• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Trend dalende prijzen gestopt, omzet blijft achter

BRANCHE - Bij eerdere economische conjunctuurovergangen in de grafische industrie was er meestal een herkenbaar patroon. Het herstel van de grafische industrie kwam altijd wat vertraagd op gang vergeleken met het herstel in de totale industrie of de gehele Nederlandse economie.

• Door Jos Teunen, GOC (Onderzoek gedaan in opdracht van het KVGO), leestijd ca. 2 minuten

Jos Teunen

De algemene verwachting is dat dit nu ook weer zo zal gaan blijkt uit onderzoek van het GOC. De Nederlandse economie heeft zich echter al sinds enkele jaren sterk hersteld. Dat is ook zichtbaar bij de ontwikkeling van de gehele industriële sector.

Daarop kwam het bericht van het CBS dat de omzet in de papier- en grafische industrie het vierde kwartaal in 2018 het sterkst was gegroeid (+13,5%). Maar helaas blijkt bij nadere analyse van de economische cijfers dit wél voor de papierindustrie (+19,3%), maar slechts in bescheiden mate voor de grafimediabranche op te gaan (+3,3%).

Grafieken

Vergelijken we de jaartrends tussen de totale industrie, de papierindustrie en de grafimediabranche dan ontstaat er een beeld van een structureel achterblijven van de grafimediabranche. Daarvoor zijn twee grafieken gemaakt waaruit dit blijkt. In de grafieken wordt steeds een vergelijk gemaakt tussen de totale industrie, de papierindustrie en de grafimediabranche.

De eerste grafiek toont de omzetontwikkeling, de tweede de producentenprijsontwikkeling en de derde het gebrek aan opdrachten (vraag) als belangrijkste belemmering voor de bedrijven. Alle gegevens komen uit dezelfde bron en zijn dus vergelijkbaar met elkaar.

De ontwikkeling van de omzet tussen de drie economische sectoren is in beeld gebracht gebaseerd op de indexering van de absolute jaaromzetten. Daarbij is voor iedere sector de omzet in 2010 op 100 procent gesteld. We vergelijken dus vanaf een gelijke start in 2010.

In het begin mist de grafimediabranche al direct een lichte groei die de andere sectoren wel doormaakten. De omzet in de grafimediabranche daalt ieder jaar verder met uitzondering van 2016 toen de export piekte. Voor de binnenlandse markt is de omzetdaling in de grafimediabranche nog veel groter, en kalft ook verder af. De sterke opleving die de industrie en de papierindustrie doormaken wordt duidelijk niet gevolgd door de grafimediabranche. (Grafiek 1)

Trend doorbroken

Het lukte de industrie en de papierindustrie eerder een betere prijs voor hun producten te krijgen. Vooral de papierindustrie heeft in de loop van de jaren haar prijzen redelijk stabiel kunnen houden, terwijl de industrie en de grafimediabranche hun producentenprijzen zagen dalen.

De grafimediabranche ziet pas in 2019 kans haar prijzen 'iets' te verhogen. Uitsplitsing naar soort grafische bedrijven laat zien dat deze prijsverbetering nauwelijks gerealiseerd wordt door prepressbedrijven en nabewerkingsbedrijven. Hun afzet-prijsniveau is eerder stabiel te noemen ten opzichte van 2010. (Grafiek 2)

Conclusie is dat de omzetontwikkeling in de grafimediabranche achter blijft bij die in de totale industrie. Maar ook dat de jarenlange trend van dalende prijzen voor het eerst in jaren onderbroken lijkt.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. PaperChainManagement: dalende prijzen papier BRANCHE - Piet Jorritsma van PaperChainManagement ziet na forse prijsstijgingen in de papiermarkt in het afgelopen jaar, de prijzen weer dalen. Naar zijn zeggen neemt de vraag sneller af dan...
  2. Overcapaciteit blijft grafimediabranche parten spelen BRANCHE - De grafische sector heeft begin vorig jaar, net als de hele Nederlandse economie, een opleving laten zien. Die is voor het bedrijfsleven en de economie als geheel door...
  3. Objectief oordeel cijfers steeds complexer BRANCHE - Het jaar loopt bijna ten einde, met traditioneel het laatste kwartaal als 'goedmaker' van het jaar. Het CBS becijferde de branchecijfers en onderzoeker Jos Teunen van het GOC...
  4. Omzet papieren boeken blijft stijgen PERSBERICHTEN – Ook in 2016 blijft de omzet van boeken stijgen, vooral ‘niet-Nederlandstalige titels’. Ook opvallend is de grote stijging van papieren Kerstkaarten in het zakelijke segment. En nog veel...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

17 april 2019 door de redactie 1 Reactie

Categorie: branche Tags: cijfers, GOC, kvgo

Reacties

  1. Henk Gianotten zegt

    18 april 2019 om 02:21

    Interessante analyse van de cijfers over 2018. Dat de papierindustrie meer omzet maakt én betere prijzen realiseert kun je positief beoordelen. Ik vrees echter dat de prijsverhogingen in 2018 een groot deel van omzetstijging verklaren. Drukkers moeten die prijsverhogingen in hun prijs verwerken. Je mag – vermoed ik – aannemen dat de omzetdaling van de grafimediabranche geflatteerd is door de papierprijsverhogingen. Het zal dus beslist veel erger zijn dan deze dalende lijn aangeeft. Volumematig is er wellicht sprake van een achteruitgang. Jammer dat de analyse bovendien niet omvat wat er in de binnenlandse markt gebeurde. De oranje lijn gaat vervaarlijk naar beneden en ook hier zullen de papierprijsverhogingen een grote invloed hebben gehad. Ik hoop dat de jaarlijkse publicatie van het GOC de relatie volume en prijs voor zowel de totale als de binnenlandse markt zal duiden.

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Veel papierprijzen in Frankrijk zijn de afgelopen 18 maanden verdubbeld 25 mei 2022
  • Crown Van Gelder krijgt internationale erkenning voor ‘suikerbietenpapier’ 25 mei 2022
  • Foto-impressie Vakdag Print&Sign 24 mei 2022
  • Vakdag Print&Sign 24 mei 2022
  • Boekje ‘web-to-print’ nauwelijks de moeite waard 23 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • BBL grafische operator
  • Offsetdrukker
  • Medewerker Technische Dienst
  • Machine operator snij-/vouwmachine
  • Technisch DTP-er/CTP-er/Digitaal drukker
  • Snijder voor onze Polar snijmachines

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Uit ons archief, de afgelopen 5 jaar rondom 27 mei
  • Vakdag Print&Sign voelde onvoorspelbaarheid markt
  • Agfa zet in op inkjet, Offset Solutions in de verkoop
  • Cijfers Screen, Konica Minolta en Ricoh
  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.