• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: Sabine Geldermann

untold-drupa-stories

EVENEMENT - Wie anders dan drupa-baas Sabine Geldermann kan beter vertellen wat alle overwegingen waren rondom het cancellen van drupa. Zij vertelt het in een deze week gepubliceerd persbericht, waarvan de redactie onderstaande samenvatting maakte, waar nodig voorzien van toelichtingen.

• Leestijd ca. 4 minuten

Op basis van welke criteria werd drupa uitgesteld?

Directeur drupa: Sabine Geldermann (beeld drupa)

“Messe Düsseldorf volgt de aanbevelingen van het crisis managementteam van de Duitse Bondsregering. Daarbij wordt rekening gehouden met de principes van het Robert Koch-Instituut (*). Naast de inhoudelijke feiten rondom het coronavirus, kwam ook het algemene besluit van de stad Düsseldorf van 11 maart 2020, waarin bijeenkomsten met meer dan 1000 bezoekers werden verboden. Dan is er in feite geen enkele andere optie dan drupa uit te stellen.”

Hoe kwamen de nieuwe data in 2021 tot stand?

Geldermann vertelt dat 2020 een druk jaar zou zijn geweest voor Messe Düsseldorf, met drupa als 'finale' middenin de zomer. Er was vanuit diverse exposanten wel al kritiek op deze periode, omdat commerciële opvolging nu eenmaal lastig is in deze periode, waarin het vakantieseizoen flinke invloed zou hebben gehad. Drupa vergt een totale doorlooptijd van ca. 2 maanden voor vrijwel het gehele terrein met alle hallen vanwege opbouw, duur en afbouw. Op basis daarvan werd de periode 20 - 30 april als vroegst mogelijke optie genoemd, die ook in overleg met zowel de VDMA als met ondersteunende vereniging uiteindelijk zijn overeengekomen. Geldermann: “Gelukkig bevinden we ons nu ook weer in een soortgelijk tijdsbestek als de oorspronkelijke, traditionele mei-datum van drupa, die in de branche alom waardering kreeg.”

Geldermann ziet overwegend voordelen in het verzetten van drupa naar 2021.

Hoe reageerde de branche op beide besluiten?

Geldermann zegt ervoor gezorgd te hebben dat een tijdig besluit veel kosten heeft kunnen besparen voor verscheping van machines, installatie personeel en andere bijkomende promotionele kosten. Ze maakt zich echter, net zoals zovelen, zorgen over de gevolgen van het coronavirus binnen de branche werktijdverkorting, productiestilstand en knelpunten in de toelevering - op nationaal en mondiaal niveau. Geldermann: “In deze situatie staan echter de gezondheid en de bescherming van werknemers en partners voorop. De reactie van onze internationale klanten en partners op het uitstel was daarom consequent positief, en werd met veel begrip en acceptatie ontvangen. Eén ding is zeker: de industrie wil weer een drupa, een drupa die zijn imago, zijn uitstraling en zijn wereldwijde uitstraling behoudt - dat zou onder de huidige omstandigheden niet haalbaar zijn geweest. Daarom zullen we nu alle mogelijke maatregelen nemen om aan de verwachtingen van onze wereldwijde klanten in april 2021 te voldoen - laten we samen de toekomst in 2021 omarmen!”

Drupa biedt geen duidelijke 'cancel' knop op haar website voor geregistreerde standhouders die nu zouden willen afzeggen.

Veel bedrijven gaan hun nieuwe producten en diensten nu online promoten

“Hebben dat soort alternatieven invloed op de toekomst van drupa?” Geldermann: “Onze exposanten zullen zeker inspelen op de online mogelijkheden om hun diensten en producten via webinars te presenteren, of later dit jaar via gerichte bijeenkomsten voor klanten binnen de diverse bedrijven. Volgens mij zijn dat oplossingen voor de korte termijn - en dat is prima - maar dergelijke mogelijkheden zijn geen totale vervanging voor een beurs van grote internationale omvang.” Geldermann benadrukt dat een beurs de dynamiek biedt die online gewoon niet te behalen is. Het face-to-face contact is wat anders dan het online volgen van een webinar. De gezamenlijke inspiratie die bezoekers samen met exposanten opdoen, blijft een 'event format' met ongekende waarde. De energie die op één plek geconcentreerd wordt aangeboden heeft geen digitaal alternatief. Maar Geldermann omarmt natuurlijk alle initiatieven die bedrijven nu bedenken om hun bestaande klanten en mogelijke prospects te bedienen.

