• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: René Spijker

untold-drupa-stories

BEDRIJVEN - René Spijker van Spijker & Co. uit Buren merkt dat het in zijn bedrijf rustiger is dan normaal. Zijn omzet zit op ca. 70% van hetgeen hij normaal in deze periode met zijn bedrijf omzet. Hij ziet de toekomst op het gebied van online positief in, maar print zal volgens hem uiteindelijk weer op een 'gewoon' niveau terugkeren.

• Leestijd ca. 3 minuten

René Spijker

Spijker: “Wij zijn al jaren geleden begonnen met de 'conversie' naar meer online activiteiten in aanvulling op print. Print vormt zo'n 30% van onze omzet. Door het coronavirus merken we wel dat met name actieflyers het beter doen. En ook voor Koningsdag hebben we diverse opdrachten uitgevoerd voor met name de horeca, die mogelijkheden aanbieden tot afhalen van snacks en/of maaltijden. Maar geheel buiten de effecten van corona om, merken we al langere tijd dat brochures weer aandacht krijgen. Bedrijven willen toch graag iets tastbaars achterlaten na een bezoek.”

Wat hebben jullie voor maatregelen genomen rondom corona?

Spijker zegt dat iedereen vanuit huis werkt: “Wij hebben geen eigen printproductie meer in huis, dat besteden we al langere tijd uit, waardoor ons werk in hoofdzaak is gericht op creatie en prepress voorbereiding. Ik ben zelf meestal wel op de zaak aanwezig en we beginnen 's morgens met een 'zoom-sessie' om het werk van die dag door te nemen.” Gaat dat allemaal goed? Spijker, lachend: “Je doelt zeker op al het privacy-gedoe rondom zoom. Wij hebben een pro-account en we weten hoe we de applicatie moeten bedienen. Ik vind al het gedoe een beetje overdreven, gratis bestaat niet, je betaalt altijd 'ergens' mee. Dus dan moet je niet klagen.”

Zou je naar drupa zijn gegaan?

Spijker: “Jazeker, ik ben de vorige editie niet geweest, dat is voor zover ik me herinner de enige die ik in mijn grafische loopbaan heb gemist. Ik ging vroeger al met mijn vader mee, een bezoek aan drupa was toch altijd het ijkpunt van de status waarin de industrie verkeerde, en hoe je als bedrijf kon inspelen op de ontwikkelingen. Wij produceren zelf nu niet meer, maar ik wil toch - dat is een beetje het gevolg van mijn grafische roots - de ontwikkelingen in print en druk blijven volgen. Bij veel van onze producties zie ik al helemaal geen verschil meer tussen bepaalde toner, inkjet of offset producties. Dat betekent dan ook dat je zelf niet meer bovenop de innovaties zit, en daar is dan één dagje drupa prima voor. Natuurlijk is het een helikopter-observatie, gecombineerd met netwerken en sociale contacten. Ik ken nog steeds heel veel mensen in dat segment.”

“Drupa is voor mij een stuk nostalgie hoor, vroeger ging ik met mijn vader mee, het was altijd een belevenis.”

Print vormt ca. 30% van de omzet van Spijker & Co.

Online geen alternatief?

“Nee, ik ben het met de beschouwingen van duomedia eens, dat een online video echt geen blijvend alternatief is voor de beursvloer. Je mist gewoon dat stukje emotie, het voelen, zien en ruiken van dat ene apparaat waar je naar wilde kijken. Maar ook samen met soms wildvreemden van gedachten wisselen over de ontwikkelingen in de branche.”

Ga je nog naar andere grafische beurzen?

Spijker: “Nee, dat doe ik eigenlijk niet meer. Ik kan me nog een bezoek aan Gorinchem herinneren, maar ook dat is al langer geleden. De Vakdag Print&Sign in Nieuwegein bezocht ik al helemaal niet, en ook het onlangs gehouden Sign&Print Festival trok niet mijn interesse. Als ik naar drupa ga, is dat toch wel een totaal andere beleving. De reis, het massale, maar toch vooral de techniek, die je alleen daar in z'n volle omvang ziet, voelt en ervaart.”

Hoe kijk je tegen de nabije toekomst aan?

René Spijker is positief en ziet zijn omzet binnen enkele maanden wel weer op het gewenste niveau terugkeren. “Ik merk dat mensen nu extra aandacht willen geven aan hun online aanwezigheid. We zeggen wel vaker dat een website met slechts een uithangbord met adresgegevens niet meer voldoende zijn. Het samenspel van online marketing, website, social media zal door deze crisis wel een extra impuls krijgen. Overigens voorzie ik niet dat print op de wat langere termijn blijvend inlevert. Dat komt echt wel weer terug.”

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: Marco Aarnink BEDRIJVEN - Marco Aarnink van print.com zei snel voor te sorteren op de gevolgen van de coronacrisis. Het zijn volgens hem heftige keuzes voor - zoals hij het zelf zegt...
  2. René Spijker: ‘LinkedIn belangrijk advieskanaal’ BEDRIJVEN  - In de serie over online marketing praten we met René Spijker van Spijker&Co uit Buren in de Betuwe. We spraken René Spijker vier jaar geleden voor het eerst. Toen...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: Erwin Koerts BEDRIJVEN - In deze serie ook aandacht voor de drupa bezoeker. De redactie koos voor Erwin Koerts van Aeroprint. Omdat hij van jongs af aan al naar de drupa ging...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: van onze redactie EVENEMENT - Een flink aantal lezers stelde de redactie van printmedianieuws/blokboek.com de vraag wat wij gedaan zouden hebben tijdens drupa 2020. Hans Baljet, Margreeth Colenbrander, Jolanda van Drie, Marco den...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

24 april 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: drupa, spijkerenco

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.