• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

The Untold Drupa 2020 Stories: Erwin Koerts

untold-drupa-stories

BEDRIJVEN - In deze serie ook aandacht voor de drupa-bezoeker. De redactie koos voor Erwin Koerts van Aeroprint. Omdat hij van jongs af aan al naar de drupa ging, en omdat hij altijd wel in is voor een paar rake uitspraken.

• Leestijd ca. 3 minuten

Erwin Koerts altijd inspirerend, hier in 'actie' tijdens een kennissessie bij De Monsterkamer

Ook aan Erwin vragen we hoe het gaat in zijn bedrijf in Ouderkerk aan de Amstel. Zeer relativerend: “We hebben de zaakjes gewoon geregeld, alles werkt in twee ploegen, voldoende schoonmaaktijd tussen ploegen, natuurlijk alle RIVM-regels volgend en waar mogelijk is, werken mensen thuis.” Dat is het geval met medewerkers werkzaam in design/prepress en orderbegeleiding. Hij leidt het bedrijf samen met zijn broer Michael en zijn beiden wisselend 'week-op-week-af' aanwezig in het bedrijf.

Hebben jullie last van de huidige situatie?

Koerts: “Iedereen heeft last van deze situatie, uitzonderingen daargelaten in specifieke segmenten die juist extra werk hebben door deze situatie. Wij zitten in de luxe promotionele sector, het kost gewoon geld. Maar wij hebben geen lasten vanuit leasemaatschappijen of banken. Als je qua liquiditeit op de rand van cash-in-cash-out zit, dan kom je door zoiets als dit in de problemen. En natuurlijk is dat triest hoor, maar ik ben blij dat wij een gezond bedrijf zijn.”

Wat doen jullie nu anders dan in de normale situatie?

“Als de tijd het ons toelaat doen we allerlei zaken. We knappen onze websites op (leuke actie trouwens van jullie om in deze periode gratis advies aan te bieden op dit gebied), we hebben wat klusjes aan het pand te doen en nog wat kleinigheden, maar we werken zoveel mogelijk 'gewoon door' daar waar het kan.”

Als je naar drupa zou zijn gegaan, had je dan al een programma?

Koerts, hard lachend: “Ja, bier, worst en mooi weer. Nee, zonder gekheid. Vroeger gingen we al met mijn vader mee naar drupa, hij leerde ons dat drupa het moment was om een paar dagen na te denken over de toekomst van ons bedrijf. Dat doen we nu ook nog. Het is een soort positiebepaling voor de toekomst. We draaien nu op diverse offsetmachines op 50/70, 70/100 en nog 36/52, en natuurlijk ook digitaal. Ja, die offsetmachines zijn zo'n 10 jaar oud, dus daar staat echt wel wat te gebeuren. Maar ja, aan de andere kant  zien we niet precies die investeringen waar we meer mee kunnen, beter van worden of goedkoper kunnen produceren. Digitaal gaat het allemaal wel wat sneller, daar zijn nog wel slagen te maken.”

Drupa is voor ons vooral 'positiebepaling' voor de toekomst, offset draait nog gewoon door, daar zien we de winst in 'zomaar wat nieuws' niet meteen.

Vertel eens hoe je dat zou hebben aangepakt

“Nou, weet je, dat is best wel leuk. We gaan dan altijd in de tweede week vooral bij een beetje vermoeide techneuten staan die de demo's geven, omdat de 'gladde' sales jongens dat niet kunnen. Je krijgt dan de echt eerlijke antwoorden waar je wat mee kunt.” Het is even stil na dit antwoord en vervolgens schaterend gelach, waar de fabrikanten hun les uit kunnen trekken.

Eerlijke techneuten vaak eerder een eye-opener dan de mannen in pak en stropdas.

Nu drupa niet doorgaat, wat zijn de investeringsplannen?

Koerts zegt die plannen gewoon door te schuiven, 12 maandjes is geen probleem. Het bedrijf verdient gewoon zijn geld nog met alles wat prima functioneert. Er is geen directe acute noodzaak iets te vervangen of aan te vullen. Koerts volgt wel de online webinars en trekt daar dus ook de tijd voor uit. “Ik heb deelgenomen aan het webinar van HP-Indigo, ook het webinar van de GWG over PDF color management trok mijn aandacht. En ook nog wat online presentaties van anderen. Maar ik vind wel dat ze een 'Aeroprint' sausje qua vormgeving en uitstraling zouden mogen krijgen. Het is soms wat suf, je ziet gewoon dat velen zich in het corona-tijdperk snel storten op de tooltjes, maar verder geen aandacht geven aan de vorm. Dat kan echt veel beter.”

Wat zou je verder graag willen lezen in deze serie?

'Koerts gaat voor bier, worst en mooi weer naar Drupa'

Koerts: “Tsja, ik zou het volgende wel leuk vinden. Op drupa zie je grote spelers 'gewoon' naast elkaar in een hal. Zou je niet een paar artikelen kunnen maken waarin je twee virtueel naast elkaar staande fabrikanten gelijktijdig een interview kunt afnemen? Dus lekker met wat tegenstellingen, het een beetje spannend maken. Wat mij betreft doop je de serie om naar 'The Battle of The Best'.” Uitdagend, wie durven het aan?

Ook een inspirerende visie omtrent hetgeen je op drupa 2020 had willen doen? Laat het ons weten.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. The Untold Drupa 2020 Stories: duomedia BEDRIJVEN - In het gesprek met Louis de Nolf van het Belgische communicatiebureau duomedia wordt meteen duidelijk dat online video kanalen op korte termijn binnen dit corona tijdperk een aardig...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Papyrus TOELEVERANCIERS - Papier consultant Trudie Brandse van Papyrus kent vrijwel alle marktbewegingen in het medium print. Zij is ervan overtuigd dat de huidige situatie tijdelijk is, al moet dat begrip...
  3. The Untold Drupa 2020 Stories: René Spijker BEDRIJVEN - René Spijker van Spijker & Co. uit Buren merkt dat het in zijn bedrijf rustiger is dan normaal. Zijn omzet zit op ca. 70% van hetgeen hij normaal...
  4. The Untold Drupa 2020 Stories: Canon EVENEMENT - Canon besloot vorige week de varioPRINT iX-serie te introduceren. Dit nieuwe platform bouwt voort op het succes van de VarioPrint i300. De redactie vroeg Canon welke plannen er...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

10 april 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: Aeroprint, drupa, Erwin Koerts

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • ECO3 investeert in schonere lucht bij Duitse productie van offsetplaten 9 juli 2025
  • Grafisch Nieuws in nieuw jasje 9 juli 2025
  • KVGO magazine en GO! magazine samen uitgegroeid tot volwaardig brancheblad 7 juli 2025
  • Kyocera Nixka lanceert Belharra inkjetfotoprinter in Europa 4 juli 2025
  • NCV viert jubileum met glossy ‘Mijn Cosmetica’ 3 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow
  • CanPack’s àndere offsetdruk op metaalverpakkingen
  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten
  • Miller Newsprint op Malta: kranten op SCREEN

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.