Geldermann: “We zijn mensen, geen avatars - en het verlangen naar persoonlijke uitwisseling, kennisoverdracht en netwerken in een fascinerende sfeer is ongekend, ondanks alle digitale formaten.”

Op welke wijze kan de printmediabranche zelf overleven?

“Het lijdt geen twijfel dat er sprake zal zijn van achteruitgang en blijvende economische tegenvallers en/of schade. De maatregelen en steun van overheden wereldwijd zijn volgens onze informatie onderweg. Het is echter belangrijk dat de industrie niet volledig stil komt te liggen als gevolg van de huidige maatregelen. Onze industrie moet in de toekomst blijven investeren om de marktkansen te benutten, omdat drukwerk, met zijn vele verschillende en uitgebreide toepassingen en gebruiksvormen, ook in de toekomst op veel markten onmisbaar zal blijven”, zegt Geldermann, met de toevoeging dat drupa ook in 2021 het platform zal zijn om al deze inspiratiebronnen bij elkaar te laten komen.

landa

In 2016 veel aandacht tijdens drupa voor de printkwalitiet van de Landa technologie (foto: Jan Vroegop)

Blijft het programma voor 2021 hetzelfde?

Na de impact van het coronavirus zullen zeker bepaalde onderdelen van het programma worden aangepast. Juist nu de industrie in alle heftigheid de gevolgen ondervindt van een wereldwijd compleet nieuwe situatie, is het niet aannemelijk dat daarvan geen invloeden te voelen zullen zijn tijdens drupa 2021. Geldermann zegt dat verreweg de meeste sprekers natuurlijk in de 2021-editie zullen verschijnen, tijdens de vele seminars die het programma biedt naast de beursvloer.

Geldermann: “Belangrijke thema's met betrekking tot de lopende digitale transformatie, onderwerpen met betrekking tot circulaire economie en duurzaamheid of nieuwe bedrijfsmodellen, die als keynotes, paneldiscussies en best cases zullen worden gepresenteerd, zullen bedrijven blijven inspireren en succesvol adviseren - en dit zal meer dan ooit relevant zijn na de impact van het coronavirus.”

Heidelberg beweerde dat drupa niet zo heel belangrijk is, maar dat kan door de actualiteit binnen dat bedrijf andere oorzaken hebben.

Zijn er nog effecten rondom mogelijke andere beurzen in aanloop naar 2021?

“Voorlopig staan twee van onze beurzen nog op het programma. All in Print China in Sanghai vindt vooralsnog plaats in oktober van dit jaar. Dat wordt dan meteen de belangrijkste internationale beurs van dit jaar, echter gericht op de Aziatische markt. Het kleinere PackPrintPlas Manila zal waarschijnlijk ook half oktober doorgaan. Samen met Messe Düsseldorf China and Messe Düsseldorf Asia bekijken we natuurlijk de actuele situaties in dat deel van de wereld.”

(*) Het Robert Koch Instituut is een Duitse federale overheidsinstelling en onderzoeksinstituut dat verantwoordelijk is voor ziektebestrijding en -preventie. Het is gevestigd in Berlijn en Wernigerode.

Lees ook het interview bij Printing Impressions

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: Landa TOELEVERANCIERS - De redactie sprak met Koen Vlieghe, Regional business manager Europe van Landa. Na de verkoop van de tweede Landa S10P in Nederland biedt hij een ambitieus overzicht van...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Xeikon TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo een 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Canon EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er...
  4. Sabine Geldermann over de toekomst van Drupa Een van de hoofdsprekers tijdens Get Smart in Brussel op 10 september is de directeur van Drupa. Sabine Geldermann vertelt over de editie 2016 en geeft haar visie op de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) is sinds 1993 zelfstandig adviseur in de volledige breedte van de mediawereld. Hij schreef vele jaren voor het Grafisch Weekblad en weet op objectieve wijze de verhoudingen tussen printmedia en digitale media te positioneren.

25 maart 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: 2021, drupa, Sabine Geldermann

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Cijfers online nieuwsconsumptie 2020 in kaart gebracht 15 januari 2021
  • Opnames voor VIGC #BOPE21 in volle gang 15 januari 2021
  • HYBRID Software overgenomen door Global Graphics 15 januari 2021
  • Startups testen duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag 15 januari 2021
  • Oproep brancheverkenning signmarkt door Techniek Nederland 14 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze
  • WhatTheyThink over Nederlandse grafische branche
  • Over een maand: de ‘Flex’ editie van #BOPE

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing