• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: Papyrus

untold-drupa-stories

TOELEVERANCIERS - Papier consultant Trudie Brandse van Papyrus kent vrijwel alle marktbewegingen in het medium print. Zij is ervan overtuigd dat de huidige situatie tijdelijk is, al moet dat begrip heel ruim worden genomen. De 'revival' van print zal onverminderd doorzetten.

• Leestijd ca. 3 minuten

trudi-brandse

Trudie Brandse

Trudie Brandse: “Ook ik werk momenteel grotendeels thuis, ondanks het feit dat papier vooral een 'gevoelsproduct' is. Ik ben mijn database aan het bijwerken, bel klanten om te vragen hoe het gaat en probeer vooral met positieve energie de mensen te helpen in hetgeen ze allemaal nog wel kunnen doen. Tegelijkertijd beginnen we als Papyrus ook de onvermijdelijke gevolgen van het coronavirus te merken.” Brandse licht vervolgens toe dat de zogenaamde hygiënetak Scaldia (onderdeel van Optigroup/Papyrus) het erg goed doet, naast toiletpapier, veel vraag naar tissuepapier en andere producten op dat gebied. Brandse, voorzichtig lachend: “We zien nu bestellingen binnen dat segment flink groeien, bedrijven die toiletpapier bestellen, bestellen nu soms zelfs extra, om ook hun medewerkers voor de thuisbehoeften te kunnen voorzien.”

Het is een tijdelijk 'ding', maar dat moet je wel ruim nemen.

Reguliere producten vaker 'on hold' door domino-effect

papyrusBrandse deelt de zorgen in de meer reguliere papiersoorten en dus ook in commercial print. “Kijk bijvoorbeeld naar het cancellen van het Songfestival, dat heeft een flinks reeks gevolgen voor nogal wat spelers, natuurlijk niet alleen in print, maar het raakt de branche wel in flinke mate. Je staat er zelf vaak niet bij stil, maar vooraankondigingen, programmaboekjes, posters, banners, noem maar op, dat valt in één keer weg.”

Wat gebeurt er in jullie eigen markt?

“De productie van de papierfabrieken in Duitsland (bijvoorbeeld Gmund) en Italië (bijvoorbeeld Cordenons), maar ook van vele anderen, gaat nog onverminderd door, en ook het transport van goederen gaat nog steeds goed. Dat is eigenlijk best een positief signaal. We maken ons natuurlijk wel zorgen over het al dan niet sluiten van grenzen. Als Papyrus is het goed om te zien dat voor vervoer van goederen de grenzen openblijven, hierdoor blijft onze beschikbaarheid in de Benelux optimaal.”

Wat zouden jullie gaan doen op drupa?

Brandse: “Als Nederlandse vertegenwoordiging zouden we drupa bezoeken samen met een aantal klanten. Papyrus is geen exposant op drupa. Vanuit de 17 landen waarin we actief zijn, zouden per land eigen teams drupa bezoeken, vooral om met eigen klanten te bestuderen welke trends zich het meest duidelijk manifesteren. We zien wat dat betreft duidelijk een tweedeling van gewone papiersoorten in traditionele offset naar specialere soorten in digitaal. Wat dat betreft zie je gewoon een beweging in de markt waarin papier weer een 'beleving wordt in het grijpmoment'. Dat gaat door deze situatie echt niet weg hoor. Ik zie hoe bijvoorbeeld Probo en ook print.com zich op dit gebied ontwikkelen in zeer fraaie toepassingen.”

“Drupa zou papier hebben verdeeld over twee hallen, waar je naast de bekende producenten ook volop zou zijn geïnspireerd door kleine, veelal Aziatische, producenten met best wel leuke producten, die natuurlijk wel via onze eigen standaarden zouden moeten passen in de markt van de 17 landen die we bedienen. Dat is vaak niet het geval.”

Wat heeft het cancellen voor gevolgen voor jullie marketing?

Brandse zegt dat de lopende marketingacties gewoon blijven doorgaan, rekening houdend met de huidige situatie. Er is volgens Brandse nog geen sprake van aanpassingen in de tijdslijn die internationaal voor dit jaar was uitgezet. Brandse: “Natuurlijk kan ik niet iedereen bezoeken, dat is afhankelijk van het coronabeleid van de individuele bedrijven. Natuurlijk is papier een gevoelsproduct, dus soms kan ik op basis van speciale verzoeken nog wel aankloppen hoor.”

The revival van print zet onverminderd door.

Wat zijn jullie plannen richting 2021?

“We zien een onverminderde behoefte aan speciale papiersoorten richting digitaal in alle segmenten, maar dus ook zeker in het label- en verpakkingensegment. Brandowners en ontwerpers zien dat ze daar het onderscheid kunnen maken. Juist daar begint de acceptatie voor digitaal toe te nemen. Dat bevestigt ook mijn visie dat de tweedeling in de branche verder doorgaat. Hoe het coronavirus dat proces zal gaan beïnvloeden, ik bedoel dan qua snelheid, kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar wat ons betreft is één ding zeker: 'The revival van print zet onverminderd door'.”

Deze gehele reeks artikelen is vanwege de bijzondere situatie waarin we als branche verkeren, voor iedereen toegankelijk.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: HP TOELEVERANCIERS - HP kondigde nog voor het cancellen van drupa de nieuwe serie HP Indigo machines aan. Op 12 maart deden we daar uitgebreid verslag van, net een dag voordat...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Landa TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met Koen Vlieghe, Regional business manager Europe van Landa. Na de verkoop van de tweede Landa S10P in Nederland biedt hij een ambitieus overzicht van...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Canon EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: Xeikon TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo een 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 maart 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: 2020, 2021, drupa, papyrus, untold

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.