• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: duomedia

untold-drupa-stories

BEDRIJVEN - In het gesprek met Louis de Nolf van het Belgische communicatiebureau duomedia wordt meteen duidelijk dat online videokanalen op korte termijn binnen dit coronatijdperk een aardig alternatief vormen, maar vanwege het gebrek aan zichtbare lichaamstaal niet zomaar alle events zouden kunnen gaan vervangen.

De vraag naar online videomogelijkheden wordt binnen de hedendaagse situatie regelmatig gesteld. Louis de Nolf is general manager bij duomedia in Brussel. Het communicatiebureau is al jaren gewend veel online te werken met de grote groep internationale opdrachtgevers binnen het printmedia segment. De Nolf: “Natuurlijk ervaren wij ook de verandering in marketing en communicatie bij onze opdrachtgevers. De één is pro-actief en gaat meteen met nieuwe kansen aan de slag, de ander moet wachten op besluitvormingsprocessen vanuit een corporate 'hoofdkwartier'. De één wil meteen besparen in de kosten, de ander maakt budget vrij voor nieuwe kanalen. Wij spelen wat dat betreft in op de bewegingen bij onze klanten.” De Nolf werkt net zoals vrijwel alle medewerkers vanuit huis. Het bedrijf is dat gewend, met de internationale contacten wordt wel vaker op vroege of late tijdstippen thuisgewerkt voor online overleg met klanten elders wereldwijd.

Juist nu is veel communiceren nodig, maar onze opdrachtgevers hebben allemaal hun eigen gewoontes en ritmes.

Wat viel er over het algemeen weg?

De Nolf: “Normaal gesproken zijn er talloze persconferenties voorafgaand aan drupa. Daar werden al vaak de primeurs aangekondigd voor vakjournalisten. Deze zijn vrijwel allemaal komen te vervallen. Dat zagen we ook al met het verzetten van Fespa. Dat was het eerste voorteken dat er ook wel wat met drupa zou gaan gebeuren. Prima dat drupa nu een klein jaar is doorgeschoven naar april, wat voor velen ook een betere periode is. Ik denk overigens dat Fespa te voorbarig was om het event slechts een beperkt aantal maanden te verschuiven.”

Op welke wijze kunnen jullie nu helpen?

De Nolf zegt dat online video niet alleen een kwestie is van op een knopje drukken. Juist online moet alles goed voorbereid zijn om professioneel over te komen. Als je op kantoor zit, heb je talloze andere prikkels om afgeleid te worden. Thuis is dat vaak nog intensiever. Als je dan als leverancier/fabrikant je zaakjes niet op orde hebt, verslapt de aandacht meteen. Een trage wifiverbinding met een bibberend beeld, jaagt de deelnemers weg. Wij begeleidden die trajecten altijd al, maar juist nu is het van belang om nieuwkomers op dit gebied te attenderen op kwaliteit.”

Duomedia werkt onder andere voor: Xeikon, Esko, Mimaki, Sappi, Ricoh en Konica Minolta.

Deze week over precies een jaar zal drupa 2021 haar deuren openen

De Nolf: “Ook als één element wordt vervangen door een webcast of webinar, moet het passen in de totale mix van media- middelen. Na een filmpje/presentatie moet er ook opvolging zijn. Juist nu is dat belangrijk. In feite is het een kwestie van voorsorteren op drupa 2021. Dat is nog maar een jaartje van nu verwijderd. Dus nu is het zaak de contacten vast te houden. Drupa 2021 zal een wat andere insteek krijgen. De echte praktijk zal nog meer en beter zichtbaar worden. Dat zal de drupa zeker nog meer verzakelijken.”

De Nolf benadrukt dat wat nu in 2020 wordt gepresenteerd aan innovaties, natuurlijk niet verloren zijn gegaan voor wat betreft drupa 2021. De Nolf: "De innovaties zullen aan maturiteit gewonnen hebben en zal men in vele gevallen meer praktische toepassingen kunnen voorleggen aan bezoekers."

Terughoudendheid in de communicatie is juist nu niet goed voor de merkpositionering.

Dus lichaamstaal blijft de garantie voor het behoud van events?

De Nolf: “Jazeker, ik zal niet zeggen dat alles in dezelfde vorm blijft bestaan dan voorheen. Maar als we inderdaad wat minder mogelijkheden hebben om te vliegen, veel mensen bij elkaar te zetten, zal de mix van kanalen nog belangrijker worden dan voorheen. En ja, dan zal video een belangrijke rol gaan spelen, maar ik verwacht dus echt niet dat de grotere events volledig zullen worden vervangen door video, daar zal de huidige situatie niets aan veranderen. Natuurlijk in de hoop dat die situatie snel opgelost wordt.”

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: Marco Aarnink BEDRIJVEN - Marco Aarnink van print.com zei snel voor te sorteren op de gevolgen van de coronacrisis. Het zijn volgens hem heftige keuzes voor - zoals hij het zelf zegt...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Jos Steutelings BRANCHE - Jos Steutelings, directeur van het Belgische VIGC werkt met zijn team al 8 weken vanaf huis. Het innovatiecentrum is actief op het gebied van trainingen, consultancy en seminars....
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: René Spijker BEDRIJVEN - René Spijker van Spijker & Co. uit Buren merkt dat het in zijn bedrijf rustiger is dan normaal. Zijn omzet zit op ca. 70% van hetgeen hij normaal...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: Sabine Geldermann EVENEMENT - Wie anders dan drupa baas Sabine Geldermann kan beter vertellen wat alle overwegingen waren rondom het cancellen van drupa. Zij vertelt het in een deze week gepubliceerd persbericht,...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 april 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: drupa, duomedia, louis de nolf

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Vogelaar over de nieuwe regels rondom webshops 27 mei 2022
  • Nieuwbouw voor drukkerij De Groot in Goudriaan 27 mei 2022
  • Wifac installeert Koenig & Bauer Rapida 106 X pers bij Total Packaging 27 mei 2022
  • Papyrus Viscom gaat Fujifilm Acuity serie verkopen in de Benelux 27 mei 2022
  • Veel papierprijzen in Frankrijk zijn de afgelopen 18 maanden verdubbeld 25 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • BBL grafische operator
  • Offsetdrukker
  • Medewerker Technische Dienst
  • Machine operator snij-/vouwmachine
  • Technisch DTP-er/CTP-er/Digitaal drukker
  • Snijder voor onze Polar snijmachines

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Uit ons archief, de afgelopen 5 jaar rondom 27 mei
  • Vakdag Print&Sign voelde onvoorspelbaarheid markt
  • Agfa zet in op inkjet, Offset Solutions in de verkoop
  • Cijfers Screen, Konica Minolta en Ricoh
  • Xeikon’s TITON print flexibele pouchverpakkingen

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.