• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Dick Naafs: ‘Het gaat niet om mij, maar om de leden’

Dick Naafs

MENSEN - Dat zegt de nieuwe KVGO voorzitter, voorafgaand aan het interview. Eigenlijk wil hij ook niet op de foto, maar voor printmedianieuws leverde hij een foto aan. 'Ja, ik snap dat mensen een gezicht willen zien.'

Dick Naafs praat makkelijk en dat levert hem zonder meer een voordeel op, want hij zal in de komende jaren genoeg moeten 'optreden voor zijn eigen publiek'. Naafs (56) komt uit een ondernemersgezin uit midden Nederland en heeft voordat hij in het bedrijf van zijn vader stapte vooral internationale ervaring opgedaan in zowel de drukkerij- als uitgeverij wereld in Zwitserland en de Verenigde Staten. Met zijn brede HEAO (bedrijfs- en commerciële economie) achtergrond stapte hij uiteindelijk op 23 jarige leeftijd in het bedrijf van zijn vader, waar hij naar eigen zeggen best wel wat 'competitie' met zijn vader moest overwinnen, een veel voorkomend verschijnsel in familiebedrijven. Hij automatiseerde eigenhandig de administratie en de prepress afdeling.

'Een jaar in Zwitserland heeft mij geleerd hoe belangrijk mensen zijn'

Brede interesse

Naafs is dus niet te typeren als puur drukker of uitgever, hij heeft - gezien zijn leeftijd - ook met interesse alle ontwikkelingen op het gebied van prepress meegemaakt. Als je namen laat vallen als Hell Chromacom, Scitex, Berthold, Linotype, maar natuurlijk ook Apple en Adobe, dan zegt hij meteen: 'We moeten buiten dit interview om maar eens lekker een uurtje gaan zitten en die prachtige geschiedenis de revue laten passeren.' Want over één ding is Naafs duidelijk: 'We bevinden ons in een prachtige en vooral dynamische industrie, waarin we de afgelopen decennia op alle mogelijke gebieden gewoon heel veel hebben bereikt.'

'Industrie is toonbeeld van grote reeks innovaties in alle aspecten van de printmedia keten, fantastisch om in te werken'

Verwachtingspatronen

'Merk je iets van de verwachtingspatronen die in de branche leven nu jij samen met Miguel als het ware aan het KVGO roer staan?' Naafs: 'Ja, ik merk daar zeker iets van, maar het totale plaatje van het hele speelveld wil ik eerst volledig in kaart hebben. Net zoals Miguel word ik geconfronteerd met een hele reeks van bestaande verenigingen en daarbij behorende afkortingen,  namen van mensen, maar ook van allerlei instituten en dus vooral heel veel inlees- en bezoekwerk. Ik voel dat de mensen ergens op wachten, maar wij hebben beiden tot na de zomer tijd nodig om alles goed in kaart te brengen.'

'Miguel en ik vullen elkaar perfect aan, het is heerlijk dat we beiden vanuit een blanco uitgangspunt kunnen starten'

Welke speerpunten heb je voor ogen?

'Het zou wat te vroeg zijn daar nu al op in te gaan. Ik snap dat men een richting wil weten, maar zomaar wat roepen omdat ik dat zelf denk, heeft geen zin en zou ook niet goed werken. Als voorzitter ben ik niet de baas hoor, we hebben een bestuur en een bureau, beiden met deskundige mensen. Ik sta weliswaar formeel aan het hoofd van het bestuur, maar we bouwen samen aan een nieuw KVGO. Dat is in ieder geval een zekerheid die je van mij mag noteren. We gaan waar het kan samenwerken. Ook het KVGO kan niet alles, al wilde men dat vroeger misschien wel. Nu zoeken we de samenwerking op. Zoals je zelf weet doen we ook mee aan jullie Business & Technology Update 2020.'

Heeft Berenschot je geholpen?

