat de jarenlange trend van dalende prijzen voor het eerst in jaren onderbroken lijkt.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. PaperChainManagement: dalende prijzen papier BRANCHE - Piet Jorritsma van PaperChainManagement ziet na forse prijsstijgingen in de papiermarkt in het afgelopen jaar, de prijzen weer dalen. Naar zijn zeggen neemt de vraag sneller af dan...
  2. Overcapaciteit blijft grafimediabranche parten spelen BRANCHE - De grafische sector heeft begin vorig jaar, net als de hele Nederlandse economie, een opleving laten zien. Die is voor het bedrijfsleven en de economie als geheel door...
  3. Objectief oordeel cijfers steeds complexer BRANCHE - Het jaar loopt bijna ten einde, met traditioneel het laatste kwartaal als 'goedmaker' van het jaar. Het CBS becijferde de branchecijfers en onderzoeker Jos Teunen van het GOC...
  4. Omzet papieren boeken blijft stijgen PERSBERICHTEN – Ook in 2016 blijft de omzet van boeken stijgen, vooral ‘niet-Nederlandstalige titels’. Ook opvallend is de grote stijging van papieren Kerstkaarten in het zakelijke segment. En nog veel...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

17 april 2019 door de redactie 1 Reactie

Categorie: branche Tags: cijfers, GOC, kvgo

Reacties

  1. Henk Gianotten zegt

    18 april 2019 om 02:21

    Interessante analyse van de cijfers over 2018. Dat de papierindustrie meer omzet maakt én betere prijzen realiseert kun je positief beoordelen. Ik vrees echter dat de prijsverhogingen in 2018 een groot deel van omzetstijging verklaren. Drukkers moeten die prijsverhogingen in hun prijs verwerken. Je mag – vermoed ik – aannemen dat de omzetdaling van de grafimediabranche geflatteerd is door de papierprijsverhogingen. Het zal dus beslist veel erger zijn dan deze dalende lijn aangeeft. Volumematig is er wellicht sprake van een achteruitgang. Jammer dat de analyse bovendien niet omvat wat er in de binnenlandse markt gebeurde. De oranje lijn gaat vervaarlijk naar beneden en ook hier zullen de papierprijsverhogingen een grote invloed hebben gehad. Ik hoop dat de jaarlijkse publicatie van het GOC de relatie volume en prijs voor zowel de totale als de binnenlandse markt zal duiden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.