Lachend zegt Naafs: 'Ik weet waar je op doelt bij het noemen van Berenschot. Natuurlijk was het een kostbaar traject, maar we hebben voor die prijs wel 80% in kaart, dat we onze dienstverlening richting de leden moeten aanpassen aan de wensen die anno 2019 vooral bij de leden leven. Dat is natuurlijk een mooie volzin, maar ook het bestuur en het bureau zijn door de sessies bewuster geworden van de veranderde grafimedia wereld. Mijn streven is vooral toch een wat lossere organisatie te worden, met een informeel karakter, maar wel duidelijkheid in de zaken waar de leden op moeten kunnen rekenen. En waar mogelijk in samenwerking met zoveel mogelijk anderen.'

Hoe kijk jij tegen het versnipperde 'clubjes' landschap aan?

Wederom lacht Naafs: 'Ik heb daar wel een idee over hoor, maar we gaan eerst met iedereen praten. We willen zelf beleven wat er links en rechts allemaal leeft. Ik heb overigens niet zo heel veel met 'Vroeger deden we dat zo en dat is zo gebleven'. Alles is print, hoe groot de verschillen in alle mogelijke trajecten en ketens ook zijn. Print is de gemeenschappelijke drager en als we dat met z'n allen zien, kunnen we flink wat betekenen voor de gehele print 'community'. En wie weet kunnen we met die 'hernieuwde betekenis' ook wel eens aankloppen bij al die fraaie online printbedrijven, die nu wat op afstand staan van onze organisatie. Dat kan volgens mij wel anders.'

'Online printtbedrijven maken gewoon deel uit van de printmedia branche, dus ze horen er hoe dan ook bij'

Open vizier

Net zoals de kersverse nieuwe directeur Miguel Delcour kijkt Naafs met een open vizier naar de markt. 'Het is heerlijk dat we beiden zeer verschillende mensen zijn, maar het is nu al duidelijk dat juist die verschillen het beste in ons beiden opwekt. We zijn er voor de leden, en in het najaar zullen we de plannen die we nu uitwerken ook voluit gaan presenteren. We zetten in op het  KVGO en haar rol binnen de gehele branche door een nieuwe dynamiek in te blazen, die door - hopelijk - velen als positief zal worden ervaren.' Nog even geduld dus. Maar intussen zitten Delcour en Naafs dus bepaald niet stil.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. KVGO-voorzitter Dick Naafs aan het woord BRANCHE - KVGO voorzitter Dick Naafs stuurde vanmiddag onderstaande e-mail naar alle KVGO-leden. De redactie neemt de inhoud integraal over en stelt deze ter beschikking aan alle geïnteresseerden....
  2. KVGO gaat leden raadplegen over Grafimedia cao Op verzoek van de werkgeversdelegatie houdt het KVGO op 24 september een extra besloten Ledenraad over de Grafimedia cao. Dat is nodig, omdat de onderhandelingen met de vakbonden over een...
  3. KVGO onderzoekt kredietverstrekking voor leden met eigen bank Op de najaarsvergadering van de Ledenraad van de grafische werkgevers KVGO was de opkomst ongewoon hoog met 90 deelnemers. Voorzitter Cees Verweij zei dat het KVGO de leden gaat helpen...
  4. FNV KIEM vraagt leden in actie te komen ‘Het is jammer, maar het moet’, zegt FNV KIEM bestuurder Bernard van Iren over het voornemen actie te gaan voeren voor een ‘goede’ Grafimedia cao. Wat zijn de verschillen met...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

27 juni 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: mensen Tags: dick naafs, kvgo

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • KURZ ‘vakbeurs’ van maar liefst 4 maanden 18 mei 2022
  • CO2 & Energiereductie: bent u er klaar voor?  18 mei 2022
  • Print Against War documenteert omstandigheden Oekraïense drukkers 18 mei 2022
  • Boekje Grafimedia cao 2022-2024 verschenen 17 mei 2022
  • Senefelder met eigen uitgave ‘IMPRINTANT’ 17 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2021 en 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Omgaan met tegengestelde bewegingen in de branche
  • Drugs gebruikt? Bewijs het maar
  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten
  • Benelux Online Print Event op 8 juni in Antwerpen

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.